Optimal LapTop för Ubuntu?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Optimal LapTop för Ubuntu?

Inlägg av Ambassadeur5000 »

Funderar på att köpa en ny eller begagnad LapTop och "lurar" på vilken modell/märke som är mest lämpad
för Ubuntu från start? dvs grafikkort etc...

Några bra förslag :) ?
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Optimal LapTop för Ubuntu?

Inlägg av ebbot »

GGS data har ett bra urval. Om du är ute efter billigare dator är Acer Aspire One A110 ett bra val om du gillar billiga små datorer (min kostade 2.300 kr ny). Kompletterat min med 1 Gb minne och 80 Gb hd. Kostnad 1.000 kr.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000

ebbot skrev:GGS data har ett bra urval. Om du är ute efter billigare dator är Acer Aspire One A110 ett bra val om du gillar billiga små datorer (min kostade 2.300 kr ny). Kompletterat min med 1 Gb minne och 80 Gb hd. Kostnad 1.000 kr.
Coolt! visste inte att det fanns en firma som sålde Ubuntudatorer :D

Jag är nog mer intresserad av en större LapTop, någon runt 14-17 tum som inte är jättedyr men som funkar RIKTIGT bra med Ubuntu. Min LG har varit lite knäpp ;D
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Du har ju alltid Zepto. Deras erbjudanden kan vara bra.

Tips är att söka på internet efter olika chipset som är intressanta. T.ex. trådlöst nätverkskort, ljudkort osv. Många buggar utan lösningar = no go.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Ambassadeur5000 skrev:
ebbot skrev:GGS data har ett bra urval. Om du är ute efter billigare dator är Acer Aspire One A110 ett bra val om du gillar billiga små datorer (min kostade 2.300 kr ny). Kompletterat min med 1 Gb minne och 80 Gb hd. Kostnad 1.000 kr.
Coolt! visste inte att det fanns en firma som sålde Ubuntudatorer :D

Jag är nog mer intresserad av en större LapTop, någon runt 14-17 tum som inte är jättedyr men som funkar RIKTIGT bra med Ubuntu. Min LG har varit lite knäpp ;D
Min HP 530 har funkat jättebra, den har ett lågt pris och ingen kanonstyrka precis, men den gör allt jag vill (jag surfar, programmerar och skriver mest).

Jag blev tvungen att köpa den med Vista på, men det bootade jag inte ens upp en enda gång... I stället tryckte jag in Ubuntu och gav bort licensnyckel för Vista till svågern. Ubuntu funkade jättebra från start förutom att jag behövde köra trådlösa nätverkskortet via ndiswrapper. Nu funkar dock även det "out of the box" sedan iintrepid.

/Micke
Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av simonw »

tänkte bara varna för fujitsu-siemens. riktiga skitdatorer i min mening.

störst problem brukar ju det trådlösa vara, ta en titt här så kanske du kan ta reda på vaad som funkar och vad som inte gör det. Sidan håller på att omarbetas så den är lite rörig.
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ambassadeur5000 skrev:Några bra förslag :) ?
Jag köpte en HP/Compaq CQ60-110 med en Celeron Dual Core på 1,66, 2Gb RAM, 160Gb hårddisk, Inte's X4500MHD-grafikkort o.s.v... Kostar 4.995:- på Siba och/eller ComputerCity.

Allt fungerade klockrent 'out-of-the-box' utom WiFi där jag fich inaktivera dom proprietära Atheros-drivarna och installera Windowsn-drivaren med ndiswrapper. Jag är GRYMT nöjd! =)
chucken

Inlägg av chucken »

Jag kör oxå med hp 530 som jag köpte utan vista för 2990.
Köpte 1Gb minne extra för att snabba upp den lite.
Det ända som jag saknar lite är blåtand, men det går ju att köpa till om man vill...
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

chucken skrev:Jag kör oxå med hp 530 som jag köpte utan vista för 2990.
Sweet! Var hittade du den?

/Micke
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

simonw skrev:tänkte bara varna för fujitsu-siemens. riktiga skitdatorer i min mening.
...
Ja, jag köpte en Fujitsu-Siemens-laptop 2006 och den har massor av kvalitetsproblem; klockan saktar sig 2-3 sekunder/dygn, mörka områden ute vid kanterna på skärmen (fick skärmen utbytt men den nya skärmen var inte heller perfekt), gnisslande tangenter och ett högfrekvent sisande ljud som dyker upp efter en slumpmässig tid och då låter med slumpmässiga intervall (såvida inte hårddisken arbetar eller man rör musen för då hörs det hela tiden).
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000

Aaaaahhh ;D

Fick en ny MacBook från jobbet idag. Skall bli riktigt roligt att se vad den går för ;D De verkar riktigt fina men inte alls som Ubuntu vilket jag "kärat ner mig i" Men det kan vara skönt att byta jobb-pcn mot en produkt som verkligen fungerar. Mac verkar ju fattat det här med "riktig" kod iaf ;)

Men jag funderar faktiskt på en HP 530 som hemdator.
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Ambassadeur5000 skrev:Mac verkar ju fattat det här med "riktig" kod iaf ;)
Berkley UNIX från 1966, mest känd för dålig grafik?? ;-)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

simonw skrev:tänkte bara varna för fujitsu-siemens. riktiga skitdatorer i min mening.

störst problem brukar ju det trådlösa vara, ta en titt här så kanske du kan ta reda på vaad som funkar och vad som inte gör det. Sidan håller på att omarbetas så den är lite rörig.
:( sitter själv på en ( konfiskerad) FSC amilo li1718 och fått svetsa fast en "Realtek Semiconductor Corp. RTL8187 Wireless Adapter" istället för atheroskortet som f*ckade ur även om man hårdkompilerade då det var nått buggit med HH som identifierade den som nåt helt annat.
Men, men gratis är gott ändå, även om det är en fujitsu-siemens med en halvtaskig ATI radeon.. :P
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev::( sitter själv på en ( konfiskerad) FSC amilo li1718 och fått svetsa fast en "Realtek Semiconductor Corp. RTL8187 Wireless Adapter" istället för atheroskortet som f*ckade ur
Jag tog den här bilden när Ulsak bytte sitt nätverkskort:

Bild

Han berättade sen att det svåraste vad att göra det utan att moderkortet smälte... ;D
Användarvisningsbild
corneliusbrother
Kontakt:

Inlägg av corneliusbrother »

farmfield skrev:
Ulsak skrev::( sitter själv på en ( konfiskerad) FSC amilo li1718 och fått svetsa fast en "Realtek Semiconductor Corp. RTL8187 Wireless Adapter" istället för atheroskortet som f*ckade ur

Bild

Han berättade sen att det svåraste vad att göra det utan att moderkortet smälte... ;D
Haha, pinnasvets är inget för nätverkskort... :D
Kanske, kanske tig isf.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

corneliusbrother skrev:
farmfield skrev:

Bild

Haha, pinnasvets är inget för nätverkskort... :D
Kanske, kanske tig isf.
Jag är certad för TIG på tunnplåt, rf, alu, men inte ens med tunnaste elektroden och 'pedal' skulle jag försöka mig på att svetsa i/på ett kretskort, hehe... Och rent tekniskt, om man jordar det och då drar spänning genom ett kretskort så lär man väl fritera det ändå, hehe... xD
Användarvisningsbild
corneliusbrother
Kontakt:

Inlägg av corneliusbrother »

Jag är certad för TIG på tunnplåt, rf, alu, men inte ens med tunnaste elektroden och 'pedal' skulle jag försöka mig på att svetsa i/på ett kretskort, hehe... Och rent tekniskt, om man jordar det och då drar spänning genom ett kretskort så lär man väl fritera det ändå, hehe... xD
;D Återledaren måste sitta SÅ nära SÅÅ nära. ;D
pompado
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av pompado »

Tack för en bra tråd.
Jag har en eee 901 med Ubuntu eee och det fungerar jätte-bra.
Snabb, lång batteri-tid och väger endast 1kg.

Super bra länk ovan till företaget som säljer datorer med Ubuntu, precis vad jag behövde, tack.

pompado
MKo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av MKo »

Kör Intrepid på en Zepto Znote 6214W och på en Zepto Znote 6224W. Allt funkar "out of the box".
Sortman
Kontakt:

Inlägg av Sortman »

fujitsu-siemens... Håller med om att det trådlösa fungerar mycket dåligt med den maskinen. Jag har två och har samma problem med båda. Är tvungen att köra ett nätverkskort via USB för att det ska bli acceptabelt.
Min favoritmaskin, för resor och i bilen på jobbet är ASUS eee900 med Ubuntu 8.10. Efter lite mekande fick jag igång det trådlösa som finns inbyggt.
Ingen kraftmaskin men för epost och surfande är den O.K.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"