dra filer mellan mappar i nautilus

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
jlivingstonsg
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

dra filer mellan mappar i nautilus

Inlägg av jlivingstonsg »

Hej.
Jag har nu installerat ubuntu 8.10 och vill nu kunna flytta filer mellan mappar genom dra / släpp eller kopiera klistra.

Hur ska jag göra för att kunna flytta filer utan terminal?

Jag vägrar använda terminalfönster i ubuntu.
Kan man ladda ner någon version så att ubuntu fungerar precis som windows och ser ut som windows?

Skulle vara trevligt att kunna logga in så att man får det precis som i windows och sedan logga ut så att man snabbt kan fixa irriterande problem snabbt när man är ny.

Magi
radiola
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: dra filer mellan mappar i nautilus

Inlägg av radiola »

I panelen till vänster i Nautilus, klicka där det står "Platser" och ändra till "Träd", så funkar det som i Explorer i Windows.
Användarvisningsbild
jlivingstonsg
Kontakt:

radiola skrev:I panelen till vänster i Nautilus, klicka där det står "Platser" och ändra till "Träd", så funkar det som i Explorer i Windows.
Nepp.
Jag kan inte dra filer till andra mappar eller kopiera och klistra.

Det är en flashplugin-alternative.so som ska flyttas till opera/plugin mapp å nu har jag försökt ändra å flytta i 2 dar utan att lyckas.

Någon som vet hur man kan ändra så att man kan dra en fil eller kopiera o klistra eller ändra i paketinstallatör , flik / inkluderade filer
så att man får rader där det ska stå
usr/lib/opera/
usr/lib/opera/plugins/

Detta börjar suga fett.

Magi
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Tryck på tangenterna [ALT]+[F2] och skriv gksudo nautilus.
Skriv in ditt lösenord.
Ny öppnas roots hemkatalog, ställ om till träd-vy i vänstra listen sök upp och dra runt dina filer.

VARNING! Du kommer att kopiera filerna som root grafiskt, och det är inget som jag rekommenderar.
Men å andra sidan. Du vill ju att det ska vara precis som i Windows, så alternativet är antingen ovan eller att installera *dos.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

jlivingstonsg skrev: Jag vägrar använda terminalfönster i ubuntu.
Kan man ladda ner någon version så att ubuntu fungerar precis som windows och ser ut som windows?
Du kanske skulle köpa dig en licens för Windows? Varför håller du på med GNU/Linux när du uppenbarligen vill att det skall vara som i Windows?

Faktum är ju att du kan få ett GNU/Linux system att göra i princip vad som helst (inkusive att se ut och göra som Windows) om du tar dig att lära dig systemet (och i det ingår att lära dig hur terminalen fungerar).

/Micke
Användarvisningsbild
jlivingstonsg
Kontakt:

ajja skrev:Tryck på tangenterna [ALT]+[F2] och skriv gksudo nautilus.
Skriv in ditt lösenord.
Ny öppnas roots hemkatalog, ställ om till träd-vy i vänstra listen sök upp och dra runt dina filer.

VARNING! Du kommer att kopiera filerna som root grafiskt, och det är inget som jag rekommenderar.
Men å andra sidan. Du vill ju att det ska vara precis som i Windows, så alternativet är antingen ovan eller att installera *dos.
Fungerade fint.

Tack.

Kommer jag nu att ligga i root grafiskt läge i 15 minuter eller för gott?

Hur går jag i så fall tillbaka till säkert läge igen efter filflytten?

Regards Magi

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
micke_nordin skrev:
jlivingstonsg skrev: Jag vägrar använda terminalfönster i ubuntu.
Du kanske skulle köpa dig en licens för Windows? Varför håller du på med GNU/Linux när du uppenbarligen vill att det skall vara som i Windows?

Faktum är ju att du kan få ett GNU/Linux system att göra i princip vad som helst (inkusive att se ut och göra som Windows) om du tar dig att lära dig systemet (och i det ingår att lära dig hur terminalen fungerar).

/Micke
Jag gillar verkligen hela linux ubuntu grejen men när man är van vid att flytta filer eller kopiera o klistra, som man bara ser som självklart och det inte funkar, så blir nog de flesta irriterade som provar linux.
Detta måste ni bara fixa så att det fungerar från början eller ni måste här iaf ordna så att man åtminstone inte bara får ett felmeddelande utan oxo en förklaring på varför det inte funkar med tex en länk till webbsida och en fix så att man tex kan logga in och utföra filflytten men på egen risk och tex kunna ställa denna öppningen av systemet till 5 minuter, 24 timmar, en vecka eller före gott.
En sak till är att jag redan ominstallerat ubuntu för att så att säga börja om från början efter att ha mixat för mycket.
Detta var inte helt lätt då man fick jiddra lite i installationsdelen.

Här borde det finnas en mycket enkel valmöjlighetet så att man snabbt och enkelt kan ominstallera hela ubuntu genom att helt enkelt logga in o kryssa i typ.

På det viset vågar man prova på mer och samtidigt lära sig hur det fungerar.

Ni har gjort ett fantastiskt bra jobb med ubuntu men om folk ska gå från windows till linux måste man känna igen sig och att det enkelt kan fungera som windows genom att få en förklaring på varför det inte funkar och att kunna logga in och fixa på egen risk.
Tex att kunna logga in och välja ett windows kopia läge där man snabbt kan ställa in systemet i en miljö man känner igen.

Nu ska jag nog ominstallera ubuntu igen. :)

Magi
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

jlivingstonsg skrev:Kommer jag nu att lligga i root grafiskt läge i 15 minuter eller för gott?
Du ligger som root i det fönstret, tills dess att du stänger det, dvs. i allt ifrån ett par sekunder eller till nästa strömavbrott...
I allt annat som du har igång är du fortfarande "bara" en vanlig användare.
jlivingstonsg skrev:Detta måste ni bara fixa så att det fungerar från början eller ni måste här iaf ordna så att man åtminstone inte bara får ett felmeddelande utan oxo en förklaring på varför det inte funkar med tex en länk till webbsida och en fix så att man tex kan logga in och utföra filflytten men på egen risk och tex kunna ställa denna öppningen av systemet till 5 minuter, 24 timmar, en vecka eller före gott.
Jamen allt detta finns ju redan i både Ubuntu och Windows. Om du sätter upp ett Windowssystem och lägger upp dig som vanlig användare så kan du inte heller kopiera kors och tvärs som du vill och om du loggar in som root i ubuntu så kan du göra exakt lika mycket som en administratör i Windows. Det vill säga allt som överhuvudtaget går att göra i operativsystemet, inklusive att kvadda allting...
jlivingstonsg skrev:Här borde det finnas en mycket enkel valmöjlighetet så att man snabbt och enkelt kan ominstallera hela ubuntu genom att helt enkelt logga in o kryssa i typ.
Det finns väl i stort sett redan det med - stoppa in en CD och starta om burken, precis som i Windows...
:)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

jlivingstonsg skrev:
ajja skrev: Ni har gjort ett fantastiskt bra jobb med ubuntu men om folk ska gå från windows till linux måste man känna igen sig och att det enkelt kan fungera som windows genom att få en förklaring på varför det inte funkar och att kunna logga in och fixa på egen risk.
Tex att kunna logga in och välja ett windows kopia läge där man snabbt kan ställa in systemet i en miljö man känner igen.
Problemet är inte svårheten att klara av Ubuntu. Problemet är att Windowsanvändare har svårt att ta till sig det som skiljer. Jag har inte haft några som helst problem att lära totalt okunniga bekanta att använda Ubuntu. Man får helt enkelt vänja sig vid att Ubuntu inte är Windows. Ska man kopiera filer till vissa systemmappar så krävs root (administratörs)-lösenord. Detta har med säkerhet att göra.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

ZX Spectrum skrev:Ska man kopiera filer till vissa systemmappar så krävs root (administratörs)-lösenord. Detta har med säkerhet att göra.
Och detta är som sagt var exakt likadant i Windows! ;)

Att sedan säkerheten i Linux är totalt överlägsen i hur man kan ställa in allting är en helt annan sak... ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Ett av de största felen en nybörjare gör är att utgå ifrån att det skall vara som i Windows.
GNU/Linux eller kort och gott *nix "är inte Windows" och kommer aldrig att bli.
Det är endast på ytan i grafisk mening lite snarlikt, inte mer. Under ytan är systemen otroligt olika med olika funktioner för exempelvis hanteringen av olika användare (som du just erfarit).
Du måste släppa tanken på att det är/ska vara/bete sig som... Det kommer inte att ske.

Att lära sig filosofin bakom *nix tar en stund, lika lång stund som det tar att lära sig att använda terminalen.
För din egen skull, se inte hela berget utan titta på de små stenarna som du redan lyckats att flytta, när du minst anar så har du flyttat på berget.

För att göra livet lite enklare så finns det livefunktioner så att man kan pröva på *nix utan att installera. Mao, doppa bara tårna, istället för att kasta sig ned i havet helt och hållen. Sedan finns det pakethanterare (till och med grafiska) för att det ska vara så enkelt som det bara går för alla att installera nya funktioner och program.

Sökmotorer, manualer, info-sidor, forum och usenet finns alla där för att underlätta ditt sökande efter den hjälp du kan tänkas behöva. Men det är upp till dig att sovra bland den övermängd av information som finns där. Det kan ingen göra (eller ens ska) åt dig, utan valen skall vara dina.

Om du söker efter Windowsliknande teman för den skrivbordsmiljö du använder kommer du säkerligen att finna flera att välja mellan. Men som sagt det kan aldrig bli ett Windows. Bara ett *nix med, i mitt tycke, dåligt smink.
Användarvisningsbild
jlivingstonsg
Kontakt:

Osprey skrev:
jlivingstonsg skrev:Kommer jag nu att lligga i root grafiskt läge i 15 minuter eller för gott?
Du ligger som root i det fönstret, tills dess att du stänger det, dvs. i allt ifrån ett par sekunder eller till nästa strömavbrott...
I allt annat som du har igång är du fortfarande "bara" en vanlig användare.
jlivingstonsg skrev:Detta måste ni bara fixa så att det fungerar från början eller ni måste här iaf ordna så att man åtminstone inte bara får ett felmeddelande utan oxo en förklaring på varför det inte funkar med tex en länk till webbsida och en fix så att man tex kan logga in och utföra filflytten men på egen risk och tex kunna ställa denna öppningen av systemet till 5 minuter, 24 timmar, en vecka eller före gott.
Jamen allt detta finns ju redan i både Ubuntu och Windows. Om du sätter upp ett Windowssystem och lägger upp dig som vanlig användare så kan du inte heller kopiera kors och tvärs som du vill och om du loggar in som root i ubuntu så kan du göra exakt lika mycket som en administratör i Windows. Det vill säga allt som överhuvudtaget går att göra i operativsystemet, inklusive att kvadda allting...
jlivingstonsg skrev:Här borde det finnas en mycket enkel valmöjlighetet så att man snabbt och enkelt kan ominstallera hela ubuntu genom att helt enkelt logga in o kryssa i typ.
Det finns väl i stort sett redan det med - stoppa in en CD och starta om burken, precis som i Windows...
:)
När jag gjorde det fick man upp förslag på filsystemet och hur det ska se ut med ytterligare en ubuntu installation.
Och jag vill inte ha ytterligare en ubuntu partition utan ominstallera på den gamla.
Vad jag fick pilla med var att gå in i manuell och ändra o ta bort partition o dyl och detta fick jag lista ut själv efter mycket vånda som nog inte många har erfarenhet av. Det är lite för komplicerat att ominstallera på samma partition som det är nu.

Här skulle det va fint med en knapp för ominstallation på utvald partition på något vis för nybörjare.
När man installerar första gången kunde det stå lite om hur man enkelt kan ominstallera så att folk vågar prova på ordentligt i linux med informationen med sig att om det går åt helvete så ominstallera så är det bara att börja om men nu med den erfareheten man fått.

Bara ett förslag så att folk vågar mickla runt i ubuntu/linux.

En annan sak är att man borde kunna koppla information man hittar om ett problem på webben direkt till ett varningsfönster eller plats i ubuntu, så att man snabbt kan läsa om lösningar till just det problemet man är i.

Överallt i ubuntu borde där vara en liten knapp som folk kan klistra in en webblänk till så att man får relevant information om situationen man är i.
Dessa länkar skulle ju kunna vara möjliga att rösta på eller gradera så att de bästa kommer överst.

Nåja.

Vill bara hjälpa til lite.

Tack.

Magi
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

jlivingstonsg skrev: Det är lite för komplicerat att ominstallera på samma partition som det är nu.

Här skulle det va fint med en knapp för ominstallation på utvald partition på något vis för nybörjare.
När man installerar första gången kunde det stå lite om hur man enkelt kan ominstallera så att folk vågar prova på ordentligt i linux med informationen med sig att om det går åt helvete så ominstallera så är det bara att börja om men nu med den erfareheten man fått.
Sist jag ominstallerade Windows XP så krävdes manuell borttagning av Windows-partitionen, annars installerades Windows på d:
Det är hugget som stucket vilket som är lättast att installera. Windows Vista har jag ingen erfarenhet. Har dom förenklat installationsprocessen där?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
jlivingstonsg
Kontakt:

ZX Spectrum skrev:
jlivingstonsg skrev: Det är lite för komplicerat att ominstallera på samma partition som det är nu.

Sist jag ominstallerade Windows XP så krävdes manuell borttagning av Windows-partitionen, annars installerades Windows på d:
Det är hugget som stucket vilket som är lättast att installera. Windows Vista har jag ingen erfarenhet. Har dom förenklat installationsprocessen där?
Vet ej.

Regards Magi
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

jlivingstonsg skrev:
Ni har gjort ett fantastiskt bra jobb med ubuntu men om folk ska gå från windows till linux måste man känna igen sig och att det enkelt kan fungera som windows genom att få en förklaring på varför det inte funkar och att kunna logga in och fixa på egen risk.
GNU/Linux är inte gjort för att vara som Windows, det är gjort för att vara som UNIX. Om vi skulle börja ändra så att det var som Windows skulle vi förstöra hela grejen, eftersom grejen är att vara som UNIX inte som Windows(och bättre än UNIX dessutom)...

Dessutom är det ingen som har något intresse av att få folk att gå från Windows till GNU/Linux bara för att, om folk hittar till GNU/Linux och gillar vad de ser så är de välkomna som en del i gemenskapen, men om de börjar ställa krav på att vi skall börja ändra på saker och ting så att det blir mer som i Windows och mindre som vi vill ha det är det bättre att de stannar i Windows.

/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

micke_nordin skrev:Du kanske skulle köpa dig en licens för Windows? Varför håller du på med GNU/Linux när du uppenbarligen vill att det skall vara som i Windows?

Faktum är ju att du kan få ett GNU/Linux system att göra i princip vad som helst (inkusive att se ut och göra som Windows) om du tar dig att lära dig systemet (och i det ingår att lära dig hur terminalen fungerar)./Micke
Finns väl ingen som helst anledning att vara otrevlig. Skall du sitta & svamla om frihet & GNU/Linux i en tråd och sedan så får folk inte utnyttja den friheten för att använda systemet som dom vill? Folk vill inte sitta i CLI, det är faktiskt nåt man måste acceptera, Micke.

Och från attityden till inställningen. Egenhet som självändamål är såklart rätt meningslöst, annars hade ju ratt & pedaler suttit olika på olika bilmärken.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

farmfield skrev:
micke_nordin skrev:Du kanske skulle köpa dig en licens för Windows? Varför håller du på med GNU/Linux när du uppenbarligen vill att det skall vara som i Windows?

Faktum är ju att du kan få ett GNU/Linux system att göra i princip vad som helst (inkusive att se ut och göra som Windows) om du tar dig att lära dig systemet (och i det ingår att lära dig hur terminalen fungerar)./Micke
Finns väl ingen som helst anledning att vara otrevlig. Skall du sitta & svamla om frihet & GNU/Linux i en tråd och sedan så får folk inte utnyttja den friheten för att få systemet som dom vill?

Och från attityden till inställningen. Egenhet som självändamål är såklart rätt meningslöst, annars hade ju ratt & pedaler suttit olika på olika bilmärken.
Jag försöker inte alls vara otrevlig utan jag menar precis vad jag säger. Jag menar naturligtvis att man får och skall göra precis vad man vill med sitt operativsystem, men man får då också tas sig lite tid och lära sig hur man gör. Man kan inte bara kräva att andra skall ta bort det som är bra i ett operativsystem och ersätta det med nått dåligt bara för att man egentligen vill ha ett helt annat operativsystem.

Jag vill dessutom inte att GNU/Linux skall ha några "egenheter" bara för att, jag vill att det skall vara som UNIX eftersom jag vill ha ett UNIX-system som är fritt. Jag vill inte ha ett Windowsliknande system även om det skulle vara fritt. Kanske är jag ensam om det, men jag undrar varför det inte finns en bunt med programmerare som sätter sig och skriver ett fritt Windows så som man gjort med UNIX. Dessutom är det fel att kalla det för "egenheter", GNU/Linux följer POSIX precis som Mac OS X, så det är ju fel att kalla det "eget" bara för att det inte är som i Windows. Är det något operativsystem som har "egenheter" är det ju Windows.

/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

jlivingstonsg skrev:Tex att kunna logga in och välja ett windows kopia läge där man snabbt kan ställa in systemet i en miljö man känner igen.
Ligger lite i min linje om en enhetlig temahanterare där man kan implementera hela skal med hjälp av dom inställningar man redan kan göra, fast att man samordnar dessa i en egen kontrollpanel och med ett övergripande filformat.
jlivingstonsg skrev:GNU/Linux är inte gjort för att vara som Windows, det är gjort för att vara som UNIX. Om vi skulle börja ändra så att det var som Windows skulle vi förstöra hela grejen, eftersom grejen är att vara som UNIX inte som Windows(och bättre än UNIX dessutom)...

Dessutom är det ingen som har något intresse av att få folk att gå från Windows till GNU/Linux bara för att, om folk hittar till GNU/Linux och gillar vad de ser så är de välkomna som en del i gemenskapen, men om de börjar ställa krav på att vi skall börja ändra på saker och ting så att det blir mer som i Windows och mindre som vi vill ha det är det bättre att de stannar i Windows
Det där är ju inte ens sant. Det är två olika operativsystem hur mycket man än får det att likna Windows eller MacOS X.

Man skall välja GNU/Linux för att det är den socialt rätta vägen. Som en matematiker som kommer på nåt schysst och så delar han inte med sig av det. Öppen källkod handlar om samarbete och ett socialt synsätt där anarki, demokrati och diktatur härjar hand i hand och bevisligen rör sig många gånger snabbare i utvecklingen än låsta proprietära lösningar.

Det Magi snackar om är GUI - det är f*n inte samma sak...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

micke_nordin skrev:Jag försöker inte alls vara otrevlig utan jag menar precis vad jag säger.
Du behövde inte försöka, hehe, du var otrevlig... ;D
micke_nordin skrev:Jag menar naturligtvis att man får och skall göra precis vad man vill med sitt operativsystem, men man får då också tas sig lite tid och lära sig hur man gör.
Varför det? Killen kanske bara vill ha igång så han kan surfa, maila & lyssna på musik. Den övervägande delen av datoranvändarna vill inte mer än det, och nu väljer dom Windows - för att man kan det, är van vid det. Det finns inget tvång i att man skall behöva kunna något för att köra GNU/Linux...

micke_nordin skrev:Man kan inte bara kräva att andra skall ta bort det som är bra i ett operativsystem och ersätta det med nått dåligt bara för att man egentligen vill ha ett helt annat operativsystem.
Det är inte vi som kräver att man skall ta bort CLI, det är dock många som gnyr över GUI och klagar på när folk vill ha det.
micke_nordin skrev:Jag vill inte ha ett Windowsliknande system även om det skulle vara fritt. Kanske är jag ensam om det, men jag undrar varför det inte finns en bunt med programmerare som sätter sig och skriver ett fritt Windows så som man gjort med UNIX. Dessutom är det fel att kalla det för "egenheter", GNU/Linux följer POSIX precis som Mac OS X, så det är ju fel att kalla det "eget" bara för att det inte är som i Windows. Är det något operativsystem som har "egenheter" är det ju Windows.
Jo men det handlar fortfarande om kärna & operativsystem. Jag (och Magi) pratar om användarvänlighet och GUI. Jag använder terminalen hur mycket som helst, men jag anser att det skall finnas GUI till allt - terminalen skall man välja för att man vill, inte för att man måste.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

farmfield skrev: Du behövde inte försöka, hehe, du var otrevlig... ;D
Nej då, otrevlig är man när man anklagar andra för att svamla, sedan att jag just dragit ut en visdomstand och kanske är lite lättirriterad är en annan sak ;D
farmfield skrev: Jo men det handlar fortfarande om kärna & operativsystem. Jag (och Magi) pratar om användarvänlighet och GUI. Jag använder terminalen hur mycket som helst, men jag anser att det skall finnas GUI till allt - terminalen skall man välja för att man vill, inte för att man måste.
I ett UNIX-system skapar man en mängd små, välavgränsade program som är mycket bra på det de gör, dessa sätter man sedan i hop i en lång rad för att göra komplicerade saker. Detta leder till effektiv kod, små program och bra funktionalitet och stabilitet. Många av programmen delar dessutom på programbibliotek så den sammanlagda storleken kan bli mycket liten. De flesta av dessa program behöver inget GUI och har därför heller inget sådant.

I Windows skapar men ett enda program som gör allting i ett program, men oftast ganska dåligt, inget program delar dessutom på någon kod med något annat så den sammanlagda storleken blir mycket stor. Alla program har dessutom ett GUI.

När man skall bygga ett GUI till ett UNIX program skriver man därför oftast en framände till ett redan existerande program, det gör att den sammanlagda storleken blir större och man har inte tjänat någon funktionaliet, tvärt om är GUI-programmen oftast dummare än sina CLI-baksidor. Den enda fördelen med ett GUI är att den som är van med att använda ett GUI aldrig behöver lära sig nått nytt, medan den sammanlagda funktionaliteten blir sämmre eftersom systemet blir mer instabilt, tyngre och mindre funktionellt. Det är därför att göra folk en otjänst att lura dem att alltid använda GUI:n. Givetvis finns det bra GUI:n också, men ni förstår vad jag menar. Hur ofta kraschar lynx jämfört med firefox?

Dessutom tjänar ingen på att folk luras till GNU/Linux på falska premisser, vill man ha det som i Windows finns det bara en säker lösning och det är att stanna i Windows. Om man börjar använda ett UNIX-liknande system utan att det är det man vill ha, då blir alla besvikna. Vi försöker inte övertala folk att använda en traktor när de egentligen vill ha en cykel. Vi skall därför inte övertyga folk att använda GNU/Linux när de egentligen vill använda Windows.

/Micke
Användarvisningsbild
jlivingstonsg
Kontakt:

Nu när linux är öppet så borde man ju kunna få det precis som man vill ha det.
Att installera ubuntu och få dess design är självklart men sedan borde det vara möjligt att välja exakt hur det ska se ut och fungera.
Jag vill kunna välja ett läge där det ser ut och funkar som i windows så att jag kan använda det direkt men sedan med vetskapen att det är helt öppet så att jag kan prova alla paket och inställningar som linux kan erbjuda.
När man efterhand har provat sig fram, är jag ganska säker på att de flesta kommer att förstå att linux/ubuntu och dess användargränssnitt är bäst men, jag har fått välja själv i min egen takt och med de paket och program jag föredrar.

När ubuntu fungerar ungefär på det sättet kommer linux att ta över helt är jag ganska säker på.

Regards Magi
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"