Scannerproblem

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
nygrand

Scannerproblem

Inlägg av nygrand »

Har en Epson 8400 multifunktionsskrivare som funkar när det gäller att skriva ut. Får dock felmeddelandet "v4l:/dev/video 0" när X Sane försöker att hitta scannern. Hur löser man detta. Kör Ubuntu 8.1 64bit.
N-E
TwoD
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Scannerproblem

Inlägg av TwoD »

Har också en liknande Epson modell (tror det var DX4450) hemma, skrivardelen verkar inte vara några problem att få igång, men scannern hittas inte alls. Läste på Epsons hemsida att folk har försökt få Epson att göra 64bits drivrutiner i åratal, men de verkar inte bry sig. Någon verkade ha fått en generell open-source drivrutin för scanners/multifunktionsskrivare att fungera, men då var man nog tvungen att kompilera den själv med vissa modifikationer.

Har du provat att söka runt på Epsons hemsida/forum om din modell? De verkar ha ett schysst svenskt Linux-relaterat forum, kanske kan få hjälp där?
Om du hittar något, hör gärna av dig här! Ska själv fortsätta att leta vidare så snart vi får internetuppkoppling i nya hemmet...
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Testa med min guide:

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 13&t=33445

Skannern fungerar men det tar lång tid att hitta skannern när jag startar Xsane
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
nygrand

Inlägg av nygrand »

Hej!
Var inne på Epsons hemsida och tankade ner en katalog med 37 objekt i som heter "pipslite-1.2.0" som tydligen skall vara till min maskin men jag vet inte hur jag skall använda den. Att som nybörjare gå in och skriva ett antal kommandon i en terminal utan att egentligen veta vad jag gör är lite för avancerat än i alla fall. Går det inte att använda Wine och köra med Win-drivisarna?
N-E
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Välj dessa drivrutiner:

iscan-2.11.0-1.c2.i386.rpm
pipslite_1.2.0-1_i386.deb

Undrar om pipslite är någon form av drivrutin till skannerdelen. Står att den är för skrivardelen.
rpm-filen går att göra om till en deb-fil med hjälp av alien som står i guiden jag gav dig. När man väl har en deb-fil så motsvarar det en exe-fil till Windows som man dubbelklickar på för att installera.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
TwoD
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av TwoD »

nygrand skrev:Hej!
Går det inte att använda Wine och köra med Win-drivisarna?
Nix, WINE kan inte hjälpa till med drivrutiner, då de behöver direkt åtkomst till hårdvaran. Eftersom Wine inte har det, kan inte drivrutinen fungera heller. :(
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"