Kan inte läsa HDD [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Bring
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Kan inte läsa HDD [LÖST]

Inlägg av Bring »

Tja!

Har ett smärre problem som jag hoppas kunna lösa med er hjälp!

Det är såhär att jag har tre stycken hårddiskar, en ext3 med linux intrepid installerat på , en ext3 som inte vill montera korrekt och en ntfs disk som inte kan monteras.

Det som händer när jag går in i ext3 disken ( den utan ubuntu ) så finns inga mappar förrutom en som heter "lost+found" och jag kan inte skapa mappar, klistra in dokument bilder etc. Denna HDD formaterade jag nyligen i Gparted till just ext3.
Vad kan problemet med den vara?

Och till ntfs delen:
Jag får den helt enkelt inte att mounta, hat installerat ntfs stödet via pakethanteraren synaptic men det vill sig inte alls.
Att få igång den här är inte så viktigt då jag bara har min gammla musik som jag gärna vill ha, men inte så mycket att jag vill installera windows igen!

Fråga om jag var tunn på någon information.

Mvh

Jimmy
Senast redigerad av 1 Bring, redigerad totalt 3 gånger.
Bowmore

Re: Kan inte läsa HDD

Inlägg av Bowmore »

Vi kan göra det manuellt,
eller så installerar du Diskhanteraren och gör det via den

Kod: Markera allt

sudo apt-get install disk-manager
om den finns. Beror på vad du kör på för version.

Om du vill göra det manuellt så lägg ut följande resultat:

Svaret på

sudo fdisk -l
och innehållet i din /etc/fstab.
Bring

Inlägg av Bring »

okidoki, fick igång diskhanteraren.

Sen då?

jag kan inte formatera den ext3 disken jag vill formatera om, och att få igång ntfs disken via diskhanteraren fungerade icke!

Edit:

när jag högerklickar på ext3 disken och klickar in mig på rättigheten står det " du är inte ägaren av denna disken så duk an inte ändra dess rättigheter ", har det något med det hela att göra?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det börjar bli sent så jag kanske inte riktigt hänger med längre.

Ska du formatera om? Trodde det redan var klart?

Om du ska formatera om partitionerna igen så får du använda gparted

sudo apt-get install gparted
Isf montera dem inte med Diskhanteraren förrän du formaterat klart. Tänk på att de partitione du ska formatera måste avmonteras först.
Bring

Inlägg av Bring »

kan vara jag som förkalrar lite luddigt! :)

Nja, alltså jag vet inte riktigt vad det är jag ska göra för att få tillgång till disken.
Har formaterat om 3gånger och det hjälper mig ingenting för jag kan inte göra något med hårddisken iallafall.

Det är där problemet ligger, vad det är jag ska göra för att kunna få använda disken.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Bring skrev: Det som händer när jag går in i ext3 disken ( den utan ubuntu ) så finns inga mappar förrutom en som heter "lost+found" och jag kan inte skapa mappar, klistra in dokument bilder etc. Denna HDD formaterade jag nyligen i Gparted till just ext3.
"lost+found" betyder att där finns en monterad partition, och om det inte finns nåt annat så betyder det att den är tom. Skulle inte förvåna att det är din nyformatterade ext3-partition. Har du sett till att du har rättigheter att skapa filer där?

EDIT: vanliga användare har by default bara rätt att skapa filer i sin /home/username (och i /tmp och /var/tmp).
Senast redigerad av 1 David Andersson, redigerad totalt 2 gånger.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Under Avancerat-fliken kan du markera partitionerna som du vill ha statiskt monterade, dvs via fstab. Då ska du sen komma åt dem. Har dock själv inte använt den funktionen, men funkar det inte så får vi ta det manuellt.
David Andersson

Bring skrev: Det är där problemet ligger, vad det är jag ska göra för att kunna få använda disken.
(Om vi antar att det är rättigheter som behöver sättas upp.)

Vad ska du använda den till? Webb-server, backup, mp3-area för en användare, mp3-area för alla användare, eller?
Bring

Inlägg av Bring »

David Andersson skrev:
Bring skrev: Det är där problemet ligger, vad det är jag ska göra för att kunna få använda disken.
(Om vi antar att det är rättigheter som behöver sättas upp.)

Vad ska du använda den till? Webb-server, backup, mp3-area för en användare, mp3-area för alla användare, eller?
Typ en lagringsdisk med musik,film,bilder,dokument, you name it.
Bowmore skrev:Under Avancerat-fliken kan du markera partitionerna som du vill ha statiskt monterade, dvs via fstab. Då ska du sen komma åt dem. Har dock själv inte använt den funktionen, men funkar det inte så får vi ta det manuellt.
Jag är ny så ni får ursäkta min förmåga att inte förstå ibland:)
Jag hittar inte fliken avancerat, vart ska den finnas? Efter jag högerklickat på HDDn och valt egenskaper?
David Andersson skrev:
"lost+found" betyder att där finns en monterad partition, och om det inte finns nåt annat så betyder det att den är tom. Skulle inte förvåna att det är din nyformatterade ext3-partition. Har du sett till att du har rättigheter att skapa filer där?

EDIT: vanliga användare har by default bara rätt att skapa filer i sin /home/username (och i /tmp och /var/tmp).
Nej, hur ställer jag in så jag får rättigheterna till det?

Det finns bara en användare på datorn och det är den som jag använder ifall det gör det lättare för er att hjälpa mig.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Under System > Administration ska du hitta Diskhanteraren om du installerade den.
Där har du en flik Avancerad konfiguration.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Du är en användare, men inte den enda. GNU/Linux har alltid (nästan) ett root-konto, alltså det administrativa kontot, samt det man skapar när man installerar. Du är alltså inte administratör på din egen dator utan tar den rättigheten när du behöver det - vilket gör GNU/Linux väldigt säkert.

Så har du formaterat en disk (vilket du gör som root) så har du (i ditt vanliga konto) inte per automatik rätt att göra nåt på den disken - så då får du ändra ägaren till disken. Så klicka på [alt]+[F2] och skriv där in:

gksudo nautilus
Nu får du skriva in ditt systemlösen och tar dig då administrativa rättigheter. Så öppnas en filbläddrare med rätt att ändra ägare på disken. Klicka på 'filsystem' i listen till vänster, gå sen till mappen 'mnt' och högerklicka på disken (som ser ut som en mapp där) och sen till flicken rättigheter. Ändra ägare till ditt användarnamn, klicka ok och sen kan du stänga ner filbläddraren. Nu skall du kunna göra vad du vill på disken.
Bring

Inlägg av Bring »

farmfield skrev:Du är en användare, men inte den enda. GNU/Linux har alltid (nästan) ett root-konto, alltså det administrativa kontot, samt det man skapar när man installerar. Du är alltså inte administratör på din egen dator utan tar den rättigheten när du behöver det - vilket gör GNU/Linux väldigt säkert.

Så har du formaterat en disk (vilket du gör som root) så har du (i ditt vanliga konto) inte per automatik rätt att göra nåt på den disken - så då får du ändra ägaren till disken. Så klicka på [alt]+[F2] och skriv där in:

gksudo nautilus
Nu får du skriva in ditt systemlösen och tar dig då administrativa rättigheter. Så öppnas en filbläddrare med rätt att ändra ägare på disken. Klicka på 'filsystem' i listen till vänster, gå sen till mappen 'mnt' och högerklicka på disken (som ser ut som en mapp där) och sen till flicken rättigheter. Ändra ägare till ditt användarnamn, klicka ok och sen kan du stänga ner filbläddraren. Nu skall du kunna göra vad du vill på disken.
Det låter som det kan stämma mycket väl faktiskt.
Din guide fungerar också tills jag kommer till just 'mnt' mappen i den mappen finns nämligen ingenting. Har jag gjort något fel på vägen eller måste jag aktivera något?

Edit: Jag browsade lite i mapparna och fann en mapp med namnet 'media' och i den mappen en mapp med namnet 'disk-1' ( denna disk är den jag ville få tillgång till) och ändrade sedan från root till min användare.
Kommer det funka nu ? och kan jag göra likadant på lost+found mappen och sedan ta bort den?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Du har inte kommit så långt än och dessutom ska du inte behöva ändra rättigheterna manuellt när du skapar statiska monteringar av diskar. Har du givit upp Diskhanteraren?

Nu är det läggdax så nån annan nattvakt får hjälpa dig vidare inatt :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

disk, disk-1 är inga statiska monteringar så det kan komma att fungera tills du stänger ner.
Bring

Inlägg av Bring »

Bowmore skrev:Du har inte kommit så långt än och dessutom ska du inte behöva ändra rättigheterna manuellt när du skapar statiska monteringar av diskar. Har du givit upp Diskhanteraren?

Nu är det läggdax så nån annan nattvakt får hjälpa dig vidare inatt :)
Förstår inte riktigt vad jag ska göra i diskhanteraren, det ända jag kan göra är att välja monter/avmontera typ:P
Bowmore skrev:disk, disk-1 är inga statiska monteringar så det kan komma att fungera tills du stänger ner.
ah okej, men den disken vi hålle på att pilla med har monteringspunkten /media/disk-1, ifall det kan hjälpa!
David Andersson

Bring skrev: Kommer det funka nu ? och kan jag göra likadant på lost+found mappen och sedan ta bort den?
Vad heter mappen som "lost+found" mappen ligger i nu? Det är där partitionen monterats. Är det okej att ha den där fortsättningsvis? Har den monterats där automatiskt?
Typ en lagringsdisk med musik,film,bilder,dokument, you name it.
Jag tycker man ska ha sånt i sin /home/username. Gnome (och andra desktoppar) skapar automatisk mapparna Bilder, Videos, Musik, m.m. i din home och gnome-program borde vara bekvämare att använda om dokumenten ligger där. Speciellt tycker jag dokument och foto-album borde ligga i home. Rippad musik och filmer kan möjligen läggas i separat partition, om man vill undanta dem från backup-rutinerna (det är stora datamängder och de kan återskapas från originalskivorna).
Det finns bara en användare på datorn och det är den som jag använder ifall det gör det lättare för er att hjälpa mig.
(Okej, bra. Alternativet är att sätta upp rättigheter så att alla användare kan skapa och läsa filer, egna och andras, i en gemensam mappstruktur. Det är bara en aning krångligare, rent tekniskt, men det finns olika sätt att göra det på och det tar flera dar att bestämma sig för vilket.)

Om mappen där den är monterad heter /monterad/här så kan du skapa en katalog där som heter mitt_namn:

sudo mkdir /monterad/här/mitt_namn
Sätt dej som ägare (byt ut mitt_namn mot ditt_namn)

sudo chown mitt_namn:mitt_namn /monterad/här/mitt_namn
Sen kan du skapa filer och underkataloger där på samma sätt som i home.
Bring

Inlägg av Bring »

hum, jag är lite trött nu så förstod inte så bra men sak ge mig in på det imorgon när jag vaknat.

Bara så ingen missförstår mig så är det ingen partition vi håller på med utan en fysisk HDD.

Skriver upp min uppsättning:

1x250Gb med intrepid installerad

1x250Gb som vi försöker fixa så jag får rättigheter etc.

1x120Gb ntfs disk som vi inte behöver bry oss om.

Det finns inga partitioner över huvud taget utan bara fysiska diskar utan partitioner.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du lär ju ha minst 1 partition på hårddisken för att kunna använda den. ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Bring skrev:Förstår inte riktigt vad jag ska göra i diskhanteraren, det ända jag kan göra är att välja monter/avmontera typ:P
Du checkar i rutan i vänsterkolumnen för de partitioner du vill montera, sen avsluta. Klart!

Som Hund skrev, du kan inte montera diskar utan bara partitioner. Antagligen har du formaterat de båda diskarna (ext3 och ntfs) med en partition var eftersom du ser det som diskar istf partitioner.
Bring skrev:Kommer det funka nu ? och kan jag göra likadant på lost+found mappen och sedan ta bort den?
Mappen "lost+found" finns som default på alla ext-formaterade partitioner så det är allt vad du ser på en nyformaterad partition.
Bring

Inlägg av Bring »

aha, okej.
Men då är det en partition på ext3 disken då :)

Jag gjorde som du sa i partitionshanteraren och kryssade i den men jag kan fortfarande inte använda den utan jag ser bara att den finns där.

Och det där som jag skulle göra med /monterad/här förstod jag inte riktigt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"