Snyggatill GRUB?
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Snyggatill GRUB?
Jag undrar om man kan få GRUB menyn snyggare än den är nu?(som mints)
Senast redigerad av 1 Jonte44, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Snyggatill GRUB?
Prova att göra så här
Ladda först ner en grub splash, dvs grubs bakgrundsbild från
http://www.gnome-look.org/content/show. ... tent=93954
klicka på download och spara filen på skrivbordet.
Packa sen upp den så att du får fram filen My-Ibex.xpm.gz.
Alla splashar ska ha filtypen .xpm.gz.
Skapa lämpligtvis en mapp splashimages där du lägger alla dina grub splashar.
Sen kopierar du över splash-filen till den mappen med
Slutligen behöver du tala om för grub vilken bakgrunden du vill ha genom att editera in den i din menu.lst.
Du stoppar in raden
splashimage=(hdx,y)/grub/splashimages/My-Ibex.xpm.gz
i början på menu.lst.
Värdena på x och y i (hdx,y) behöver du sätta beroende på i vilken partition mappen splashimages ligger. I ditt fall är det nog samma som systempartitionen och det bör du se lite längre ner i menu.lst om du är osäker, annars fråga.
Olika grub splashar finns ute på nätet. Om du t.ex går till http://www.gnome-look.org/ och söker på grub splash så finns en del att välja mellan. Sen när du hittar nån annan så stoppa in den också i mappen splashimages och ändra splashimage-raden i din menu.list så har du en ny bakgrund.
Ladda först ner en grub splash, dvs grubs bakgrundsbild från
http://www.gnome-look.org/content/show. ... tent=93954
klicka på download och spara filen på skrivbordet.
Packa sen upp den så att du får fram filen My-Ibex.xpm.gz.
Alla splashar ska ha filtypen .xpm.gz.
Skapa lämpligtvis en mapp splashimages där du lägger alla dina grub splashar.
Kod: Markera allt
sudo mkdir /boot/grub/splashimages
sudo cp ~/Skrivbord/My-Ibex.xpm.gz /boot/grub/splashimages/My-Ibex.xpm.gz
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
splashimage=(hdx,y)/grub/splashimages/My-Ibex.xpm.gz
i början på menu.lst.
Värdena på x och y i (hdx,y) behöver du sätta beroende på i vilken partition mappen splashimages ligger. I ditt fall är det nog samma som systempartitionen och det bör du se lite längre ner i menu.lst om du är osäker, annars fråga.
Olika grub splashar finns ute på nätet. Om du t.ex går till http://www.gnome-look.org/ och söker på grub splash så finns en del att välja mellan. Sen när du hittar nån annan så stoppa in den också i mappen splashimages och ändra splashimage-raden i din menu.list så har du en ny bakgrund.
ok tack!!!!
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
För mig fungerade inte ovanstående. Men då upptäckte jag att /boot fattades, så det ska vara splashimage=(hdx,y)/boot/grub/splashimages/My-Ibex.xpm.gz. Nu har jag en tjusig bild med tre pingviner vid uppstart! 

- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Man kan även ställa in sånt här med programmet Uppstartahanterare (startupmanager) som finns i Lägg till/ta bort
Aj då, givetvis ska det vara splashimage=(hdx,y)/boot/grub/splashimages/My-Ibex.xpm.gzNohav skrev:För mig fungerade inte ovanstående. Men då upptäckte jag att /boot fattades, så det ska vara splashimage=(hdx,y)/boot/grub/splashimages/My-Ibex.xpm.gz. Nu har jag en tjusig bild med tre pingviner vid uppstart!

Fallet splashimage=(hdx,y)/grub/splashimages/My-Ibex.xpm.gz gäller bara i det fall man har en separat /boot-partition som jag råkar ha.