Problem vid flera konto (rättigheter)
jag sitter på en ubuntu version intrepid
det är inte kul om man ska dela ut lösenorden varje gång nån annan vill sitta på datorn eller typ så ...
det skulle tyckas enkelt skapa nytt konto med status administratör..
ja det gick bra att fyll in formuläret (observerar att ubuntu är översätt engelska till svenska etc.) det innebär man kan inte byta namn exempelvis (administratör) på din egen mappen med annat användarnamn in formuläret. det blir fel att skapa mappen beror på att rättigheterna stoppar systemmet att skapa din mappen som jag upptäckter.
men efter jag fyll in formuläret för att skapa nytt konto med status administratör och inte ändra på mapps namn.
jag testade det nya konto och det fungera bra tills jag upptäckter att kunde inte komma åt visst funktioner på admin-meny eller partitioner på hårddisken för rättigheterna säger nej.
då byte jag direkt över till mitt andra konto och tänkte ta bort det där konto som var fel på men då upptäckter jag att var samma fel som på det nya konto..
Problem vid flera konto (rättigheter)
Re: Problem vid flera konto (rättigheter)
När man skapar en användare, får den inte automatiskt rättigheter att hantera systemet. Vill man att den nye användaren också ska få rättigheter att administrera systemet, går man till "system" -> "administration" - "användare och grupper" och klickar på "lås upp". Dubbelklicka sedan på den användaren du vill ge möjligheten till att administrera systemet och leta efter fliken "användarprivilegier". Där kryssar du i vilka saker som ska vara aktuella.
Hoppas att jag förstod dig rätt.
Hoppas att jag förstod dig rätt.
-
Varför gör du inte tvärtom? Behåll ditt personliga konto som du alltid haft, med sudo-rättigheter och allt, och skapa ett nytt konto "guest" (eller flera nya konton, för alla du känner). Ge besökarna lösen till guest, sen kan de härja bäst de vill, sätta upp sin e-post i thunderbird, spara bokmärken i firefox, ändra bakgrundsbild och teman, skriva och spara dokument, sätta på alla compiz-effekter. Men det stör inte dej och ditt konto, eller systemet. Och du stör inte dem, de kan fortsätta där de var nästa gång.Megabyte skrev: det är inte kul om man ska dela ut lösenorden varje gång nån annan vill sitta på datorn eller typ så ...
det skulle tyckas enkelt skapa nytt konto med status administratör.
Men vänta nu. Varför skriver jag detta. Har inte Ubuntu 8.10 ett "guest"-konto by default? Har jag missuppfattat frågan?
Stämmer, du kan inte koppla flera användare till samma användarmapp utan alla användare får sina egna mappar under /home, dvs /home/användare1, /home/användare2, osv.Megabyte skrev:ja det gick bra att fyll in formuläret (observerar att ubuntu är översätt engelska till svenska etc.) det innebär man kan inte byta namn exempelvis (administratör) på din egen mappen med annat användarnamn in formuläret. det blir fel att skapa mappen beror på att rättigheterna stoppar systemmet att skapa din mappen som jag upptäckter.
Du verkar ha strulat till det med rättigheterna. Vad ger kommandotMegabyte skrev:jag testade det nya konto och det fungera bra tills jag upptäckter att kunde inte komma åt visst funktioner på admin-meny eller partitioner på hårddisken för rättigheterna säger nej.
då byte jag direkt över till mitt andra konto och tänkte ta bort det där konto som var fel på men då upptäckter jag att var samma fel som på det nya konto..
Kod: Markera allt
grep admin /etc/group
Jo det stämmer, men när gästen (guest) loggar ut så försvinner allt vilket är vitsen med guest. Verkar dock inte vara det som Megabyte är ute efter.David Andersson skrev:Men vänta nu. Varför skriver jag detta. Har inte Ubuntu 8.10 ett "guest"-konto by default? Har jag missuppfattat frågan?
- Megabyte
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ja, jag är med.
lpadmin
108:megabyte
admin
123:megabyte
Har bara ett konto än så länge
lpadmin
admin
Har bara ett konto än så länge
Då vet jag inte riktigt om jag förstår ditt problem.
Har du inga admin-rättigheter alls? Kan du inte använda sudo mm?
Eller vad är det du försöker göra med ditt konto eller nya konton?
Har du inga admin-rättigheter alls? Kan du inte använda sudo mm?
Eller vad är det du försöker göra med ditt konto eller nya konton?