Fixa xorg för bärbar och projektor [LÖST]

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Fixa xorg för bärbar och projektor [LÖST]

Inlägg av micke_nordin »

Jag har en bärbar dator (HP 530) som har Intel Graphics Media Accelerator 950 som grafikkort. Jag har dessutom en HP vp6311 projektor som jag pluggar in med vgakabel. Problemet är att jag är en fullständig n00b vad gäller grafik och inställningar i xorg.conf

Jag kan kolla på film från datorn på projektorn genom att plugga in kabeln och klona skärmen, jag får då helt värdelösa inställningar för den bärbara och compiz stängs av direkt och jag måste sedan göra om mina inställningar där.

Jag skulle nu vilja fixa till en xorg.conf som låter mig ha olika upplösning på den bärbara och på projektorn (som bara kommer vara i pluggad i bland ca 1-2 ggr i veckan). Min nuvarande xorg ser ut så här och är den nya default xorgen (dvs jag har inte gjort nått med den):

Kod: Markera allt

Section "Device"
	Identifier	"Configured Video Device"
	Option		"UseFBDev"		"true"
EndSection

Section "Monitor"
	Identifier	"Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
	Identifier	"Default Screen"
	Monitor		"Configured Monitor"
	Device		"Configured Video Device"
EndSection
Hur ska jag göra för att lyckas med detta?

Specifikationer för dator finns här:
http://www.linlap.com/wiki/HP-Compaq+530#specifications

Lite info om projektor finns här:
http://www.projectorpoint.co.uk/project ... P6311.html

/Micke
Senast redigerad av 1 micke_nordin, redigerad totalt 4 gånger.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fixa xorg för bärbar och projektor

Inlägg av KiviE »

Jag skulle ha struntat i xorg.conf och använd kommandot xrandr i stället.

Manualen och den här sidan http://www.thinkwiki.org/wiki/Xorg_Rand ... ful_things borde kunna få dig att komma igång rätt så lätt.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt: