Partitonering?
Partitonering?
Hej jag har läst att man kan ha en separat /home Partiton men om jag har tex. en 500GB Hårddisk
Hur stor ska / Partitonen och allt annat vara?
Hur stor ska / Partitonen och allt annat vara?
Senast redigerad av 1 Jonte44, redigerad totalt 3 gånger.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Partitonering?
Var har du hört/läst det?
Jag brukar skilja på system och data partitioner.
Men det är för att jag bekvämtska kunna installera om.
Dvs tex 20GB för Kubuntu, 20GB Ubuntu och 20GB för XP, slutligen 4GB swap,
resterande (i ditt fall) 400GB en NTFS partition som automonteras så här...
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner
Jag brukar skilja på system och data partitioner.
Men det är för att jag bekvämtska kunna installera om.
Dvs tex 20GB för Kubuntu, 20GB Ubuntu och 20GB för XP, slutligen 4GB swap,
resterande (i ditt fall) 400GB en NTFS partition som automonteras så här...
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det troliga är väl att det mesta du fyller hårddisken med är dina egna filer, eller? Sedan beror det på hur många program och annat du tänker installera. Själv skulle jag nog lägga mellan 10 och 20 GB på systemet, runt 2 GB för växlingsfilen och resten på /home. Det borde bli ca 480 GB för dina filer.
-
Ursäkta att jag går och tillför frågor, men jag tror att jag följer ämnet.
Hur "flyttar" du /home ur system-delen? Kan den läggas på en NTFS eller FAT32 partition?och resten på /home. Det borde bli ca 480 GB för dina filer.
- ZX Spectrum
Jag skulle lägga 10 GB på /
20-30 GB på /home
1 GB swap
och resten på en partition i /media
Problemet som jag ser det är att om man har för stor /home så är det jobbigt när man behöver göra en backup av den partitionen.
Det bästa är att ha inställningsfilerna plus lite dokument och bilder där och inget annat.
20-30 GB på /home
1 GB swap
och resten på en partition i /media
Problemet som jag ser det är att om man har för stor /home så är det jobbigt när man behöver göra en backup av den partitionen.
Det bästa är att ha inställningsfilerna plus lite dokument och bilder där och inget annat.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- maths57
Det enklaste är väl att skapa den direkt vid installationen. Annars tror jag att du hittar lite information här: http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_homeHans Linde skrev:Hur "flyttar" du /home ur system-delen? Kan den läggas på en NTFS eller FAT32 partition?
Visst hamnar mina program och spel i /home?
- bbauto
Det enklaste är givetvis om du skapar ett eget home vid installationen, annars är det inga större problem att fixa detta i efterhand. En av dom enklaste metoderna borde vara att installera sbackup, gör en backup med default inställningarna. Skapa din nya home partition mha System->Administration->Partitionsredigeraren (installera gparted om den inte finns), minska din system partition och skapa en ny partition på det frigjorda området (fat32/ext2/ext3/jfs...) montera din nya partition... Kör "sbackup restore" Peka på pilarna vid "Tillgängliga backuper" välj den du nyss skapade (*.ful). Markera "/Home" ->Återställ som->
(Välj plats för återställning) du bör ha din nya och monterade partition till vänster, välj denna...
Nu ska du alltså ha en komplett kopia på ditt /home med bevarade rättigheter, på din nya partition.
För att systemet ska peka på din nya /home så kan du ladda hem "Ubuntu tweak" eller redigera /etc/fstab manuellt från /Program/Tillbehör/Terminalen-> sudo gedit /etc/fstab
Lägg till rad (sda5 = eller vad din nya partition heter, ext2 = om det är det du valt)
/dev/sda5 /home ext2 defaults 0 0
(defaults se din system partition)
Starta om datorn... om allt funkar så kan du rensa din gamla /home
10-15GB bör räcka till systempartitionen.
Programmen hamnar under systempartitionen, inställningar-data(spel) hamnar normalt under /home
Windowsprogram som körs under wine hamnar dock normalt under din /home/user/.wine...
Du kan alltid Ändra storlek på dina partitioner i efterhand m.h.a Partitionsredigeraren (gparted).
Förr skulle swap normalt vara lite drygt 2xRAM, men tror inte det är så viktigt längre!?
Har man mycket RAM behövs knappt swap överhuvudtaget.
Du behöver Absolut inte mer swap än 2GB under några omständigheter, förmodligen räcker 500MB mer än väl.
(Välj plats för återställning) du bör ha din nya och monterade partition till vänster, välj denna...
Nu ska du alltså ha en komplett kopia på ditt /home med bevarade rättigheter, på din nya partition.
För att systemet ska peka på din nya /home så kan du ladda hem "Ubuntu tweak" eller redigera /etc/fstab manuellt från /Program/Tillbehör/Terminalen-> sudo gedit /etc/fstab
Lägg till rad (sda5 = eller vad din nya partition heter, ext2 = om det är det du valt)
/dev/sda5 /home ext2 defaults 0 0
(defaults se din system partition)
Starta om datorn... om allt funkar så kan du rensa din gamla /home
10-15GB bör räcka till systempartitionen.
Programmen hamnar under systempartitionen, inställningar-data(spel) hamnar normalt under /home
Windowsprogram som körs under wine hamnar dock normalt under din /home/user/.wine...
Du kan alltid Ändra storlek på dina partitioner i efterhand m.h.a Partitionsredigeraren (gparted).
Förr skulle swap normalt vara lite drygt 2xRAM, men tror inte det är så viktigt längre!?
Har man mycket RAM behövs knappt swap överhuvudtaget.
Du behöver Absolut inte mer swap än 2GB under några omständigheter, förmodligen räcker 500MB mer än väl.
Senast redigerad av 2 bbauto, redigerad totalt 30 gång.
Nej.Jonte44 skrev:Visst hamnar mina program och spel i /home?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- bbauto
Swap
PS! Om du gör en installation på ett USB-minne, så vill du förmodligen inte ha någon swap-partition alls, då är det bättre att swappa mot RAM.
Med lite trixande kan du få rejäl fart även på en USB-sticka, sök på "Ubuntu swappiness" och "Ubuntu noatime".
ex på /etc/fstab (USB-sticka):
/dev/sdb1 / ext3 defaults,data=writeback,noatime,errors=remount-ro 0 0
/dev/sda1 /home vfat rw,user,auto,fmask=0111,dmask=000,force 0 0
/dev/sda5 /mnt/ntfs ntfs-3g rw,user,auto,fmask=0111,dmask=0000,force 0 0
I exemplet ställer jag pekaren på home till en FAT32 partition på hårddisken, i Win flyttar jag sökväg till Mina dokument till samma... (vad det nu ska vara bra för??)
Om du vill mounta en ntfs-HD så glöm ej skapa /mnt/ntfs foldern först och ställ in rättigheterna...
Med lite trixande kan du få rejäl fart även på en USB-sticka, sök på "Ubuntu swappiness" och "Ubuntu noatime".
ex på /etc/fstab (USB-sticka):
/dev/sdb1 / ext3 defaults,data=writeback,noatime,errors=remount-ro 0 0
/dev/sda1 /home vfat rw,user,auto,fmask=0111,dmask=000,force 0 0
/dev/sda5 /mnt/ntfs ntfs-3g rw,user,auto,fmask=0111,dmask=0000,force 0 0
I exemplet ställer jag pekaren på home till en FAT32 partition på hårddisken, i Win flyttar jag sökväg till Mina dokument till samma... (vad det nu ska vara bra för??)

Om du vill mounta en ntfs-HD så glöm ej skapa /mnt/ntfs foldern först och ställ in rättigheterna...
- maths57
Re: Swap
Om datorn tillfälligt behöver avlasta sitt arbetsminne. Med dagens 1 - 4 GB arbetsminne brukar datorn inte använda swap. Den enda användningen jag hört om är när bärbara går ner i vila. På svenska heter det växlingsfil.Jonte44 skrev:vad är swap till för?
- bbauto
Swap: I enkla ordalag är det ett mellanlagringsställe för igångkörda processer...
Låt oss säga att du kör ett program som tar 512MB, sen har du lite andra processer som kör i bakgrunden som tar 512MB.
Sen behöver processorn lite dessutom.... Har du då bara 1GB RAM Minne, så måste processorn lagra undan lite på hårddisken mellan varven...
I gamla tider swappa datorn när RAM-minnet va fullt, spara ned det till hårddisken, och frigjorde på så sätt plats för ytterligare beräkningar i RAM-mimnnet.
Allt som beräknas/utförs i en dator sker i RAM-minnet, hårddisken är enbart en lagringsplats... -hoppas du är nöjd med svaret- (lite förenklat)
Låt oss säga att du kör ett program som tar 512MB, sen har du lite andra processer som kör i bakgrunden som tar 512MB.
Sen behöver processorn lite dessutom.... Har du då bara 1GB RAM Minne, så måste processorn lagra undan lite på hårddisken mellan varven...
I gamla tider swappa datorn när RAM-minnet va fullt, spara ned det till hårddisken, och frigjorde på så sätt plats för ytterligare beräkningar i RAM-mimnnet.
Allt som beräknas/utförs i en dator sker i RAM-minnet, hårddisken är enbart en lagringsplats... -hoppas du är nöjd med svaret- (lite förenklat)
- bbauto
Oops! Såg ej Maths svar som säger allt... 

Ok det var ju bra att veta.
Tack.
Tack.