Samba for really dummies?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
wee
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Samba for really dummies?

Inlägg av wee »

Kör Photoshop mha Virtualbox och vill gärna komma åt den utdelade mappen 'bilder' som ligger i Ubuntu-hosten. Mappen får gärna även bli tillgänglig för andra trådlösa Windows och Linuxburkar.
Har tittat i diverse Sambamanualer utan att få till det. Finns det någon steg för steg anvisning som även ett barn förstår?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Samba for really dummies?

Inlägg av Hund »

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det ska räcka med att göra så här:

1) Installera sambautdelning om du inte redan gjort det

Kod: Markera allt

sudo apt-get install nautilus-share
2) Tryck Alt+F2 och kör kommandot

Kod: Markera allt

shares-admin
Nu får du upp ett grafiskt fönster Delade mappar
a) Lås upp
b) Lägg till mappen du vill dela ut
c) Avmarkera Skrivskyddad om du vill kunna skriva i mappen från Windows
d) Tryck knappen Utdelning för att dela ut
e) Tryck knappen Stäng för att avsluta

3) Starta upp Windows och kolla att det fungerar
wee

Inlägg av wee »

Tack!

Joo, jag har nu tittat i lathunden. Men sen såg jag Bowmores tips. Den kunde tom jag följa :-) Så jag testade den. Enda skillnaden är väl att man inte sätter behörigheter på användare, visst?

Nu kommer jag åt bilderna med Photoshop via Virtualbox och XP. Men av någon anledning så blir det knas när bilderna ska importeras, Photoshop säger att den inte kan importera pga att den inte känner igen färgerna eller nåt liknande. Bara filmerna kom med och Gif bilder. Men det har nog andra orsaker.

Följfråga..
Om jag vill komma åt någon mapp med en PSP eller annan Windowsburk via WLAN då måste jag ta till Hunds lathund, eller?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

wee skrev:Men av någon anledning så blir det knas när bilderna ska importeras, Photoshop säger att den inte kan importera pga att den inte känner igen färgerna eller nåt liknande. Bara filmerna kom med och Gif bilder. Men det har nog andra orsaker.
Photoshop liksom en massa annat i Windows är känslig för vilken "extension" en fil har. Alltså en jpg måste heta .jpg, en gif .gif etc. Linux klarar ju av filer som inte har något sådant i sina namn och klarar dessutom av om en jpg heter .gif och så vidare, men nu är det ju Windows det gäller... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
wee

Inlägg av wee »

Joo, men dom flesta av dom där bilderna har redan varit i min Photoshop Elements. Nu heter filerna .jpg, minns inte om de hette .jpeg förut och har fått ny filändelse sen de hamnade i Ubuntudisken.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"