Dina negativa upplevelser i vista
Dina negativa upplevelser i vista
Tänkte starta en tråd där ni berättar om era negativa upplevelser.. Så kanske vi ser vilket som är det vanligaste problemet..
Problem nummer ett datorn envisas hela tiden med att visa en ruta som ber mig att registrera datorn hos
tillverkaren..Har valt allternativet att inte visa igen. Och jag har även fyllt i alla uppgifter men ändå så fortsätter
datorn att terra mig efter fem minuter så är meddelandet tillbaks igen..
Problem nummer två datorn använder konstant runt 70-80 procent av minnet och cpu utan att jag ens gör något
med datorn..
Problem nummer tre datorn är extremt långsam tar tid att kopiera/radera filer installera program starta upp datorn avlsuta datorn osv
Problem nummer fyra Trots att jag är inloggad som system administratör så saknar jag dom rättigheterna
problem nummer fem Jag kan inte installera nyare version av mitt antivirus pga det ligger kvar rester av den förra versionen
avinstallations programet tog inte bort allting.. Och jag kan inte ta bort dom manuellt.. Står att jag inte har rättigheter att ta bort filerna
När jag prövar dos prompten så möts jag av att det inte fills några filer i i program...
Microsoft har även tagit bort kommandot deltree
Fattar dom inte att vissa fortfarande vill använda kommando rad ?
Problem nummer ett datorn envisas hela tiden med att visa en ruta som ber mig att registrera datorn hos
tillverkaren..Har valt allternativet att inte visa igen. Och jag har även fyllt i alla uppgifter men ändå så fortsätter
datorn att terra mig efter fem minuter så är meddelandet tillbaks igen..
Problem nummer två datorn använder konstant runt 70-80 procent av minnet och cpu utan att jag ens gör något
med datorn..
Problem nummer tre datorn är extremt långsam tar tid att kopiera/radera filer installera program starta upp datorn avlsuta datorn osv
Problem nummer fyra Trots att jag är inloggad som system administratör så saknar jag dom rättigheterna
problem nummer fem Jag kan inte installera nyare version av mitt antivirus pga det ligger kvar rester av den förra versionen
avinstallations programet tog inte bort allting.. Och jag kan inte ta bort dom manuellt.. Står att jag inte har rättigheter att ta bort filerna
När jag prövar dos prompten så möts jag av att det inte fills några filer i i program...
Microsoft har även tagit bort kommandot deltree
Fattar dom inte att vissa fortfarande vill använda kommando rad ?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Dina negativa upplevelser i vista
Problem nummer 1: skärmen ställs tillfälligt om till typ 640x480 när skärmen går i viloläge, det gör att alla mina fönster ändrar storlek och hamnar upp i vänstra hörnet. Ikonerna på skrivbordet hoppar naturligtvis runt också.
Problem nummer 2: den nyaste grafikdrivrutinen på datortillverkarens hemsida (HP) vägrar att installera sig eftersom den tydligen inte är godkänd för min dator, samma sak gäller drivrutinen från grafikkortstillverkaren.
Problem nummer 2: den nyaste grafikdrivrutinen på datortillverkarens hemsida (HP) vägrar att installera sig eftersom den tydligen inte är godkänd för min dator, samma sak gäller drivrutinen från grafikkortstillverkaren.
Min dator är också en HP har dock inte prövat att installera någon ny grafikdrivrutin från vare sig tillverkaren av kortet eller från HP
Jag har dock inte upplevt ditt vilo läges problem.. Funderar mer och mer på att kasta ut vista från laptopen pga allt strul med den
så använder jag min stationära som jag har ubuntu på
Jag har dock inte upplevt ditt vilo läges problem.. Funderar mer och mer på att kasta ut vista från laptopen pga allt strul med den
så använder jag min stationära som jag har ubuntu på
Lars skrev:Problem nummer 1: skärmen ställs tillfälligt om till typ 640x480 när skärmen går i viloläge, det gör att alla mina fönster ändrar storlek och hamnar upp i vänstra hörnet. Ikonerna på skrivbordet hoppar naturligtvis runt också.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det där att mappar byter språk beroende från vilket håll man råkat gå in i dem störde mig något enormt, den där säkerhetsgrejen där man måste godkänna allt som ens kan liknas vid administrativt var enormt irriterande också, och Startmenyns upplägg var jobbigt.
Vista åkte ut efter ett par månader från min dator.
-
Datorn stog och tuggade i 2 timmar.. 

Senast redigerad av 1 Harlekin33, redigerad totalt 26 gånger.
- mosaikmannen
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Det har hänt mig två gånger nu att Vista fått för sig att uppdatera och helt brutalt startat om!
De gånger den uppdaterar så får man vänta en bra stund nästa gång man startar datorn för att installationen ska slutföras, vaför inte göra det medans man kan göra annat?
Det har också varit vissa problem att få Vista att inse att jag har ett antivirusprogram och att det är uppdaterat (dryga kommentarer om att datorn kan vara utsatt för risk).
Sedan det mest irriterande, Vista håller på med hårddiskarna jämt! Vad håller den på med? Diskarna rasslar massor trots att jag inte gör något!
Man får någon sorts kuslig känsla av att det inte är jag som bestämmer över mitt operativsystem.
Till sist använder Vista massa minne och jobbig startmeny kan jag hålla med om.

De gånger den uppdaterar så får man vänta en bra stund nästa gång man startar datorn för att installationen ska slutföras, vaför inte göra det medans man kan göra annat?
Det har också varit vissa problem att få Vista att inse att jag har ett antivirusprogram och att det är uppdaterat (dryga kommentarer om att datorn kan vara utsatt för risk).
Sedan det mest irriterande, Vista håller på med hårddiskarna jämt! Vad håller den på med? Diskarna rasslar massor trots att jag inte gör något!

Man får någon sorts kuslig känsla av att det inte är jag som bestämmer över mitt operativsystem.

Till sist använder Vista massa minne och jobbig startmeny kan jag hålla med om.
- farmfield
- Kontakt:
Jag fick betala för det trots att jag inte ville ha det... Sux. Och det lär vara det största problemet med Vista worldwide gissar jag...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
På tal om start menyn så har microsoft joxat runt ännu mer i kommande windows 7 om det är till det sämre eller bättre
vet jag inte..Säkerhets varningarna är väl det dom flesta stör sig på något
vet jag inte..Säkerhets varningarna är väl det dom flesta stör sig på något

Johanna skrev:Det där att mappar byter språk beroende från vilket håll man råkat gå in i dem störde mig något enormt, den där säkerhetsgrejen där man måste godkänna allt som ens kan liknas vid administrativt var enormt irriterande också, och Startmenyns upplägg var jobbigt.
När jag startade Vista första gången och möttes av UAE trodde jag att jag hade fått in malware på burken direkt. Och det hade jag ju uppenbarligen också...
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ja, på mina föräldrars dator med Vista har jag ställt in att uppdateringar ska göras manuellt och så uppdaterar jag åt dem då och då för det där med att datorn startar om helt plötsligt är inte alls bra tycker jag. Tänk om man är mitt inne i någon känslig process som att installera eller uppgradera ett program när datorn startar om.mosaikmannen skrev:Det har hänt mig två gånger nu att Vista fått för sig att uppdatera och helt brutalt startat om!![]()
...
Det är väl inte så allvarligt... Tänk om man håller på och kodar för fulla muggar, och inte har sparat på ett tag...Christian Johansson skrev:Ja, på mina föräldrars dator med Vista har jag ställt in att uppdateringar ska göras manuellt och så uppdaterar jag åt dem då och då för det där med att datorn startar om helt plötsligt är inte alls bra tycker jag. Tänk om man är mitt inne i någon känslig process som att installera eller uppgradera ett program när datorn startar om.mosaikmannen skrev:Det har hänt mig två gånger nu att Vista fått för sig att uppdatera och helt brutalt startat om!![]()
...
Tänkte att jag skulle köra in Vista idag för att spela något random spel, men det blev inget med det. Jag tröttnade efter att det tog 2(!) timmar att installera skiten, och när jag väl kommer fram till motsvarigheten till GDM hälsas jag välkommen med "Welcome.. signing off.. shutting down". Nä, det var sista försöket, aldrig mer.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
- Erikw
- Kontakt:
Det absolut jobbigaste är tvångsuppdateringar av systemet som startar om datorn efter en viss tid utan möjligheter att avbryta.
2r.se
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Jobbiga uppleverser: Ext3 stöds ej..
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
- micke_nordin
- Kontakt:
Mitt största problem med Vista var att det kom förinstallerat på min nya dator
, det var dock lätt åtgärdat
/Micke

/Micke

- Megabyte
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Allt var skit med Vista! Jag fick upp en ruta med: Får du göra detta? denna ruta kom upp typ 20 gånger i rad. Sen så krascha datorn typ 3 gånger, sen så väsnas den som faaan, den fick jobba som bara den. 100% helatiden
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Hmm,
- Går inte att läsa mina jfs/ext3 partioner
Krashar ständigt och ungefärr varrannan vecka får jag felmedelandet BOOTMGR is MISSING PLEASE press [CTRL] + [alt] + [DEL] To RESTARt (ja det är angivet i rätt skitläge)
Även fast jag stänger av automatiska uppdateringar får jag upp rutan "Nya uppdateringar har installerats, för att slutföra installationen måste datorn startas om"
Efter fem starter slutar Far Cry 2 att starta och måste installeras om
När jag försökte installera ett clearlook tema så började allt se ut som windows 98 (det var iof en förbättring, men...)
Virus programmet vill starta om datorn titt som tät för att slutföra borttagning av virus
Varken Exaile eller moc funkar och Amarok funkar dåligt
Den vill formatera min krypterade ntfs volym för att kunna läsa den
Det är helt omöjligt att få igång min bluetooth-dongel
Varken gnome, xfce eller openbox funkar, inte heller compiz, emerald, screenlets eller avant-window-navigator
Efter ett fåtal starter klagar den på min cd-nyckel och jag måste ringa Microsoftsupporten för att få fortsätta använda den efter tre dagar
när jag inte spelar upp något ljud tjuter det ur högtalaren
- farmfield
- Kontakt:
Fast det är ju så satans retfullt att vi datorköpare i princip måste betala Microsoft för att kunna köra GNU/Linux...micke_nordin skrev:Mitt största problem med Vista var att det kom förinstallerat på min nya dator, det var dock lätt åtgärdat
Tittade runt på Zepto och GGS Data och kan konstatera att det är (upp till) flera tusenlappar billigare att köpa en bärbar på Siba med förinstallerat Vista än att köpa en dator utan operativsystem - det är för dj-a illa faktiskt... Jag hade 1000ggr hellre köpt en burk av GGS - men jag hade inte råd...

Och förresten, jag kunde inteens köpa en dator direkt från nån av mina leverantörer (CapTech, Hattelco) lika billigt som jag köpte min HP/Compaq på Siba/ComputerCity - för dom stora bolagen har så bra rabatter och marginalen på dom bärbara ligger på några få hundralappar...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Jo tack, den känner jag till.. och håller helt med om att man börjar känna sig maktlös på något vis.mosaikmannen skrev:Sedan det mest irriterande, Vista håller på med hårddiskarna jämt! Vad håller den på med?
Diskarna rasslar massor trots att jag inte gör något!![]()
Man får någon sorts kuslig känsla av att det inte är jag som bestämmer över mitt operativsystem.![]()
Man har inte bett om denna aktivitet men där finns den och suger kraft från datorn.
Vad den försöker indexera vet jag inte, men den verkar suga på det, för den gör det varje gång Vista startat om

hmm ja just det vista kom ju förinstallerat på datorn utan någon ordentlig installations cd..När jag första gången startade upp datorn
så frös allting och jag möttes av en blue screen of death.. Min tanke var då jaså är detta nya vista ?
Fick mig att tänka på historien då bill gates skulle presentera xp och alla kunde se en blue screen of death
Men mitt största problem med vista är nog att jag inte använder det som att kasta pengar i sjön
så frös allting och jag möttes av en blue screen of death.. Min tanke var då jaså är detta nya vista ?
Fick mig att tänka på historien då bill gates skulle presentera xp och alla kunde se en blue screen of death

Men mitt största problem med vista är nog att jag inte använder det som att kasta pengar i sjön

Hur mycket skulle man kunna kapa priset på en ny dator om man kräver att de yxar Vista och säljer datorn fdisk:ad - 700 spänn?