Hejsan!
Jag har nyss gjort mitt första fungerande "script"
Nu undrar vilka olika -a -l mm. det finns jag har googlat det men jag hittade inget bra.
1. Vad heter det när man lägger till -+ett kommando
2. har du en bra lista med olika sånna
3.sorry för att vara så "NOOBIG" men jag behöver verkigen hjälp
Tack på förhand
Hjälp med kommandon...
Re: Hjälp med kommandon...
-a -l? Växlar, flaggor, argument. man <kommando>.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Som dmz skriver så kallas sånt som -l och -a för växlar. Om du vill veta vilka växlar ett kommando har, ska du i terminalen skriva
Det är lite omständigare, men det går också att googla. Skriver du som ovan kan du hitta manualsidorna på nätet.
Är det något speciellt kommando du är ute efter just nu?
Kod: Markera allt
man kommando
Är det något speciellt kommando du är ute efter just nu?
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Eftersom växlar normalt sett inte har en universell betydelse så är det som dmz sa bara att läsa manualen! Om du vill lägga till växlar till ditt egna script så går det också, men det kanske är lite överkurs va?2. har du en bra lista med olika sånna
"--help" ett *relativt* universellt argument (el växel) som kortfattat berättar hur ett kommando fungerar.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Växlar kallas det for i DOS i UNIX heter det flaggor.
Ett exempel:
ls är kommandot -R är flaggvalet, i exemplet rekursivt vilket innebär att sökning sker från katalog du befinner dig i och i dess ev underkataloger (från föräldrakatalog och nedåt), device är argumentet i detta fall vad kommandot ls skall lista. Nästan alla kommandon byggs på samma vis, undantag är vanligtvis kommandon som inte accepterar några flaggval eller argument, som exempelvis kommandot som används för att tala om för dig i vilken katalog du förstunden står i pwd.
Ett exempel:
Kod: Markera allt
ls -R device
-
Olika kommandon har olika växlar. ( -a och -l efter ls betyder inte samma sak som -a och -l efter grep.)Jonte44 skrev: Nu undrar vilka olika -a -l mm. det finns jag har googlat det men jag hittade inget bra.
Efter kommandot och växlarna finns ibland argument. I ls -l /etc är ls kommando, -l växel och /etc argument. (Om växlar samtidigt är argument är en filosofisk fråga på hög nivå.)
Om du googlar på engelska finns "flag", "option", "switch" och "argument", men sök inte bara på de orden för de betyder så mycket annat också.
Du kan skriva man ls och ls --help för att få information om kommandot ls.
Det finns lite info om "kommandoraden", även kallat "terminalen", även kallat "shell" eller "bash", här http://ubuntu-se.org/wiki/Ovrigt/Terminalen
Ok, tack.
Det hjälpte!
Det hjälpte!