Skriva ett program i bash
Skriva ett program i bash
Skulle behöva lite hjälp med att skriva program i bash. Det jag vill är att programet ska göra är att starta en screen session för att i den starta irssi och connecta mot localhost sedan joina kanalen bitlbee och sedan skriva ut "identify hejsan". Då detta är klart ska den göra ett nytt fönster CTRL+a, c och i det fönstret starta rtorrent.
Har fixat så att när man startar irssi så connectar den mot min dator (localhost) och joinar kanalen bitlbee. Den ligger dock på plats 2 så jag måste göra ALT+2 för att komma till bitlbee "kanalen" .
Har fixat så att när man startar irssi så connectar den mot min dator (localhost) och joinar kanalen bitlbee. Den ligger dock på plats 2 så jag måste göra ALT+2 för att komma till bitlbee "kanalen" .
- tann
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Skriva ett program i bash
i irssi kan du skriva /win 2 för att komma till "fönster" nr 2, om det hjälper
Du behöver inte något program för det. Bara att modifiera din .screenrc, så här t.ex:
Kod: Markera allt
screen -t irssi 0 irssi -c localhost
screen -t rtorrent 1 rtorrent
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Det är väl lite opraktiskt att lägga irssi som 0? Är det inte bättre med:dmz skrev:Du behöver inte något program för det. Bara att modifiera din .screenrc, så här t.ex:
screen -t irssi 0 irssi -c localhost screen -t rtorrent 1 rtorrent
screen -t irssi 1 irssi -c localhost
screen -t rtorrent 2 rtorrent
Hm.. varför det? :Sdjkmmo skrev:Det är väl lite opraktiskt att lägga irssi som 0? Är det inte bättre med:dmz skrev:Du behöver inte något program för det. Bara att modifiera din .screenrc, så här t.ex:
screen -t irssi 1 irssi -c localhost screen -t rtorrent 2 rtorrent
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Det är närmare och mer praktiskt.dmz skrev:Hm.. varför det? :Sdjkmmo skrev:Det är väl lite opraktiskt att lägga irssi som 0? Är det inte bättre med:dmz skrev:Du behöver inte något program för det. Bara att modifiera din .screenrc, så här t.ex:
Jämför:
C-a+1 C-a+2. Kräver bara vänsterhanden och man behöver inte byta positionen på handen. Allt ligger inom fingeravstånd s.a.s.
C-a+0 C-a+1. Kräver att man antingen måste använda höger hand eller byta position på vänster för att ge in 0.
I.o.f.s. har jag själv rtorrent på 0 och de mer interaktiva programen på 1-4. Så hos mig skulle det blivit
screen -t -=rtorrent=- 0 rtorrent
screen -t -=htop=- 1 htop
screen -t -=mp3blaster=- 2 mp3blaster
screen -t -=irssi=- 3 irssi -c localhost
screen 4 "bash"

Jaha, jag använder aldrig standardtangenterna.djkmmo skrev:Det är närmare och mer praktiskt.dmz skrev:Hm.. varför det? :Sdjkmmo skrev:Det är väl lite opraktiskt att lägga irssi som 0? Är det inte bättre med:dmz skrev:Du behöver inte något program för det. Bara att modifiera din .screenrc, så här t.ex:
Jämför:
C-a+1 C-a+2. Kräver bara vänsterhanden och man behöver inte byta positionen på handen. Allt ligger inom fingeravstånd s.a.s.
C-a+0 C-a+1. Kräver att man antingen måste använda höger hand eller byta position på vänster för att ge in 0.
I.o.f.s. har jag själv rtorrent på 0 och de mer interaktiva programen på 1-4. Så hos mig skulle det blivit"-=" i början och slutet är bara för att det skall bli snyggtKod: Markera allt
screen -t -=rtorrent=- 0 rtorrent screen -t -=htop=- 1 htop screen -t -=mp3blaster=- 2 mp3blaster screen -t -=irssi=- 3 irssi -c localhost screen 4 "bash"
. Fönsterdekoration för GNU Screen.