Hej, jag fick tipset i en annan tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=204&t=33765 att när mina volymknappar låser menyerna så kunde man trycka ctrl-alt-F1 och sen tillbaka med alt-F1.
Råkade komma åt en volymknapp och testade detta med resultat att panelen låstes och alla ikoner typ papperskorg, användarväxlare, klocka och nätverk försvann.
Program Platser System och snabbstartikonerna är kvar men helt döda. Det går inte att högerklicka på panelen heller.
Har sökt runt och hittat lite förslag men jag kan inte starta några program ens med alt-F2. När jag trycker det händer inget.
Om jag minimerar ett fönster försvinner det ner till höger ur bild och går inte att komma åt igen.
Låste panel med ctrl-alt-F1 [LÖST]
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Låste panel med ctrl-alt-F1 [LÖST]
Senast redigerad av 1 Wisentdual, redigerad totalt 26 gånger.
- simonw
- AVREGISTRERAD
Re: Låste panel med ctrl-alt-F1
det finns en buggrapport här: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/293642
i en kommentar står det att man kan starta om dbus medefter att du loggat in i tty1 (Ctrl-Alt-F1). testa det och se om det hjälper.
i en kommentar står det att man kan starta om dbus med
Kod: Markera allt
sudo /etc/init.d/dbus restart
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
W. I. E. Gates
-
Ja, jag såg den i ditt svar angående volymen.
När jag trycker ctrl-alt-F1 så flimrar bara skärmen i alla regnbågens färger tills jag trycker tillbaka med ctrl-alt-F7 så jag vet inte hur jag ska komma åt en terminal och skriva alla kommandon jag hittat tips på
När jag trycker ctrl-alt-F1 så flimrar bara skärmen i alla regnbågens färger tills jag trycker tillbaka med ctrl-alt-F7 så jag vet inte hur jag ska komma åt en terminal och skriva alla kommandon jag hittat tips på

-
Skapade en startare till Nautilus där jag hittade Gnome-Terminal som jag också skapade en startare till.
När jag väl hade en terminal så räckte det med "killall gnome-panel" och sedan startade jag panelen igen med "gnome-panel".
Nu fungerar panelen igen och jag tänker hålla mig borta från volymknapparna och ctrl-alt-F1
När jag väl hade en terminal så räckte det med "killall gnome-panel" och sedan startade jag panelen igen med "gnome-panel".
Nu fungerar panelen igen och jag tänker hålla mig borta från volymknapparna och ctrl-alt-F1