Lönt att byta 8.0 till 8.10?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
skalman

Lönt att byta 8.0 till 8.10?

Inlägg av skalman »

Hej!
Är det verkligen lönt att byta från 8.04 till 8.10?
Hur stora är skillnaderna? Hittar den maskinvaran bättre?
Hanterar minnet bättre? Säkrare? Elller?

Hade stora problem när jag uppgraderade (istf att uppdatera) från vers 7.xx till 8.04
Jag har fortfarande inte fått ordning på allt och vågar inte göra en uppgradering igen.

Kan man bara "uppdatera" så att ens inställningar inte försvinner? I så fall vad skall jag ladda ner för filer?

Tackar och hälsar,
Kalman
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lönt att byta 8.0 till 8.10?

Inlägg av Ambassadeur5000 »

skalman skrev:Hej!

Hade stora problem när jag uppgraderade (istf att uppdatera) från vers 7.xx till 8.04
Jag har fortfarande inte fått ordning på allt och vågar inte göra en uppgradering igen.

Kan man bara "uppdatera" så att ens inställningar inte försvinner? I så fall vad skall jag ladda ner för filer?

Tackar och hälsar,
Kalman
Samma här :-[ Jag uppdaterade visserligen Kubuntu från 8.04 till 8.10 - Hela skiten pajjade. Jag valde att göra om allt men valde att köra Ubuntu 8.10 men visst - jag fick göra om allt >:(

Man är ju lite orolig inför nästa "släpp"
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Ett sätt att slippa få en "ny" dator vid varje ominstallation är att skapa en separat partition för /home.
Då kan man ju dessutom ha samma /home för två olika installationer. Om man vågar! :P
Se t.ex http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home

(För att dessutom svara på frågan i titeln, nja. Jag kör nog mest 8.04, det är ju dessutom en LTS som kommer att fungera många år framåt...)
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

skalman skrev:Är det verkligen lönt att byta från 8.04 till 8.10? Hur stora är skillnaderna? Hittar den maskinvaran bättre?
För min del har jag inte märkt någon skillnad på en enda av de tre-fyra maskinerna jag uppdaterat. Upplever systemet som identiskt i princip. Det är å andra sidan inget som påvisar vad som faktiskt har hänt med det. Att det skulle hantera minnet bättre eller vara säkrare är jag skeptisk till eftersom 8.04 är LTS och blir uppdaterat ett bra tag till. Den typen av brister du nämner borde rimligtvis åtgärdas genom uppdateringar i 8.04.

8.10 använder annan Kernel så bl.a. det borde väl leda till att den hittar vissa saker bättre, bl.a. webcams om jag förstått det rätt. Å andra sidan kan du väl uppdatera Kerneln i 8.04 och åstadkomma ungefär detsamma själv.
skalman skrev: Hade stora problem när jag uppgraderade (istf att uppdatera) från vers 7.xx till 8.04
Jag har fortfarande inte fått ordning på allt och vågar inte göra en uppgradering ige
Det skulle lika gärna tala för att du borde uppdatera - i regel ökar stödet, det är sällan man åker på reversion även om det finns en flitig diskussion om det bland Kerneldevsen.

Vad hindrar dig från att köra Live-CD:n av 8.10 och med hjälp av den se efter hur din dator kommer funka med 8.10? Funkar allt där kommer den funka när du uppdaterat/ominstallerar. Är mycket brutet redan där borde du nog inte köra 8.10.

Ett annat alterantiv är att du kör den på en annan partition och multibootar via grub, men det är ungefär samma som alternativet med live-cd:n.

Ett tredje är att du klonar dina hårddiskar, eller i alla fall den del där ditt system ligger, och sedan återställer från klonerna om 8.10 misslyckas. Borde finnas program för detta som är GPL, är nästan säker på att jag sett några.
skalman skrev:Kan man bara "uppdatera" så att ens inställningar inte försvinner? I så fall vad skall jag ladda ner för filer?
Det är väl det som är meningen: Användaren förväntas inte köra en helt fräsch installation varje släpp. Det vore ohållbart med tanke på att det finns ett släpp per 6 månader. Du ska inte ladda hem npgonting - det är uppdateraren som fixar det åt dig. Eventuellt måste du köra uppdateraren med en växel eller kryssa en ruta så att den även söker efter nya släpp för att den ska känna av att det finns ett nytt.

Jag har som sagt kört uppdateringen på minst 4 helt olika maskiner och det har fungerat helt okej på samtliga.
Bild
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Tackar och hälsar,
Kalman
Fördelarna är väl typ nyare versioner av program.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Tat lugnt! 8.04 är kanon! Bl a för att det är en LTS. Om man vill ha det senaste i programväg så kan man aktivera de s k backportsförråden och få vissa versioner från 8.10. Andra program kan man installera själv.

Så, om du inte har speciell hårdvara som kräver 8.10 så kan du köra med 8.04 länge än.

En nackdel är dock att man kan känna sig lite utanför på forumet, när alla fartblinda entusiaster kör 8.10.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Suave

Inlägg av Suave »

Tackar och hälsar,
Kalman
Sitter du på en bärbar dator? I såna fall kan ju en uppgradering vara lämplig.

Det negativa med 8.10 är att jag inte längre kan bränna ISO filer i höghastighet.
Användarvisningsbild
corneliusbrother
Kontakt:

Inlägg av corneliusbrother »

Någon som känner att 8.10 går segare än 8.04?
Har inte velat uppgradera själv pga att jag inte tycker min burk (1,8 sempron, 2gb ram) klarar av 8.04 med någon vidare hastighet.
Jag vet att systemkraven inte är höga, men man vill ju att det ska vara lite snappy. :)
skalman

Inlägg av skalman »

Det här skulle kanske stå i en egen ny tråd?

Post by HenrikAn on Tue Nov 25, 2008 12:49 pm
Ett sätt att slippa få en "ny" dator vid varje ominstallation är att skapa en separat partition för /home.
Då kan man ju dessutom ha samma /home för två olika installationer. Om man vågar! :P
Se t.ex http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home

Undersökte detta och visst skule jag våga.Bra tips. Frågan är bara:
Läggs verkligen allting i /home katalogen så att ingenting försvinner vid en uppgradering/uppdatering?

Hur blir det med div config för olika program som jag kör? Påverkas inte de?
Å ljudkort och andra maskinvara och deras inställningar?

Någon som vet med säkerhet och inte bara tror?

Tackar och hälsar,
Kalman
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Hade problem med min DVD-brännare, en äldre MSI 4x så jag uppgraderade till 8.10 med förhoppning om att brännaren skulle hittas. Den hittades och jag kunde använda den för att spela upp vanliga DVD-filmer (köpta) men inga R/RW vare sig CD eller DVD. Skaffade en ny brännare en Sony och efter install av den så kan jag bränna CD/DVD R/RW igen. Den gamla brännaren gav jag bort och den fungerar idag ihop med XP utan problem. Annars är den största förtjänsten att ljudet fungerar bättre (ljud-kvalitén är bättre men handpåläggning krävs för somliga program). 8.10 tycker jag känns lika stabilt som 8.04.1 i övrigt så om det är en vanlig skrivbords dator utan trådlöst nätverk och Hardy fungerar så finns det inte så mycket som förhandleder en uppgradering annat än ren nyfikenhet.

Är skeptisk till att ha flera *nix installerade med ett gemensamt /home. Jag har fått för mig att inställningar mycket lätt kan skrivas över så att man mer eller mindre förstör för sig själv. Då tror jag mer på att använda en huvud-dist med en separat /home och flera test-distar som får ha sina /home monterade i deras respektive /.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

orkade inte sitta oh läsa igenom allt som alla andra skrivit, men du frågade om du kunde uppgradera på något sett utan att inställningarna försvinner?

sudo update-manager -d

skriv det i en terminal så får du uppdateringshanteraren, och den säger att en ny Dist finns tillgänglig bara klicka på installera så tankar den hem 8.10 åt det och installerar, utan att några program eller inställningar ändras.
När jag gjorde det fungerade allt utmärkt, med 8.10 behöver jag inte ens pilla med drivrutiner för mitt wlan, den hittar det automatiskt:)
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

corneliusbrother skrev:Någon som känner att 8.10 går segare än 8.04?
Har inte velat uppgradera själv pga att jag inte tycker min burk (1,8 sempron, 2gb ram) klarar av 8.04 med någon vidare hastighet.
Jag vet att systemkraven inte är höga, men man vill ju att det ska vara lite snappy. :)
Jag har uppfattat det som att det är strul med AMD och 32-bitars med 8.10, haft problem med 2 burkar nu - nyinstallationer dock, men antar att det strular efter en uppgradering också. Maskinerna har inte ens bootat utan att man kör acpi=off noapic nolapic i kernelraden i GRUB... :-[
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"