Fixa xorg för bärbar och projektor [LÖST]

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Fixa xorg för bärbar och projektor [LÖST]

Inlägg av micke_nordin »

Jag har en bärbar dator (HP 530) som har Intel Graphics Media Accelerator 950 som grafikkort. Jag har dessutom en HP vp6311 projektor som jag pluggar in med vgakabel. Problemet är att jag är en fullständig n00b vad gäller grafik och inställningar i xorg.conf

Jag kan kolla på film från datorn på projektorn genom att plugga in kabeln och klona skärmen, jag får då helt värdelösa inställningar för den bärbara och compiz stängs av direkt och jag måste sedan göra om mina inställningar där.

Jag skulle nu vilja fixa till en xorg.conf som låter mig ha olika upplösning på den bärbara och på projektorn (som bara kommer vara i pluggad i bland ca 1-2 ggr i veckan). Min nuvarande xorg ser ut så här och är den nya default xorgen (dvs jag har inte gjort nått med den):

Kod: Markera allt

Section "Device"
	Identifier	"Configured Video Device"
	Option		"UseFBDev"		"true"
EndSection

Section "Monitor"
	Identifier	"Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
	Identifier	"Default Screen"
	Monitor		"Configured Monitor"
	Device		"Configured Video Device"
EndSection
Hur ska jag göra för att lyckas med detta?

Specifikationer för dator finns här:
http://www.linlap.com/wiki/HP-Compaq+530#specifications

Lite info om projektor finns här:
http://www.projectorpoint.co.uk/project ... P6311.html

/Micke
Senast redigerad av 1 micke_nordin, redigerad totalt 4 gånger.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fixa xorg för bärbar och projektor

Inlägg av KiviE »

Jag skulle ha struntat i xorg.conf och använd kommandot xrandr i stället.

Manualen och den här sidan http://www.thinkwiki.org/wiki/Xorg_Rand ... ful_things borde kunna få dig att komma igång rätt så lätt.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Fixa xorg för bärbar och projektor

Inlägg av micke_nordin »

xrandr verkar funka hyfsat, jag skall kolla mer på detta. Med kommandot: xrandr --output LVDS --auto --output VGA --auto --same-as LVDS får jag till en juste kloning, projektorskärmen är snäppet större än den bärbara i sidled vilket gör att en del av fönstren försvinner på den bärbara när de är maximerade.

Helst skulle jag vilja ha två separata skärmar, så att man kunde dra saker från den bärbara till projektorn, alltså ingen kloning. Kanske kan man fixa detta med xrandr? Dock funkar redan detta så bra att mitt mål att kunna kolla på film på projektor utan massa problem är löst men går den här sista procenten av mitt mål också att fixa?

/Micke

Edit:
Jag har fått till det hyffsat nu, med xrandr --output LVDS --auto --output VGA --auto --left-of LVDS blir det ungefär som jag vill, förutom att menyerna hamnar på projektorn i stället för på den bärbaras skärm. Det verkar det inte vara mycket att göra åt eftersom vga skärmen alltid är screen 0, tydligen. Jag fick också peta in en virtual-rad i xorg.conf för att få till det.

Tack så mycket för hjälpen!
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"