Hej,
Jag önskar returnera den outnyttjade licens på Windows Vista Basic som medföljde min dator då jag ej är villig att acceptera licensavtalet (EULA) för Microsoft Windows Vista Basic och då enligt samma licensavtal har rätt att returnera licensen till leverantören, i detta fall HP/Compaq, för ett återköp av nämnda mjukvara. Jag citerar ur Microsofts licensavtal för Windows Vista Basic (som alltså medföljde min dator från HP/Compaq);
"By using the software, you accept these terms. If you do not accept them, do not use the software. Instead, return it to the retailer for a refund or credit."
Jag använder alltså inte Windows utan kör GNU/Linux och är också aktiv i bl.a. Ubuntu-se.org - vilket är Canonical Ltd- och GNU/Linux-distributionen Ubuntu's officiella supportgrupp för Sverige - och har inget intresse att använda Windows. Då jag f.n. arbetar med ett supportprojekt för GNU/Linux under nystartade linuxforalla.se fick jag dock ett akut behov av en bärbar dator. Då jag arbetat i många år med hårdvara, bl.a. som ansvarig för privarförsäljningen på Nya InetData AB här i Göteborg, kunde jag ganska snabbt konstatera att en HP/Compaq Presario CQ60-110 var ett ypperligt val då dess specifikationer och hårdvara var lämpliga för GNU/Linux, dock kunde säljaren, Siba/ComputerCity tyvärr ej leverera maskinen utan operativsystem. Då jag kände till Microsofts licensavtal såg jag dock inte detta som ett problem utan köpte ovan nämnda dator. Dock ombads jag, efter förfrågan i butiken att returnera den Microsoft Windows Vista Basic-licens som medföljde datorn, att kontakta HP/Compaq - vilket jag alltså gör nu.
Så datorn är endast uppstartad i sin originalkonfiguration för att jag skulle kunna avböja att godkänna licensavtalet - vilket jag också tog kort på för att styrka detta. Efter detta skett, och Windows konfiguration då avbrutits, installerade jag GNU/Linux-distributionen och Ubuntu 8.10 'Intrepid Ibex'-derivatet 'LinuxMint Felicia' på maskinen vilket tog runt 20 minuter. Under installationen togs både den primära och den utökade partitionen bort fullkomligt och ersattes av en för GNU/Linux lämplig partitionstabell med tre partitioner som sedan formaterades. Jag kan självklart visa detaljerad information om hårddisken och partitionerna för att styrka detta om så önskas.
Maskinen har som förväntat fungerat perfekt efter installationen. Hårdvaran har som sagt ett hundraprocentigt stöd i GNU/Linux och är ofattbart snabb - betydligt snabbare än t.ex. MacOS X är på en Apple MacBook Pro med betydligt högre specifikation än den här maskinen - så jag är otroligt nöjd. Så, som ni förstår, har jag såklart ingen önskan att återlämna datorn utan vill endast returnera licensen för Microsoft Windows Vista Basic - och detta eftersom Microsoft själva anger att om man som jag inte accepterar deras licensavtal faktiskt är berättigad till ett återköp av licensen.
Ang. värdet på denna OEM-licens av WIndows Vista Basic är jag självklart medveten om att HP/Compaq köper sina Windows OEM-licenser till betydligt lägre pris än vad en privatkund betalar för en licens 'retail' och önskar bara ersättning enl. vad HP/Compaq betalat Microsoft för denna OEM-licens. Min grund här ligger alltså i att jag självklart inte önskar att betala för någonting jag aldrig kommer att utnyttja och vill därför returnera licensen. Naturligtvis så kommer jag återbörda den tryckta klisterlapp på datorns undersida med licensnummer till HP/Compaq per rekommenderat brev.
Jag vill återigen understryka om att jag alltså endast följer Microsofts anvisningar i licensavtalet för Windows Vista Basic i denna begäran för att returnera systemet. Skulle det vara så att ni ej anser ha möjlighet att fullfölja det Microsoft och deras EULA för Windows Vista Basic anger så skulle jag vilja ha ett skriftligt svar per brev om varför ni ej anser att ni skall följa Microsofts anvisningar om återköp som citerade ur licensavtalet ovan.
Skulle det vara så att ni avvisar denna förfrågan vill jag också att ni anger vem jag skall kontakta på Microsoft för att driva frågan vidare.
Med vänlig hälsning
Johan Gårdfeldt
+ adress, telefon o.s.v...
Så, hur stor är chansen, hehe?
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Så, hur stor är chansen, hehe?
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 1 gånger.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
Re: Så, hur stor är chansen, hehe?
Underbart
Det ska bli spännande att se hur det går.

hehe, ja, det kan ju bli kul. Extra kul om du faktiskt får tillbaka nån hundring. 
Lycka till!

Lycka till!
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Härligt!
Ska bli kul att höra hur det går.
Här är en artikel om en person som gjorde precis som du nu har gjort: http://gizmodo.com/5027302/how-to-get-r ... aged-vista
Det var då också HP som betalade tillbaka köparen.
Ska bli kul att höra hur det går.
Här är en artikel om en person som gjorde precis som du nu har gjort: http://gizmodo.com/5027302/how-to-get-r ... aged-vista
Det var då också HP som betalade tillbaka köparen.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Lycka till !
Men du är inte först på forumet farmfield
, men det framgår inte hur det gick i det förra försöket
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... ilit=+eula
Men du är inte först på forumet farmfield

- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag har testat att skicka ett liknande mail till lenovo.
Vore kul med en uppföljning på Johans tråd också.Cadryc skrev:Lycka till !
Men du är inte först på forumet farmfield, men det framgår inte hur det gick i det förra försöket
- farmfield
- Kontakt:
Så Compaq vägrade såklart, kundtjänst har 2ggr vidarebefodrat fråga 'uppåt' men har inte fått nåt svar.
Så då mailar vi Microsoft istället:

Så då mailar vi Microsoft istället:

JohanG* skrev:
Mitt första mail till MS:
Enligt ert licensavtal för Windows Vista så har man rätt till återköp av produkten om man inte godkänner avtalet. Hur går man tillväga för att göra ett sådant återköp om man som jag m.fl. GNU/Linux-användare inte är intresserade att använda Windows?
Jag äger iallafall en 'påtvingad' Windows Vista-licens sedan en vecka och kommer att göra mitt absolut yttersta för att driva igenom vad NI lovar i ert licensavtal. Jag behövde köpa en bärbar dator och blev som alla andra tekniskt sett tvingad att betala pengar för Windows när jag köpte den. Faktum är; Det går helt enkelt inte att köpa en bärbar dator utan att den kommer förinstallerad med något av era operativsystem.
Och innan du/ni svarar med att Microsoft bara levererar en produkt och att det är hårdvaruleverantörerna som faktiskt levererar sina maskiner med Windows så gör det i praktiken ingen skillnad - man kan inte köpa en vettig bärbar dator i Sverige utan att delvis betala för en produkt man inte kan välja bort. Huruvida det är ert fel är ointressant. Frågan är och förblir: Om jag inte vill ha er produkt, hur återbördar jag denna till er och får pengarna tillbaka?
Jag har gjort det som krävs, jag har startat datorn och tryckt nej på att godkänna avtalet varav Windows-konfigurationen avslutades. Jag startade sedan maskinen med en LinuxMint-baserad GNU/Linux Live-CD, tog bort både den primära och utökade partitionen (som innehöll återställningsfilerna) och skapade mina linuxpartitioner, formaterade dessa med EXT3 och efter ca. 20 minuter hade jag en riktigt bra och snabb dator med snyggare GUI än t.o.m. MacOS X. Men ändå har jag alltså betalat för Windows.
Och ja, jag är fullständigt medveten om att en hårdvaruleveratör som HP eller Dell betalar väldigt lite för en OEM-licens jämfört med om man som privatkund skulle köpa Windows 'boxad' i butik - men oavsett storleken på summan, jag vill naturligtvis inte betala för något jag inte har ett intresse i att använda. Skulle du/ni vilja göra det?
Så frågan är naturligtvis om ni lever upp till vad ni lovar i ert eget licensavtal och hur jag gör.
Mvh/Johan Gårdfeldt
Microsoft skrev:
'Karin', kundombudsman på MS svarar:
Hej Johan,
Visst svarar jag på frågor, du kan alltid ångra ett köp.
Jag förstår att du har köpt en ny dator med Vista förinstallerat. I detta fall så är hårdvaran kopplad till mjukvaran; för att ångra köpet måste du lämna tillbaka datorn. Det finns många datorer som ej har Windows Vista förinstallerat ( t.ex från Dell) och min rekommendation är du köper en sådan.
Vänligen,
Karin
JohanG* skrev:
Mitt andra mail till MS:
Vi går igenom det igen. När jag startar datorn för första gången får jag upp ert licensavtal. I detta licensavtal står det att om man ej godkänner avtalet har man rätt att återlämna licensen göra ett återköp. Jag godkänner inte det licensavtyalet och vill då - som beskrivet - nu ha tillbaka dom pengar jag betalat för operativsystemet.
Sedan förstår jag inte hur menar du att vad som står i ert licensavtal skulle påverkas genom att licensen skulle vara 'kopplad' till datorn? Jag hittar heller ingen paragraf, varken i ert licensavtal eller annan dokumentation som medföljde datorn, där ni skriver att det som står i licensavtalet *inte* gäller om det är en licens som är levererad tillsammans med hårdvara. Jag hittar ingenting om att återköp inte gäller i vissa situationer o.s.v. utan texten är helt klar: Godkänner du inte licensen skall du i första hand kontakta återförsäljaren - vilket jag gjort och dom hänvisade till er. Sedan står det vidare att om återförsäljaren ej är behjälplig så skall man kontakta er. Så både återförsäljaren och ni själva - i sagda avtal - säger att jag skall kontakta er för ett återköp.
Jag kontaktar er nu om hur jag gör ett återköp.
Vi går igenom det en gång till.
1. Jag har inte godkänt licensavtalet.
2. Jag vill återlämna licensen till Microsoft.
Dessa två punkter klargör att jag ej nyttjat er licens. Jag erbjuder mig att returnera klisterlappen med licensnyckeln, skicka fotografi på hur jag inte godkänner avtalet samt bifoga all information om hur hårddisken är formaterad och alla återställningsfiler borttagna.
Så jag frågar åter igen:
Hur gör jag för att för att, som beskrivet i er användarlicens som medföljde den dator jag köpt, återbörda licensen för den produkt jag ej godkänt användarlicensen för till er för att få pengarna tillbaka?
Om ni inte är villiga att göra detta per elektronisk post undrar jag, till vem på Microsoft skickar jag det rekommenderade brevet med denna förfrågan i skrift för att få min begäran juridiskt klargjord?
Johan Gårdfeldt
Microsoft skrev:
'Karin', kundombudsman på Microsoft, svar på mail nummer två:
Hej Johan,
Jag har fört vidare din fråga till vårt klagomålsteam som kommer att höra av sig till dig inom ett par arbetsdagar.
Vänligen,
Karin
Trodde att de skulle svara ungefär så där. Du har ju all rätt att lämna tillbaka den oanvända licensen, precis som det står i deras avtal.
Om det sedan skulle gå igenom och du får lämna tillbaka din licens publicera gärna orginalmailen etc så att andra kan hänvisa till ditt fall om de vill göra liknande i framtiden.
Om det sedan skulle gå igenom och du får lämna tillbaka din licens publicera gärna orginalmailen etc så att andra kan hänvisa till ditt fall om de vill göra liknande i framtiden.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Tycker du ska maila henne och fråga varför hon kontaktat "klagomålsteamet": Det rör sig inte om ett klagomål utan om att du följt de exakta instruktionerna som de själva gett dig i sin licens. Antingen begriper hon inte licensen eller så ser Microsoft alla som inte accepterar deras licens, trots att man kan vägra att göra det rent lagligt och enligt själva licensen, som "klagande kunder". Rätt illa i vilket fall som.farmfield skrev: 'Karin', kundombudsman på Microsoft, svar på mail nummer två:
Hej Johan,
Jag har fört vidare din fråga till vårt klagomålsteam som kommer att höra av sig till dig inom ett par arbetsdagar.
Vänligen,
Karin
- farmfield
- Kontakt:
Underbar observation Eyerouge.

JohanG* skrev:
Mitt tredje mail till MS.
Hej igen Karin
Jag har inte godkänt avtalet och vill därför, som det står i avtalet, returnera produkten till er. Då blir jag lite förvånad när du vidarebefordrar frågan till klagomålsteamet, det är ju inget klagomål jag kommer med utan jag följer bara informationen i er EULA om vad jag skall göra om jag inte godkänner licensavtalet.
Mvh/Johan Gårdfeldt
- farmfield
- Kontakt:
Jag kommer inte att ge mig med det här det lovar jag er. Men fick en idé...
Om jag vinner, hehe... Vad tror ni om att pumpa ut en massa informationsblad om hur man gör, typ lägga enkla flyers om detta överallt datorer säljs...
Om jag vinner, hehe... Vad tror ni om att pumpa ut en massa informationsblad om hur man gör, typ lägga enkla flyers om detta överallt datorer säljs...

-
Det där är ju intressant. Uppenbarligen försöker de hävda att hela datorn, inklusive mjukvara, är en produkt som inte kan delas upp i delar. Det är ju inte en helt omöjlig idé, många andra produkter säljs ju som en enhet (t.ex. mobiltelefoner). Men skillnaden är ju att man faktiskt kan köpa en dator och Windows-licens helt separat, och att mobiltelefoner inte brukar kräva att man godkänner någon licens.farmfield skrev:I detta fall så är hårdvaran kopplad till mjukvaran; för att ångra köpet måste du lämna tillbaka datorn.
Jag tycker att du ska försöka slå hål på den teorin. Har du läst "What Products Are Not Eligible for a Refund"? Det gäller visserligen bara Nordamerika, men liknande regler borde gälla även i Sverige.
- petroleum
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Mkt intressant råd. Det här måste jag bara följa noggrant 
Hoppas det löser sig farmfield

Hoppas det löser sig farmfield

- kollektivist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Det finns ett problem med det; om det tar tillräcklig snurr kommer microsoft att förstå problemet i licensavtalet, och ändra det. Istället kan man, lite försiktigare så att det inte tar lika mycket skruv, ta det lite försiktigare så att de inte tar tag i problemet och suga ut pengar från dem sakta, men säkert.farmfield skrev:Jag kommer inte att ge mig med det här det lovar jag er. Men fick en idé...
- farmfield
- Kontakt:
Fast vad dom skriver på en websida är väl skit samma eftersom det står som det gör i licensavtalet, eller hur? Det står alltså att om jag inte godkänner avtalet skall jag ta kontakt med leverantören för att få pengarna tillbaka. Om leverantören (först ComputerCity, dom vägrar, sen HP, dom vägrar) då blir det ju så att man till sist hamnar hos Microsoft - som ju också är 'leverantören', även om det ju är två steg tillbaka i kedjan.Lars skrev:Det där är ju intressant. Uppenbarligen försöker de hävda att hela datorn, inklusive mjukvara, är en produkt som inte kan delas upp i delar. Det är ju inte en helt omöjlig idé, många andra produkter säljs ju som en enhet (t.ex. mobiltelefoner). Men skillnaden är ju att man faktiskt kan köpa en dator och Windows-licens helt separat, och att mobiltelefoner inte brukar kräva att man godkänner någon licens.farmfield skrev:I detta fall så är hårdvaran kopplad till mjukvaran; för att ångra köpet måste du lämna tillbaka datorn.
Jag tycker att du ska försöka slå hål på den teorin. Har du läst "What Products Are Not Eligible for a Refund"? Det gäller visserligen bara Nordamerika, men liknande regler borde gälla även i Sverige.
HP hänvisade till det licensavtal (avseende medföljande mjukvara) som ingår i pappren som levereras med datorn, dock har jag läst detta avtal flera gånger och även om jag automatiskt accepterar detta om jag startar datorn så kan det avtalet på inget sätt tolkas som att jag godkänner att jag godkänner licensavtal för produkter som levererades med datorn - vilket tjejen på HP-supporten fick till svar när hon ställde min fråga uppåt i heriarkin på HP. Skall förresten ringa HP i morgon igen och be att få tala med någon på kontoret, alltså inte på supporten, och se vad dom anser om MS licensavtal och det som står där...
Ja det här är ju en intressant frågeställning. I svaret från tjejen på Microsoft skriver hon dessutom att hon rekommenderar att man köper en dator från Dell eftersom man kan köpa utan Windows av dom - hur då frågar jag, hittar inga burkar där man kan välja bort Windows på deras hemsida iallafall. Där har jag ytterligare en sak jag skall ta upp i min vidare korrespondens med Microsoft.petroleum skrev:Hoppas det löser sig farmfield
Och nu kom jag på en grej till, hehe... Jag måste ju informera HP om att jag, vid min förfrågan om detta hos Microsoft, så rekommenderade dom att jag skulle lämna tillbaka min HP/Compaq och köpa en Dell, hehe... För det kan väl knappast vara kul för HP om Microsoft säger så..?

Fast om dom gör det, sådär i efterhand, då - om man skulle få igång en trend, hehe - så skulle det bli ett djävla liv bland folk som ville göra detta - och blir det liv blir det skriverier vilket är bra för oss.kollektivist skrev:Det finns ett problem med det; om det tar tillräcklig snurr kommer microsoft att förstå problemet i licensavtalet, och ändra det. Istället kan man, lite försiktigare så att det inte tar lika mycket skruv, ta det lite försiktigare så att de inte tar tag i problemet och suga ut pengar från dem sakta, men säkert.farmfield skrev:Jag kommer inte att ge mig med det här det lovar jag er. Men fick en idé...
-
När amerikanska myndigheter och EU försökte sätta Microsoft på mattan, då handlade det väl bl.a om att man inte fick koppla ihop web-browser med resten av operativet och liknande.I detta fall så är hårdvaran kopplad till mjukvaran; för att ångra köpet måste du lämna tillbaka datorn.
Då undrar jag, är det lagligt, i Sverige, att koppla ihop hårdvaran och mjukvaran i en pc på det här sättet?
-
- farmfield
- Kontakt:
Nytt mail från Microsoft:
Microsoft skrev:
Från Per-Ragnar Johansson, "svårhanterliga-kunder-ansvarig" på Microsoft, mail nummer ett:
Hej Johan,
Tack för att du kontaktade Microsoft beklagar att min kontakt med dig dröjt,
Jag heter Per-Ragnar och hanterar missnöjen och komplicerade frågor hos Microsoft och fick vetskap om ditt ärende från vår kundombudsman.
Jag har läst er konversation nedan och blir lite konfunderad men reder gärna ut det om du har tid.
Det är återförsäljaren och OEMen (tillverkaren och installatören) som är relevanta parter vid inköpet och således retur.
Vill bara säga direkt att jag inte är jurist och tolkar inte licensavtalet som sådant utan tar upp detta allmänt, hoppas att du har tålamod att diskutera detta med mig först då fel och missförstånd lätt kan uppstå.
Först skulle jag vilja veta var du läser den licenstext som du hänvisar till och vem är datortillverkaren? Det du säger låter mer som en fullpaketslicens dvs. ej OEM licens, licensvillkoren hänvisar normalt sett till datortillverkaren dvs. den som distribuerar oem licensen.
Om du redan innan visste att den dator som du skulle köpa innehöll Microsofts operativ så måste jag få vara nyfiken och fråga varför du köpte datorn och tekniskt sett känner dig tvingad, eller framgick inte detta vid köpet?
Vi kan/får inte besluta vad de respektive datortillverkarna väljer att sälja för Operativ medföljande sina datorer utan detta ligger helt på dem själva att besluta.
Dock kan jag tänka att dem inte tycker att det är ekonomiskt att sälja datorer utan operativ när de vill erbjuda program installerade redan från början och ha alla drivrutiner på plats.
Med vänliga hälsningar,
Per-Ragnar Johansson
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 10 gånger.
- farmfield
- Kontakt:
JohanG* skrev:
Mitt svar till Per-Ragnar:
Hej Per-Ragnar,
Licensavtalet (EULA för Windows Vista Home Basic) i HP/Compaq's OEM-installation på engelska och däri står exakt såhär:
By using the software, you accept these terms. If you do not accept them, do not use the software. Instead, return it to the retailer for a refund or credit. If you cannot obtain a refund there, contact Microsoft or the Microsoft affiliate serving your country for information about Microsoft’s refund policies.
Du frågade också följande:
"Om du redan innan visste att den dator som du skulle köpa innehöll Microsofts operativ så måste jag få vara nyfiken och fråga varför du köpte datorn och tekniskt sett känner dig tvingad, eller framgick inte detta vid köpet?"
Frågeställningen är väl egentligen rätt ointressant? När jag startar datorn får jag upp ett licensavtal som jag ombeds godkänna för att använda mjukvaran Om jag då väljer att inte godkänna detta licensavtal står det att, om jag önskar återlämna licensen, i första hand skall kontakta säljaren och om denna ej hjälper till så skall man kontakta Microsoft. Jag valde att inte godkänna licensen och vill alltså - som jag enligt er EULA har rätt till - returnera den till Microsoft. Jag har, som jag berättat i tidigare mail, som det enges i licensen kontaktat återförsäljaren (SIBA/ComputerCity) samt tillverkaren (HP/Compaq*1). Då dessa varit ointresserade av att hjälpa till så kontaktar jag nu er eftersom det står att jag skall göra det i ert licensavtal.
Jag vill tillägga att skälet till varför jag inte vill godkänna licensen, av samma skäl som ovan beskrivet, också det är ointressant i sammanhanget. Jag önskar bara utnyttja den klausul i er EULA för 'Windows Vista Home Basic' som säger jag har rätt att återbörda licensen till er om jag väljer att inte godkänna licensen.
Det intressanta här är att jag alltså inte begär någonting märkligt - jag gör ju faktiskt bara det jag enligt ert avtal har rätt att göra. Jag reagerar också på att jag av er kundombudsman vidarebefordrades till vad hon refererade till som 'klagomålsavdelningen' då jag ju ej kommer med något klagomål utan, jag repeterar, endast åberopar den rätt Microsoft givit mig i dess eget licensavtal.
Om Microsoft väljer att inte leva upp till vad företaget själv skriver i sina avtal vill jag gärna ha en förklaring till varför. Detta innebär såvitt jag kan se att Microsoft väljer att inte leva upp till samma avtal som jag förmodar att företaget anser att kunderna skall leva upp till?
Så frågan är, åter igen; Kommer Microsoft att stå för vad som står i licensavtalet?
Mvh/Johan Gårdfeldt
*1
I min kontakt med tillverkaren, alltså HP/Compaq, hänvisade dom också till det avtal som medföljde maskinen vilket dom hävdar jag per automatik godkänner när jag startar maskinen första gången. Även om detta skulle vara giltigt enl svensk lagstiftning - vilket jag ej tror - så har jag grundligt gått igenom det från HP/Compaq medföljande licensavtalet och ser på inget sätt hur detta skulle friskriva Microsoft från det åtagande i den licensen för Windows jag refererar till. Önskar ni kopia av detta avtal från HP/Compaq så får ni kontakta mig så skickar jag snarast en kopia.