Nu senast harjag dock inte lyckats starta upp med USB-stickan. Här är vad jag gör och några observationer kring det:
Startar upp Unetbootin och väljer ISO-fil. Filerna har jag redan laddat ner sedan länge, utom just den med Mandriva som jag laddade ner ganska nyligen. Just den är också verifierad med MD5SUM.
Det första jag lägger märke till, som skiljer sig mot innan, är att min USB-sticka (sdb1) inte finns med i förvalet; jag kan endast välja sda1. Dock finns en kryssruta att klicka i och då dyker ju allt möjligt upp, även sdb1. Den väljer jag, efter att ha verifierat att det verkligen är sdb1 som är min USB-sticka.
Verkställer mina inställningar och USB-stickan blinkar som bevis på att den tar emot data.
USB-stickan har jag formaterat med ext2 och den har boot-flaggan satt. Storleken på stickan är ungefär 8 GB.
Efter ett antal minuter blir den klar. Jag avmonterar den och sätter den i min Eee PC. Startar upp Eee PC och trycker Esc så att jag kan välja min USB-sticka för uppstarten. Får då meddelandet ”Missing operating system” och den startar därefter upp som vanligt med Ubuntu.
Okej, tänker jag, det är kanske tänkt att man ska använda ISO-filen för Mandriva på annat sätt, så bara för att verifiera vad som verifieras kan, gör jag om hela proceduren, fast med Pupeee istället. Får dock samma resultat.
Jag tycker då att jag gjort allt exakt likadant som jag gjort tidigare. Pupeee-stickan har jag ju kört flera gånger tidigare på båda datorerna och det har fungerat klockrent.
Någon som har några idéer om vad jag kan ha missat?
När det fungerade senast hade jag Ubuntu 8.04 installerat på båda maskinerna, nu har båda 8.10, men inte ska det väl spela någon roll? Inget operativsystem är ju igång när USB-stickan ska börja läsas.
Jag använder exakt samma version av Unetbootin nu när det inte fungerade som jag gjorde tidigare när det fungerade.
Knäck den, den som kan…