Tänkte att morsan ska köra 8.10 men fick skärm problem

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
pompado
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Tänkte att morsan ska köra 8.10 men fick skärm problem

Inlägg av pompado »

Hej.

Jag har installerat 8.10 på morsans dator, desktop och allt fungera bra tills jag starta om datorn.
Den startar up som den ska tills inloggnings fönstret ska visas, då blir skärmen mörk, men hör inloggnings ljudet starta.

Det verkar som den inte vill visa skrivbordet.
Kan man ändra någon inställning för det här i xconfig.

Har kopplat skärmen till min laptop med 8.10 och det fungerar utmärkt bra.

Så vad är problemet???

Tack på förhand pompado
pompado

Re: Tänkte att morsan ska köra 8.10 men fick skärm problem

Inlägg av pompado »

Vill nämna att jag kan see mus-pilen och röra den ???

Så vad gör man?

pompado
pompado

Inlägg av pompado »

Jag testa det här.

Starta datorn och trycker ESC och sedan väljer jag Recovery Mod och sedan väljer jag Root Shell.

Där har jag skrivit startx och gdm och då startar den upp och jag ser bakgrunden av skrivbordet i 5 sekunder sedan blir skärmen mörk igen, men mus-pilen kan jag se.

Kan jag gå in och ta en titt på xorg.conf och ändra någon inställning???

pompado
pompado

Inlägg av pompado »

JaJa nu så startar jag om datorn och väljer ESC sedan Recovery Mod sedan XFIX sedan Resume normal boot.

Då får jag skrivbordet i 5 sekunder utan någon gnome meny sedan blir skärmen mörk, men jag har kvar mus-pilen och kan röra den.

Fattar inte vad som är fel???

Kan jag ladda ned någon program med apt-get och köra från Root Shell, provade med displayconfig-gtk men det gick inte, eftersom jag inte har någon reposito...
inställd.

pompado
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

pompado skrev: Där har jag skrivit startx och gdm och då startar den upp och jag ser bakgrunden av skrivbordet i 5 sekunder sedan blir skärmen mörk igen, men mus-pilen kan jag se.
När jag ser "5 sekunder" tänker jag compiz. Det brukade ta 5 sek att initiera på pappas gamla dator, under tiden bara bakgrunden syntes. Om du kan komma in och välja bort skrivbordseffekter (tror det är den bortesta fliken i Inställningar > Utseende, men minns inte riktigt), och se om det blir bättre.

Annars, kan du skriva vad det är för grafikkort och skärm, så kanske nån känner igen problemet.
Scirocco

Inlägg av Scirocco »

Det kan vara ram minnes relaterat oxå, 512mb ram är rekomenderat om du har inbyggt grafik kort. Har hafft samma problem på jobbet och då var det ram minnet som var för lite.
kgl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av kgl »

Hhar du en gammal CRT skärm?
Låter som samma problem jag fick då jag försökte installera 8.04 med en 19"crt skärm ansluten,upplösningen ställdes in till 1600x1200 och det klarade inte grafikkortet av!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"