Fel vid kopiering under installation.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
cyberkygen
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Fel vid kopiering under installation.

Inlägg av cyberkygen »

Tjena, jag igen med ännu ett problem för dagen. :( ("Uppföljning av min förra tråd")

"Lördagskvällen räddad", trodde jag! så fel jag hade.

Efter det att jag fick hjälp med partitionerings problemet, som jag sedan läste i "Innan du uppgraderar till 8.10", så har jag sökt efter en lösning på mitt nya problem.
Jag kommer till den process i installationen, då filer ska kopieras, alltså efter jag valt partitionering, och den stannar på 57%. Det kommer upp en ruta i vilken det står att skivan "kan vara" oren, skadad eller att hårdisken "kan vara" oanvändbar.

Jag har tittat på den här tråden, och jag har testat både den vanliga i386 och Nordic i386, på två skivor vardera. Då den förstnämnda bara stannar (kolla in min förra tråd), och den andra kommer till 57% in i installationen.

Finns det något jag kan göra åt detta? Finns det en annan version som jag kan ladda ner (vill helst undvika x64)? Eller ska jag ta min gamla 8.04 cd och installera och sedan uppdatera?

Är annars mycket nöjd med Ubuntu!
Server:
  • MB: MSI K9N Neo v2
  • CPU: AMD Athlon 64 x2 5600+
  • NIC: Realtek RTL8111/8168B, D-Link Fast Ethernet
  • Ram: 4GB
cyberkygen

Re: Fel vid kopiering under installation.

Inlägg av cyberkygen »

Jag testade att installera med min 8.04 skiva, den stannade på 22%, samma fönster kom upp som den jag tidigare beskrev. Det var exakt samma skiva som jag har installerat med tidigare.
Det verkar som att det är något konstigt med antingen hårddisken eller med cd/dvd-läsaren.

Finns det något program som man kan "laga" hårdisken med eller titta efter fel?
Server:
cyberkygen

Inlägg av cyberkygen »

Testade med alternate skivan också, gick inte heller. Dog på 78%, och installationen frågade efter intrepid i386 skivan - realese, som redan var i.
Server:
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Dina problem påminner om hårddiskproblem som jag hade. Både Ubuntu- och Windowsinstallationerna hängde sig vid ca 5% av partioneringen. Jag hittade nån boot-cd med ett program som lagade hårddisken, den jobbade i två-tre dygn och sen dess har hårddisken funkat i ett år med sparsam användning än så länge.

Kommer tyvärr inte ihåg vad det var för boot-cd jag använde, men här är en som jag hört ska va bra och det kanske är den jag använde. Har för mig att det är demo-versioner och freeware på den men det hjälpte mig (om det inte var nån annan jag använde), http://www.hiren.info/pages/bootcd
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
cyberkygen

Inlägg av cyberkygen »

Tack så mycket för svar!

Det verkar sannerligen vara ett hårdisk-fel. Men en sak jag kanske var dålig på att påpeka, jag kan göra partitioner, det är under själva kopieringen det stannar.
Kan det kanske vara nått med cd läsaren?
Sidan du gav mig är ju jätte bra, och några av programen under "Testing Tools" verkar ju vara rätt för mig. Men jag har aldrig gjort en sån där boot cd det är frågan om, men ska försöka! (Några tips? ::) )

När du reparerade hårdisken, Blev den helt rensad då?
Server:
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Vad gäller att göra en boot-cd, så laddar man ner en iso-fil (ellermotsvarande) som man bränner. Som när man ladda ner och brände Ubuntu.

Dina installationsförsök kommer ju även lite olika långt, så det verkar ju inte va exakt som för mig. kan mycket väl vara en cd-läsaren. Om du är intresserad så kan man installera från ett USBminne, det är ganska lätt att göra iordning själva USBminnet, det bör va på minst 1GB. Det finns program så man kan göra iordning den från LiveCDn, det finns även program till Windows som gör iording ett LiveUSB. Alla grejer på USBminnet försvinern så man får se till att allt är kopierat.

När jag körde hårddiskereparations-grejen så försvann alla filer.

När installationsskivan startar så får man en meny först, har du prövat att där välja "Kontrollera CD efter fel" (eller nåt snarlikt) ?
Då kollar den om skivan är okej, om det är vajsing med cd-läsaren så borde den ju ha problem med det testet också. Har du möjlighet så kontrollera skivan i en annan dator också.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

cyberkygen skrev: Det verkar sannerligen vara ett hårdisk-fel. Men en sak jag kanske var dålig på att påpeka, jag kan göra partitioner, det är under själva kopieringen det stannar.
Kan det kanske vara nått med cd läsaren?
Om det är hårddiskfel så är det inte säkert att det upptäcks vid partitionering. Partitionering innebär bara att en partitioneringstabell sparas alldeles i början av disken. Formattering av en partition innebär bara att vissa block i partitionen (långt från alla block) skrivs med filsysteminformation. Det är inte troligt att slumpvisa fel på hårddisken upptäcks då.

Jag har inte följt alla detaljer i tråden för att bedöma om fel på hårddisken är troligt. För att kolla partitionen kan du starta en live-cd och i en terminal köra kommandot

Kod: Markera allt

sudo badblocks /dev/sda1
(Byt ut sda1 mot den partition du vill kolla.) Den listar felaktiga block i partitionen. Ingen output när den är klar betyder okej. Utan flaggor gör den bara read, så inga data förstörs. Flera gigabyte tar flera minuter.

(Om du lyckas logga in i nåt system på datorn behöver du inte använda en live-cd. Kommandot kan utföras även på en monterad disk.)
cyberkygen

Inlägg av cyberkygen »

Cadryc:
Cadryc skrev:Vad gäller att göra en boot-cd, så laddar man ner en iso-fil (ellermotsvarande) som man bränner. Som när man ladda ner och brände Ubuntu.
Joo, men jag hittar inte någon "download" länk, till boot-cd 9.6, brukar ha problem med detta. Men det jag inte har gjort tidigare är en egen boot-cd, man lägger in programen själv.
Cadryc skrev:Om du är intresserad så kan man installera från ett USBminne, det är ganska lätt att göra iordning själva USBminnet, det bör va på minst 1GB. Det finns program så man kan göra iordning den från LiveCDn, det finns även program till Windows som gör iording ett LiveUSB. Alla grejer på USBminnet försvinern så man får se till att allt är kopierat.
Jag kan fortfarande inte komma över att jag glömde det i en dator i skolan. :( haha, ska köpa ett (flera helst) nytt minne snart!
Cadryc skrev:När jag körde hårddiskereparations-grejen så försvann alla filer.
Okej, vill helst undvika detta om det går.
Cadryc skrev:När installationsskivan startar så får man en meny först, har du prövat att där välja "Kontrollera CD efter fel" (eller nåt snarlikt) ?
Då kollar den om skivan är okej, om det är vajsing med cd-läsaren så borde den ju ha problem med det testet också. Har du möjlighet så kontrollera skivan i en annan dator också.
Joo detta har jag gjort på alla (inte på 8.04, eftersom jag har installerat med den tidigare):

Nordic i386: 7 fel (kommer till 57% i installationen), på båda.
Desktop i386:
(skiva 1 och 2:) kommer inte ens dit, efter ungefär 20 sekunder (in/ut fel)
(skiva 3) när jag försöker göra något så kommer det en massa konstiga grejer (se bilder)
bild 1
bild 2
Server:
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag är nog ganska övertygad om att det är CD-spelaren som är problemet. Att du lyckats installera en av skivorna tidigare är ingen garanti för att det ska funka igen. Det tidigare bränningen kanske låg på gränsen för att läsas med din CD-spelare och funkade då. Ett ganska vanligt problem bortsett från smutsiga/repiga skivor är en smutsig laser. Så har du en rengöringsskiva så testa att göra rent med den.

Men det kan faktiskt också bero på brännarprogrammet. Har sett en hel del misslyckas men efter att ha provat ett eller annat program så försvann problemet. Själv använder jag uteslutande GnomeBaker och hastigheten 4X och det har faktiskt aldrig misslyckats under alla dessa år. Så prova gärna ett annat brännarprogram också.
cyberkygen

Inlägg av cyberkygen »

David Andersson skrev:Om det är hårddiskfel så är det inte säkert att det upptäcks vid partitionering. Partitionering innebär bara att en partitioneringstabell sparas alldeles i början av disken. Formattering av en partition innebär bara att vissa block i partitionen (långt från alla block) skrivs med filsysteminformation. Det är inte troligt att slumpvisa fel på hårddisken upptäcks då.
Okej, men det var inte riktigt det jag menade, det jag menade var att Cadryc installation stannade vid partitioneringen, och då var det (troligen) ett hårddiskfel, men min stannade vid kopieringen, så då frågade jag om det kunde ha något med cd läsaren. Men tack ändå för infon!
David Andersson skrev:Jag har inte följt alla detaljer i tråden för att bedöma om fel på hårddisken är troligt. För att kolla partitionen kan du starta en live-cd och i en terminal köra kommandot

Kod: Markera allt

sudo badblocks /dev/sda1
(Byt ut sda1 mot den partition du vill kolla.) Den listar felaktiga block i partitionen. Ingen output när den är klar betyder okej. Utan flaggor gör den bara read, så inga data förstörs. Flera gigabyte tar flera minuter.

(Om du lyckas logga in i nåt system på datorn behöver du inte använda en live-cd. Kommandot kan utföras även på en monterad disk.)
Jag kan logga in i windows, om det är det du menar. Finns det något liknande kommando för windows? Men jag kan använda live grejen med Nordic i386 (7 fel när jag sökte), så det ska jag testa!
Server:
cyberkygen

Inlägg av cyberkygen »

Bowmore skrev:Jag är nog ganska övertygad om att det är CD-spelaren som är problemet. Att du lyckats installera en av skivorna tidigare är ingen garanti för att det ska funka igen. Det tidigare bränningen kanske låg på gränsen för att läsas med din CD-spelare och funkade då. Ett ganska vanligt problem bortsett från smutsiga/repiga skivor är en smutsig laser. Så har du en rengöringsskiva så testa att göra rent med den.
Okej jag får väl köpa en sådan!
Bowmore skrev:Men det kan faktiskt också bero på brännarprogrammet. Har sett en hel del misslyckas men efter att ha provat ett eller annat program så försvann problemet. Själv använder jag uteslutande GnomeBaker och hastigheten 4X och det har faktiskt aldrig misslyckats under alla dessa år. Så prova gärna ett annat brännarprogram också.
Jag har testat:
Först PowerISO
Sedan Nero och Infrarecorder

Men bara på max Speed. En annan konstig sak var att när jag brände en cd-rw så gick det inte att bränna om den! :-X
Server:
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Prova du att bränna på låg (lägsta) hastighet nästa gång och ta en fika under tiden ;)
Det är ju rätt många miljoner, tom miljarder, bitar som ska brännas och varenda en måste vara rätt för att det ska funka.
cyberkygen

Inlägg av cyberkygen »

Ja det får jag göra! Jag vill ha ubuntu! haha :'(
Server:
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"