Då hade jag en liten fråga:
Tänkte fjärrstyra Ubuntu från en annan Ubuntu i ett lokalt nätverk.
Hur ställer jag in det på den som skall bli styrd? Vad skall ställas in?
Är det som med XP-maskiner att man på den måste ha inloggningsvilkor för att fjärrstyrning skall fungera?
Mm mm osv osv...
Terminalserverklient mellan Ubuntu-maskiner lokalt
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Terminalserverklient mellan Ubuntu-maskiner lokalt
Vad menar du med "terminalserverklient"?
Tror att han syftar på det prorammet som finns under "Internet" i gnome menyn...
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Säger mig inget när jag inte kör GnomeNikkee skrev:Tror att han syftar på det prorammet som finns under "Internet" i gnome menyn...

-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Gå till system/inställningar/fjärrskrivbord, där kan du aktivera fjärrstyrningen.
Japp, det kan jag. Men det gör inte det möjligt att styra med Terminalserverklient. VNC upplever jag som rätt segt. Terminalklienten har jag styrt min XP med innan och det var mycket snabbare. Därför undrade jag om det fanns samma funktion i detta läget.Lars skrev:Gå till system/inställningar/fjärrskrivbord, där kan du aktivera fjärrstyrningen.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Om du vill använda RDP som protokoll så finns
xrdp, men jag har ingen erfarenhet av det.
Du kan också använda X som faktiskt är byggt för att kunna användas över nätverket. T.ex. genom att logga in med "ssh -X", det är visserligen terminalbaserat men grafiska program du startar hamnar på din lokala skärm. Eller så kan du använda XDMCP,
tsclient har stöd för det men det är gråmarkerat hos mig (man måste kanske lägga till
xnest eller nåt,jag har inte testat).

Du kan också använda X som faktiskt är byggt för att kunna användas över nätverket. T.ex. genom att logga in med "ssh -X", det är visserligen terminalbaserat men grafiska program du startar hamnar på din lokala skärm. Eller så kan du använda XDMCP,