Igår började det hela med att jag fick för mig att ominstallera ubuntu på samma partition som förut, eftersom grafikortet (ati x1950 pro) inte fungerade som det skulle, efter att jag uppdaterat till 8.10. Kunde bland annat inte ha högre än "inga" grafiska tillägg och dylikt.
Jag laddade ner och brände versionen Intrepid i386 desktop, startade om datorn och pluggade in skivan (exakt som jag har gjort 2 gånger tidigare, med 2 ubuntu versioner). Den kom in i menyn, där man väljer språk, jag tar svenska och sedan väljer jag Installera Ubuntu.
...Händer inget... , det står ingenting om att Linuxkärnan laddas, som brukar komma upp direkt. Efter ungefär 20 sekunder, kommer det upp en ruta, som det står ungefär: In/Ut-Fel och något mer som jag inte kommer ihåg.
Testar igen, samma resultat. Bränner en ny skiva, men den här gången tar jag ner den versionen från ubuntu.com (den förra var härifrån), testar igen, samma resultat. Testar med min gamla 8.04 skiva, då funkar allt som det ska. (För det kan ju vara fel på cd läsaren, vilket motbevisades), Vad kan det då vara? joo kanske att det redan finns en version av Intrepid.
Så jag gick in i Vistas diskhantering och tyckte att: det är väl bara att ta bort partitioneringen med 8.04 på hårddisken, och göra en ny när jag installerar 8.10. Så det gjorde jag. Glömde helt Grub, så när jag startar datorn igen: Grub Error 22, okej ännu ett till problem till problemen... Började få ont i magen, på grund av att jag inte ville göra en fresh install, och det började bli sent, hela Fredakvällen åt skogen.

Idag gjorde jag en Super Grub Disk (efter lite sökningar) och fixade mitt Master Boot Record med den. Sedan brände jag en ny skiva i Vista, vilket jag nu väldigt glatt kom in i, den Nordiska desktop i386 versionen. Startade om datorn och satte i skivan. Valde att testa utan att göra förändringar i datorn, och det funkade PERFEKT!
Jag såg nu till min glädje att jag kunde ha "normal" och även "Extra" i Grafiska tillägg.
Och jag tryckte Installera, på skrivbordet.
Valde språk, land, tid och tangentbordslayout. och tryckte fortsätt. Det kom upp en ruta "Förbereder Partitions...", som det brukar göra.
Nu kom jag till själva problemet, det kommer direkt till manuel partition, men utan att det finns någon hårddisk att Partitionera.

Den verkar inte hitta hårdisken. :S I gparted är den där (dev/sda1), med en nyckelknippe bredvid namnet.
Vad kan jag göra för att den ska hitta hårdisken och att jag kan installera ubuntu, igen?
Tänk på att jag är ny med ubuntu och att det är mitt första inlägg!
Tack på förhand!