Trådlöst på X2000 [LÖST]
Trådlöst på X2000 [LÖST]
För att kunna surfa i andra klass på X2000, så krävs det att du köper en "surfbiljett". Finns det något sätt att "gå runt denna biljett"? Vill ej köpa 1:a klassbiljett!
Senast redigerad av 1 thoase, redigerad totalt 19 gånger.
Re: Trådlöst på X2000
Surfbiljetten gäller väl inte endast förstaklass? surfbiljetten köper du i kiosken på tåget.
Annars kan ju ett mobilt bredband kontant simkort vara en idé.
Annars kan ju ett mobilt bredband kontant simkort vara en idé.
I och med att du åker 1:a klass ingår internet utan kostnad.
Du får nog förklara dig lite bättre. Om det är någon slags olaglighet du är ute efter så får du nog ta och söka dig till ett annat forum.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SJs sidor surfar du gratis på, om det är det du är ute efter.
Annars gäller 1:a klass eller 2: a + surfbiljett och den kan du boka ihop med biljetten
eller köpa ombord. Själv gillar jag tågsurfandet även om det såklart är lite dyrt och
dessutom lite hackigt om man kör strömmande media.
Annars gäller 1:a klass eller 2: a + surfbiljett och den kan du boka ihop med biljetten
eller köpa ombord. Själv gillar jag tågsurfandet även om det såklart är lite dyrt och
dessutom lite hackigt om man kör strömmande media.
Precis, vad frågar efter. Vad kostar det och vad menas med hackigt? Skulle det i sådana fall vara bättre med 3g?
Kolla denna länken: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d= ... &l=sv&l=sv
Jag har tre bredband mobil kontant, det kostar en engångskostnad på 99kr att införskaffa, sen finns det tre alternativ på påfyllnaden, 29kr för en dag, 99kr för en vecka och 299kr för en månad.
Jag har tre bredband mobil kontant, det kostar en engångskostnad på 99kr att införskaffa, sen finns det tre alternativ på påfyllnaden, 29kr för en dag, 99kr för en vecka och 299kr för en månad.
Tja, vad ska jag säga efter att ha kikat på SJ:s hemsida så kan jag bara säga att det är "ganska" dyrt att SJ-surfa på tåget jämfört med vad det kostar att surfa en dag hos 3G. Hutlösa priser på SJ!!
Glömde tilllägga att priset på 3g-modemet tillkommer om du vill ha ett sånt. 800kr kostar ett sådant. Men har du en 3g-mobil så kan du lika gärna ansluta den till datorn. Men en sak är säker, 3g blir billigare i längden och dömma av hastigheten på sjs internet så är det inte mycket snabbare alls än 3g. Dessutom har de flesta operatörer god turbo-3g täckning utefter järnvägarna i sverige. Ett annat plus med 3g är att du har ett reserv-internet om din lina där hemma skulle gå sönder.
Det har tidigare(och säkert fortfarande) gått att göra såhär: boka 1:a klass biljett & då får man en inloggningskod, man har sedan kunnat boka om/boka av & välja 2:a klass, koden man fått när man bokade 1:a klass biljetten fungerar fortfarande 

Men att boka en biljett som är ombokningsbar kostar ju en hel förmögenhet...
- farmfield
- Kontakt:
Jag kör ju via min mobil, en SonyEricsson G502i som kan köras som HSDPA (<7.2Mbit). Mobilen kostar 'bara' 1200:- utan abonnemang - men då har man ju 'allt-i-ett'. Med vanligt abonnemang kan man oftast teckna eller köpa till bredband för en månatlig kotnad. Kör man med Tele2-abonnemang kan man surfa på <7.2Mbit till en maxkostnad av 8:-/dag utan att köpa till nån tjänst - perfekt, om man som jag, inte surfar på mobilen så ofta.
Jag kör själv bara med 3's kontantkort - vanligt telefoni-kort dock, inte bredbandskortet som bara stöder data & sms/mms, inte telefoni - så jag får bara 0.4Mbit i hastighet men det duger, jag vill bara kunna slösurfa & hämta mailen typ och 0.4 är rätt ok ändå - tänk på att dom flesta bara får runt 1.2Mbit med <7.2-tjänsten ändå... Jag betalar 3:- extra per dag (90:-/månad) för obegränsad surfning fast som sagt bara med 0.4Mbit då...
Kopplar man nallen via USB så dyker den upp som nätverksporten usb0 och har man rätt inställningar i mobilen fungerar det direkt. Jag har också skrivit en guide för hur man kopplar upp sig mot mobilen med bluetooth, dock har man max 1Mbit via blåtand men med tanke på att man sällan kommer över 1.2Mbit med HSDPA så kan man ju växla mellan kabel & bluetooth beroende på var man är eller hur viktigt det är med mer sprutt.
Dock, om man reser mycket med tåg, så är väl frågan hur bra täckning man har under resan - för utan 3G-täckning kan man ju inte surfa alls med en sån här 3G-baserad lösning...
Jag kör själv bara med 3's kontantkort - vanligt telefoni-kort dock, inte bredbandskortet som bara stöder data & sms/mms, inte telefoni - så jag får bara 0.4Mbit i hastighet men det duger, jag vill bara kunna slösurfa & hämta mailen typ och 0.4 är rätt ok ändå - tänk på att dom flesta bara får runt 1.2Mbit med <7.2-tjänsten ändå... Jag betalar 3:- extra per dag (90:-/månad) för obegränsad surfning fast som sagt bara med 0.4Mbit då...
Kopplar man nallen via USB så dyker den upp som nätverksporten usb0 och har man rätt inställningar i mobilen fungerar det direkt. Jag har också skrivit en guide för hur man kopplar upp sig mot mobilen med bluetooth, dock har man max 1Mbit via blåtand men med tanke på att man sällan kommer över 1.2Mbit med HSDPA så kan man ju växla mellan kabel & bluetooth beroende på var man är eller hur viktigt det är med mer sprutt.
Dock, om man reser mycket med tåg, så är väl frågan hur bra täckning man har under resan - för utan 3G-täckning kan man ju inte surfa alls med en sån här 3G-baserad lösning...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- alatariel
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
mobilt bredband funkar finfint ... Dock är det bäst täckning med Telias 3G-dongel, Tele2s tappar anslutningen ibland (speciellt mellan Laxå och Töreboda)
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
- farmfield
- Kontakt:
Med min lösning så känns det som om Telia blir dyrt...alatariel skrev:mobilt bredband funkar finfint ... Dock är det bäst täckning med Telias 3G-dongel, Tele2s tappar anslutningen ibland (speciellt mellan Laxå och Töreboda)
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<