Upppackningprogram
Upppackningprogram
Jag är helt ny på Ubuntu har löst det mesta men inte ett uppackningsprogram som stödjer rar och zip...
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Upppackningprogram
Välkommen till forumet
Det finns två paket till Ubuntu för att packa upp rar-arkiv, unrar och unrar-free. Det senare är öppen källkod men funkar tyvärr inte lika bra unrar, som är freeware men inte öppen.
För att installera paketet gör såhär: gåt till Sytem → Administration → Pakethanteraren Synaptic → sök på unrar → högerklicka, välj Installation → klicka på Verkställ i fönstrets övre del.
zip ska väl funka från början, tror jag. har iaf aldrig haft problem med zip-filer, har bara unrar installerat.
Högerklicka på en fil och välj Packa upp här

Det finns två paket till Ubuntu för att packa upp rar-arkiv, unrar och unrar-free. Det senare är öppen källkod men funkar tyvärr inte lika bra unrar, som är freeware men inte öppen.
För att installera paketet gör såhär: gåt till Sytem → Administration → Pakethanteraren Synaptic → sök på unrar → högerklicka, välj Installation → klicka på Verkställ i fönstrets övre del.
zip ska väl funka från början, tror jag. har iaf aldrig haft problem med zip-filer, har bara unrar installerat.
Högerklicka på en fil och välj Packa upp här
-
7-Zip finns bara till Windows. Det är nogUbuntu33 skrev:7-zip finns i förrådet

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Starta upp en terminal med alt+F2 och skriv gnome-terminal.taipan skrev:Jag är helt ny på Ubuntu har löst det mesta men inte ett uppackningsprogram som stödjer rar och zip...
Skriv sedan in
Kod: Markera allt
sudo apt-get install unrar unrar-free
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Blir det inte konflikt om man installerar både unrar och unrar-free ?Dagon^ skrev:Starta upp en terminal med alt+F2 och skriv gnome-terminal.taipan skrev:Jag är helt ny på Ubuntu har löst det mesta men inte ett uppackningsprogram som stödjer rar och zip...
Skriv sedan inKod: Markera allt
Eftersom taipan är ny i Ubuntu så tänkte jag bara kommenter att man man installera paket (tex unrar, program allmänt kallat men vi säger paket) genom terminalen, såsom Dagon^ visade, eller så kan man installera med grafiska verktug. Program → Lägg till/ta bort är det vanligaste och enklaste, men alla paket visas inte där och då kan man använda Synaptic, som jag beskrev i min första post.
Om man föredrar terminalen eller grafiska program är en smaksak, men som nybörjare kan terminalen kännas svår, om man vill så är det dock inte så svårt att lära sig lite enkla grejer, som att installera program

unrar hanterar alla RAR-arkiv. unrar-free är exakt samma sak fast den har inte stöd för RAR 3.0. Att installera båda är bara onödigt.Dagon^ skrev:Starta upp en terminal med alt+F2 och skriv gnome-terminal.taipan skrev:Jag är helt ny på Ubuntu har löst det mesta men inte ett uppackningsprogram som stödjer rar och zip...

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jisses, det märks att man inte har sovit ordentligt i helgenHund skrev:unrar hanterar alla RAR-arkiv. unrar-free är exakt samma sak fast den har inte stöd för RAR 3.0. Att installera båda är bara onödigt.Dagon^ skrev:Starta upp en terminal med alt+F2 och skriv gnome-terminal.taipan skrev:Jag är helt ny på Ubuntu har löst det mesta men inte ett uppackningsprogram som stödjer rar och zip...
Paketet
unrar är det man ska ha.