Byta funktion på Universal Audio Jack (UAJ)

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
konfisK
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Byta funktion på Universal Audio Jack (UAJ)

Inlägg av konfisK »

Hej,

lite märklig rubrik kanske, men här är en mer utförlig beskrivning av mitt önskemål:

Kör Ubuntu 8.10 på en Laptop med ett inbyggt Realtek alc250 ljudkort (tror jag, tar tacksamt emot terminalkommandon för att lista vilka ljudkort som är installerade).

Framtill finns två I/O (enl. spec UAJ). Vi kan trots detta benämna dem som "MIC" och "HÖRLUR", då detta är vad de grafiska symbolerna på chassit visar, samt det enda jag har kunnat använda dem till.
Har fram till idag inte funderat mer över detta, då jag inte heller behövt mer än så.

Idag ville jag iallafall spela in Stereo via Line IN:

* När jag kopplar Stereo 3,5mm tele till MIC kommer det in fint ljud, fast i mono.
* När jag kopplar Stereo 3,5mm tele till HÖRLUR kommer ingenting in på varken mikrofon eller line-kanalerna (i "volymkontroll"-dialogen)
* Inte heller när jag kopplar hörlurarna till MIC hörs det någonting i hörlurarna.

Antingen har jag faktiskt inga UAJ:s eller så är det en inställningsfråga. Vore skönt om det var det sistnämnda, då jag har lite problem med mitt iMIC USB externa ljudkort. Men det får jag ev ta i en annan tråd senare.

mvh
Klas

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"