WiFi i Edgy

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
zoombywoof

WiFi i Edgy

Inlägg av zoombywoof »

Hej alla. Jag har problem att få igång mitt trådlösa på min laptop. Jag installerade Edgy med Gnome, tänkte testa Gnome. Innan det hade jag Kubuntu Dapper på denna lap, och då fungerade det trådlösa fint efter installation av wpasupplicant paketet, då gav KDE mig chansen att använda WPA direkt. Nu får jag inte chansen att använda WPA, bara WEP. Jag har läst tidigare trådar i detta forum, installerat network-manager-gnome, kollat ett antal sajter och länkar folk här har pekat på, men det funkar banne mig inte. Börjar lessna....
problemet just verkar vara nm-applet. Den vägrar gå igång. Den varnar att inte alla resources finns (men säger inte vilka) och lägger av. I syslog finns ett klagomål på att "Kill switch must be turned off for wireless networking to work." Hur i hunnan stänger man av den då ? (vad det nu är för nått, aldrig sett förut, det messet dök aldrig upp i dapper...)

Bara för att klaga lite rent allmänt oxo...windows på denna burk skakade igång WPA på stört, 0 strul....:o
Det är en vanlig laptop med en inbyggd Intel krets för wifi, standardgrejer.

Några tips ?

Tack

/zw
Okänd

WiFi i Edgy

Inlägg av Okänd »

[quote="zoombywoof"]Bara för att klaga lite rent allmänt oxo...windows på denna burk skakade igång WPA på stört, 0 strul....:o
Det är en vanlig laptop med en inbyggd Intel krets för wifi, standardgrejer.[/quote]
Kolla den här howton

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WPAHowTo

Sedan i forumet, sök på din Intelkrets (exakt benämning) så står det nog.

http://www.ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=136

Förmodligen så plockar man in kommersiella drivare för de stora trådlösa kretsarna ganska snart.

:)
zoombywoof

WiFi i Edgy

Inlägg av zoombywoof »

Jag fick det att funka till slut, dock med manuellt pillande i wpa_supplicat.conf, och interfaces filen. Gnome's nm-applet vill fortfarande inte starta, den saknar nån resurs, men den vill inte tala om vilken, och jag får fortfarande Kill switch meddelandet i syslog....
Jag har alltså ingen möjligen att ansluta till något annat trådlöst nät grafiskt, utan måste pilla manuellt för varje nät...sunkigt.

Tack för infon och länken till WPAHowTo, där stod det iallafall hur man sätter upp det manuellt, men trevligt vore ju med en nät-browser typ, alltså att få igång nm-applet
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"