Råkade installera 32-bits istället för 64

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Råkade installera 32-bits istället för 64

Inlägg av JeyPeyy »

För ca en månad sedan brände jag en ubuntu-skiva. När jag hade bränt klart den skrev jag "Ubuntu 8.10 64-bit" på den, vilket jag nu märkte var fel! Skivan innehöll ju 32-bitars ubuntu.

Därför har jag nu installerat ett 32-bitars-Ubuntu på en dator med 64-bitars processor. Någon som vet om jag kan på något sätt få samma inställningar efter att jag installerat om ubuntu? Personligen skulle jag bli förvånad om man skulle kunna göra detta, men om det finns någon haxor där ute som vet hur man kan göra, hjälp mig gärna! Har inte lust att installera om samma program som jag har nu och ändra inställningarna igen.
Senast redigerad av 1 JeyPeyy, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Råkade installera 32-bits istället för 64

Inlägg av micke_nordin »

JeyPeyy skrev:För ca en månad sedan brände jag en ubuntu-skiva. När jag hade bränt klart den skrev jag "Ubuntu 8.10 64-bit" på den, vilket jag nu märkte var fel! Skivan innehöll ju 32-bitars ubuntu.

Därför har jag nu installerat ett 32-bitars-Ubuntu på en dator med 64-bitars processor. Någon som vet om jag kan på något sätt få samma inställningar efter att jag installerat om ubuntu? Personligen skulle jag bli förvånad om man skulle kunna göra detta, men om det finns någon haxor där ute som vet hur man kan göra, hjälp mig gärna! Har inte lust att installera om samma program som jag har nu och ändra inställningarna igen.
För det första går det bra att köra 32:bitaren på ett 64:bitars system, det är bara om du har mer än 4gb ram som du kanske vill byta.

För att behålla alla dina inställningar måste du har /home/ på en egen partition, hur man fixar det kan du läsa om här:

http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home

Du blir dock tvungen att installera om programmen, det är bara inställningarna du får kvar.

/Micke
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Råkade installera 32-bits istället för 64

Inlägg av JeyPeyy »

micke_nordin skrev:För det första går det bra att köra 32:bitaren på ett 64:bitars system, det är bara om du har mer än 4gb ram som du kanske vill byta.

För att behålla alla dina inställningar måste du har /home/ på en egen partition, hur man fixar det kan du läsa om här:

http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home

Du blir dock tvungen att installera om programmen, det är bara inställningarna du får kvar.

/Micke
Jag vet att det går bra att köra 32-bitare på 64-bitars system. Anledningen till att jag vill ha ett 64-bitars ubuntu är för att jag vill kunna testa 64-bitare under VBox. Jag håller nämnligen på med ett projekt i skolan där jag ska göra en modifierad linux live-cd. Som du kanske vet kan man inte köra 64-bitare i VBox under en 32-bitare.

På tal om VBox. Jag ett felmeddelande varje gång jag försöker köra ett os under VBox, men det tar jag någon annan gång.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"