Välja roamingoperatör för mobilt bredband i utlandet

PaRaDoX
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Välja roamingoperatör för mobilt bredband i utlandet

Inlägg av PaRaDoX »

Hej

Går det på något sätt att välja operatör med Intrepids inbyggda mobila bredbandshantering?
I Hardy körde jag UMTSmon (vilket var en egentligen halvschaskig applikation men den funkade)
och i den kunde man välja operatör att roama med samt se hur mkt transfer man hade i Kb per anslutning och totalt.

Att kunna se transfer amounts och välja operatör är ju "mission critical" för folk som använder mobilt bredband i utlandet.
Varför har detta inte implementerats i Ubuntu? Troligen är det för att i USA så finns inget sånt behov då landet är så stort.
Men för oss i Europa med mycket mindre länder till ytan är det betydligt större "risk" att man hamnar utomlands med sitt mobila bredband.

För övrigt kan jag inte få mitt bredband att överhuvudtaget koppla upp i vissa länder (tex Danmark), modemet/drivrutinen
väljer alltså ingen operatör alls om inte hemoperatörern finns tillgänglig. Sen om man åker tex Stena Line eller Silja så är det
livsfarligt att använda Ubuntus inbyggda funktion eftersom man inte vet om man är uppkopplad mot sin hemoperatör eller MCP/Telenors/SeaNets
satellittjänster...

Varför har inte Ubuntufolket tänkt på detta? det är ju smått absurt att detta gått förbi dem då det borde vara ytterst lätt att implementera?
Jag kör 64-bits så jag kan inte använda de nyare versionen av UMTSmon så jag är fast. Dessutom skall funktionen finnas native, användare skall
inte behöva resorta till en buggig tredjepartsapp för såna här basala grejer.
~ThE EnD iS ThE BeGiNnInG~

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"