docka som i Mac os X

Askel
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

docka som i Mac os X

Inlägg av Askel »

Hejsan
Jag har just installerat Ubuntu. Jag såg nåt youtube-klipp där nån hade installerad beryl och hade en docka med programen, precis som i Mac os X. Jag har mac egentligen men tänkte börja köra linux på min gamla pc eftersom jag inte gillar Windows så jag installerar gärna dockan. Men hur gör man? Några tips, länkar osv? Jag är total nybörjare på ubuntu så jag behöver steg-för-steg hjälp.

Mvh Askel
Lenovo Thinkpad T440p / i5 2.6GHz / 8GB ram / 500GB HDD / Ubuntu 14.04 LTS
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: docka som i Mac os X

Inlägg av Cadryc »

Välkommen! :)

AWN heter en docka som är rätt så vanlig. Program → Lägg till/ta bort sök efter och installera Avant Window Navigator

Cairo-dock heter en annan docka, dessa två diskuteras bla annat här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=205&t=33668
Senast redigerad av 1 Cadryc, redigerad totalt 23 gånger.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Medsch
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Medsch »

Askel skrev:Hejsan
Jag har just installerat Ubuntu. Jag såg nåt youtube-klipp där nån hade installerad beryl och hade en docka med programen, precis som i Mac os X. Jag har mac egentligen men tänkte börja köra linux på min gamla pc eftersom jag inte gillar Windows så jag installerar gärna dockan. Men hur gör man? Några tips, länkar osv? Jag är total nybörjare på ubuntu så jag behöver steg-för-steg hjälp.

Mvh Askel
Har du provat google? Jag använder cairo-dock som funkar mycket bra.
Askel

Inlägg av Askel »

Cadryc skrev:Välkommen! :)

AWN heter en docka som är rätt så vanlig. Program → Lägg till/ta bort sök efter och installera Avant Window Navigator

Cairo-dock heter en annan docka, dessa två diskuteras bla annat här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=205&t=33668
Tack för tipset.
Nu har jag installerat AWN och börjat lägga in program. Går det på nåt sätt att lägga in papperskorgen i dockan?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Askel skrev:

Nu har jag installerat AWN men jag vet inte hur man konfigurerar den. Jag går in på system/inställningar och sen Awn manager men det händer ingenting när jag klickar. Den startar inte. Är det nåt annat man ska göra?
Vad du ska göra är att starta den från Program->Tillbehör- Avant Window Navigator
Sen återstår en hel del inställningar. AWN har varit en favorit längre för mig. Men jag har bytt till Cairo-Dock som verkar ha ryckt upp sig på sistone. Jag föreslår att du testar bägge dock-alternativen..
Askel

Inlägg av Askel »

Ulsak skrev:
Askel skrev:

Nu har jag installerat AWN men jag vet inte hur man konfigurerar den. Jag går in på system/inställningar och sen Awn manager men det händer ingenting när jag klickar. Den startar inte. Är det nåt annat man ska göra?
Vad du ska göra är att starta den från Program->Tillbehör- Avant Window Navigator
Sen återstår en hel del inställningar. AWN har varit en favorit längre för mig. Men jag har bytt till Cairo-Dock som verkar ha ryckt upp sig på sistone. Jag föreslår att du testar bägge dock-alternativen..
Ok, men hur gör man för att få docken att starta automatiskt när man startar datorn? Så man slipper gå in i menyerna och öppna programmet.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

För att docken ska starta varje session går man i System->Inställningar->Sessioner Klicka på plustecknet Lägg till
och redigera så här.
Skärmbild-Redigera startprogram.png
Skärmbild-Redigera startprogram.png (15.44 KiB) Visad 3174 gånger
Fast ersätt cairo-dock med avant-window-manager
Askel

Inlägg av Askel »

Ulsak skrev:För att docken ska starta varje session går man i System->Inställningar->Sessioner Klicka på plustecknet Lägg till
och redigera så här.
Skärmbild-Redigera startprogram.png
Fast ersätt cairo-dock med avant-window-manager
Jag tackar och bockar för svaret. Jag tror jag kan vänja mej vid att börja använda PC igen nu ;D
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

var kan man ladda ner cairo-dock?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

95monye skrev:var kan man ladda ner cairo-dock?
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p264211
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"