Installera Ubuntu 8.10 på extern USB hårddisk

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
deeman
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Installera Ubuntu 8.10 på extern USB hårddisk

Inlägg av deeman »

Finns det en möjlighet att installera Ubuntu och köra det via en extern USB Hårddisk?
Funderade nämligen på detta då jag vid datorns boot kan välja bl.a att boota från USB etc.

Hur gör jag i så fall vid en ev. installation till en extern hårddisk?
Läste någonstans att man måste koppla ur befintliga hårddiskar i datorn innan
man bootar från Ubuntu skivan? Och sedan ställa in något, och boota igen och slutligen installera...

/Deeman
Bowmore

Re: Installera Ubuntu 8.10 på extern USB hårddisk

Inlägg av Bowmore »

Nja, det ska inte behövas göras. Har själv installerat Ubuntu "skarp" på ett usb-minne som jag sen bootar upp från bios bootmeny. Har inte heller nåt minne av att jag behövde fixa nåt speciellt efteråt.

Det man måste tänka på när man installerar t.ex Ubuntu är att man skriver i mbrrätt disk, dvs på usb-disken. Det gör man i slutfasen på installationen där det dyker upp en fönster med en knapp Avancerat i nedre högra hörnet. Default är (hd0) vilket betyder sda, dvs första disken. Det är här man måste gå in och ändra så att mbr skrivs på första sektorn på usb-minnet istället.

Kommer inte ihåg just nu om alla beteckningar är typ (hdx) resp (hdx,y) så för att vara förberedd så behöver man veta vad usb-disken har för beteckning, t.ex sdd, och då under Avancerat peka ut/ange (hd3) i fallet sdd.

sda = (hd0)
sdb = (hd1)
sdc = (hd2)
osv ...
deeman

Inlägg av deeman »

Det var nog det de menade. att det rekommenderas att ta det säkra före det osäkra.
På så sätt så får du ju bara fram USB hårddisken etc.

Det där med 'mbr' fatta jag noll av....
Kanske borde efterlysa en Guide i detta ämne?

/Deeman
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

deeman skrev:Det var nog det de menade. att det rekommenderas att ta det säkra före det osäkra.
Ja, det är den säkra varianten ;)
deeman skrev:Det där med 'mbr' fatta jag noll av....
Vad är då MBR?
Jo, mbr lagras på den första sektorn på hårddisken och innehåller bl.a en partitionstabell med fyra platser, en för varje primär partition. En disk kan ju bara innehålla fyra primära partitioner som du säkert vet. En sektor innehåller 512 bytes och den resterande delen ca 446 bytes innehåller IPL, dvs en litet program som startas upp av bios när du bootar den disken. Grub har sitt eget IPL, Windows ett annat IPL, osv. Så för att överhuvudtaget kunna starta upp en disk så måste det finnas en giltig mbr på den disken. Så kopplar man inte bort alla andra inkopplade diskar så behöver man veta var (vilken disk) som man ska skriva in mbr på, eller rättare sagt se till att man skriver in programmet IPL i rätt mbr. Hoppas att detta blev någorlunda begripligt :)
Användarvisningsbild
djungelmums

Inlägg av djungelmums »

Som jag förstår det vill du bara installera ubuntu på en USB-sticka?

Vad är det för fel på: System - Administration - Create a USB startup disk?
C2D E6300 1.83Ghz - Gigabyte DS3 - Nvidia 9800 GT - 2GB RAM
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Create a USB startup disk skapar en livecd med persistent lagring av det du gör och den körs alltså i RAM precis som en vanlig livecd.

Det andra alternativet som jag uppfattar att deeman är ute efter är en verklig installation på usb-disken.
deeman

Inlägg av deeman »

djungelmums skrev:Som jag förstår det vill du bara installera ubuntu på en USB-sticka?

Vad är det för fel på: System - Administration - Create a USB startup disk?

Hej!

Nej jag vill installera Ubuntu på en extern Hårddisk med USB koppling.
Och inte ett USB minne(sticka).

Det är väl bara kolla vad enheten heter så att säga och välja rätt vid installation?
Det jag funderade mer på är om det senare efter installation, om det vid booten av
datorn sedan kommer synas att man kan boota till Ubuntu som då ligger på den externa hårddisken?

/Deeman
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Bowmore skrev:Det jag funderade mer på är om det senare efter installation, om det vid booten av
datorn sedan kommer synas att man kan boota till Ubuntu som då ligger på den externa hårddisken?
Ja, stöder ditt bios bootning från usb så kan du som du nämnde tidigare starta upp Ubuntu via bios bootmeny. Du kan ju också stoppa in den först bland diskarna i bios bootordning om du vill att det är den som ska bootas om den är ansluten.
Elvea

Inlägg av Elvea »

Jag har också tänkt att installera Ubuntu på en extern hårddisk och jag undrar bara hur jag tar reda på vilken beteckning min disk har?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Elvea skrev:Jag har också tänkt att installera Ubuntu på en extern hårddisk och jag undrar bara hur jag tar reda på vilken beteckning min disk har?
Välkommen till formet :)

Jag antar att du avser en riktig (skarp) installation.

Det finns fler sätt att ta reda på det. Ett sätt är att från en livecd skriva kommandot

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
Obs, parametern är ett litet L.
Terminalen hittar du i menyn under Program -> Tillbehör -> Terminal

Där kan du t.ex med hjälp av storleken på disken lista ut vilken disk det är på raden som börjar med Disk /dev/sdX:. Har du bara en intern hårddisk i datorn och inga andra lagingsenheter förutom din externa disk inkopplad så bör den heta /dev/sdb.

Det säkraste sättet att göra det på är att koppla ur alla interna diskar och då bara ha den externa disken inkopplad när du installerar.

Om du inte gör så, så behöver du tänka på två saker:
- installera Ubuntu på rätt disk (sdX)
- installera bootsektorn (MBR) på samma disk (sdX)

Det senare är det sista du gör efter det att du valt installationsmetod mm. Du kommer då till ett fönster med knappen Installera. Innan du trycker den så måste du välja Avancerat, en knapp längst ner till höger, och där markera sdX. Annars, om du inte gör det, så kommer MBR att installeras på sda och då skriva över Windows MBR.
parcarlssonlong
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av parcarlssonlong »

Hej
Även jag har planer på att installera Ubuntu på en extern HD och jag tror att jag har fattat det mesta. Man en ganska viktig sak återstår nämligen hur talar man om att Ubuntu ska installers på den externa disken. Ganska fatalt om men missar det. Du beskriver ju hur man anger var bootsektorn ska läggas men inte hur man styr var Ubuntu ligga. Finns det möjlighet att välja detta i Avancerat?

/p
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

parcarlssonlong skrev:Man en ganska viktig sak återstår nämligen hur talar man om att Ubuntu ska installers på den externa disken.
Välkommen ;)

Japp, under Manuell installation kan du välja vilken disk och var på disken du vill installera Ubuntu. Att fokus i tråden låg på bootsektorn (mbr) beror på att det är den biten som man lätt missar.
parcarlssonlong

Hej igen och tack för ett snabbt svar.

Ursäkta om jag är lite trög/korkad.

"Manuell installation" säger du. Var gör man detta val? Först väljer man "Installera Ubuntu" från "Live CD'n", tangentbord, tidszon, partitionerna och till sist Avancerat för att mata in var bootsektorn ska ligga. Men "Manuell installation", döljer det sig "bakom" Avancerat-knappen?

/p
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

parcarlssonlong skrev:"Manuell installation" säger du. Var gör man detta val?
Hoppsan, var lite för snabb i vändningarna ;)

Manuell installation väljer du tidigare, dvs när du går över till partitioneringsfasen. Där kan du välja mellan guidade och manuell partitionering.

Följande är en bildsvit på hur det ser ut i Karmic (9.10):
http://www.ubuntugeek.com/new-installer ... armic.html
där du har valet i steg 5.

Sen kan du läsa lite mer om vad manuell partitionering innebär och vad man behöver tänka på här:
http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... itionering

Börja med att kolla detta och återkom om du har några frågor kring detta.
parcarlssonlong

Tack.

/p
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"