Efter att ha skapat en ny installations CD testade jag denna (testade inte den första), och hittade fel i 2 filer. Då skapade jag en tredje CD, och valde denna gång att bränna CD'n med ISO Recorder och halv fart (de tidigare brände jag med InfraRecorder. På den tredje CD'n fanns inga fel (enligt kontrollen).
Jag startade åter installationen, och vid partitionsfasen såg jag att den första avbrutna installationen reserverat två extra små partitioner som den nya installationen inte hanterade. Fortsatte i alla fall och denna gång avbröts installationen när ca 65% av filerna kopierats. Kan tänkas att min hårdisk inte är riktigt frisk. Tilläggas kan att innan jag började installera Ubuntu utförde jag i Windows CleanUp och Defragmentering.
Nästa steg bör vara att fixa till partitionen manuellt, så att "små" partitionerna som uppstått p g a avbrutna installationer kan inkluderas i en partition för Ubuntu. Är det möjligt att återigen starta Ubuntu från CD, och sedan manuellt fixa paritioneringen?
Hur gör jag detta? Finns det bra instruktioner någonstans om att skapa partitioner manuellt? Tilläggas kan att standardinstruktionen "Installera Ubuntu 8.10 (Skrivbordsversionen)" tar lite för lätt på just partitionering. Den info som finns lyder: "Det tredje alternativet är att partitionera hårddisken manuellt. Detta kräver lite erfarenhet, men borde vara lätt att lära sig. Gör du en manuell partitionering, så skapa en separat partition till /home. " "Borde vara lätt att lära sig". Varför inte instruera hur det går till? Jag är Linux-novis och behöver steg för steg instruktioner.
Så hur går jag vidare? I går kväll var jag rätt taggad att på allvar testa Linux och just Ubuntu. Nu är jag mer tveksam när jag inte ens lyckades installera

/Rune