Asus P5QPL-VM

Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Asus P5QPL-VM

Inlägg av Lars »

Installation: 1/5
Funktion: 4/5
Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex

Moderkortet har ett inbyggt grafikkort, Intel G41/GMA X4500 som det saknas stöd för i Intrepid. För att det ska fungera tillfredställande krävs xserver-xorg-video-intel 2.5.1 och en något patchad kärna. Det enda som fattas i källkoden är rätt PCI-id så det kommer förmodligen att vara fixat till 9.04. När man väl fått in en nyare grafikdrivrutin så funkar Compiz utmäkt.

Asus inbyggda GNU/Linux som ska starta på 5 sekunder kräver installation inifrån Windows :( så det har jag inte testat.
Lars

Re: Asus P5QPL-VM

Inlägg av Lars »

Ljudkortet fungerar hjälpligt i Intrepid, men t.ex. mikrofoningången är inte aktiverad. Fullständigt stöd finns i Alsa 1.0.18 och Linux 2.6.28.

Jag har goda förhoppningar om att det här moderkortet kommer att fungera utmärkt i Ubuntu 9.04 :)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Lars skrev:Asus inbyggda GNU/Linux som ska starta på 5 sekunder kräver installation inifrån Windows :( så det har jag inte testat.
Du får väl låna en bärbar med windows. Det där inbyggda låter alltför spännande för att lämnas otestat.

Jag hade f.ö. samma problem med min NAS som kör linux (utan GNU... eller jag tror iaf inte att busybox+uclibc räknas dit). Den krävde hur som helst att bli installerad från windows. :P
Lars

Inlägg av Lars »

Ljudet fungerar helt utan problem i Ubuntu 9.04

Drivrutinerna för grafikkortet är buggiga (se t.ex. #358365) och för Compiz krävs fortfarande en patchad kärna.
Skriv svar

Återgå till "Moderkort"