Hej, efter uppdatering av firefox händer det när jag öppnar ett nytt fönster (alltså inte när jag startar fierfox utan när jag går till arkiv och väljer nytt fönster) att det nya fönstret inte har ett avstängningskryss i översta högra hörnet som brukligt är.
Inte heller kan man komma åt panelen nederst på sidan där de olika öppna föntren brukar ligga, skräpkorgsikonen samt skrivbordsikonen.
Hur gör jag för att få tillbaka allt detta?
Få tillbaka avstängningskrysset och nedre panelen [LÖST]
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Få tillbaka avstängningskrysset och nedre panelen [LÖST]
Senast redigerad av 1 interbastian, redigerad totalt 24 gånger.
- djungelmums
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: Få tillbaka avstängningskrysset och nedre panelen (firefox)
Kör du compiz eller metacity?
C2D E6300 1.83Ghz - Gigabyte DS3 - Nvidia 9800 GT - 2GB RAM
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kan det vara samma grej som i den här buggrapporten? https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/251617
Pröva att trycka F11 (eventuellt två gånger) så blir förhoppningsvis fönstret återställt. Men det står inget om hur man gör för att det inte ska inträffa nästa gång.
Alternativt så kan du ju ställa in i Firefox så att nya fönster öppnas i nya flikar Redigera → Inställningar → Flikar
Pröva att trycka F11 (eventuellt två gånger) så blir förhoppningsvis fönstret återställt. Men det står inget om hur man gör för att det inte ska inträffa nästa gång.
Alternativt så kan du ju ställa in i Firefox så att nya fönster öppnas i nya flikar Redigera → Inställningar → Flikar
-
Vet ej, compiz måste man installera har jag för mig, tror jag såg det i Bossiemans pimp-up manuall, så nej compiz har jag inte instllerat än.djungelmums skrev:Kör du compiz eller metacity?
Alltså måste jag ha metacity installerat (om man nu måste ha någon av dem installerat, default)
Finns det olika lösningar till de två alternativen?
Det funkade med F11 två gånger men det måste man göra varje gång. Otroligt irriterande att det inte finns avstängningskryss men värst är nog att den nedre panelen inte går att komma åt, därför kan man inte skifta fönster. Man blir tvungen att gå till arkiv och stänga fönstret för att komma åt nedersta panelen.Cadryc skrev:Kan det vara samma grej som i den här buggrapporten? https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/251617
På så sätt är F11 två gånger en förbättring.
Hoppas så klart att de fixar buggen fullt ut så fort som möjligt.
Under firefox inställningar hade jag redan "Nya sidor ska öppnas i:" "ett nytt fönster" så jag ändrade det till flik för att se om det gör någon skilnad men än så länge är det ingen skillnad, buggen består.
P.S Jag kör Intreped Ibex 8.10 och inte 8.04 som det stod innan i min profil, har ändrat så det visas rätt nu, hoppas det inte har förvirrat någon
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag kom på en grej som kanske kan hjälpa dig, om du använder Cmopiz (högerklicka på skrivbordet → byt skrivbordsbakgrund → fliken Visuella effekter)
Program → Lägg till7ta bort sök på compiz, så hittar du "Inställnigshanterare för compizconfig" installer den. Öppna den sen under System → Inställningar
Leta upp Regex matching och bicka i den
Leta upp Fönsterregler, bocka i och öppna den, välj fliken Size rules och klicka på ny. Skriv in class=Firefox och ställ in storleken till nåt lämpligt. Jag har upplösningen 1280x1024, så valde 1280 på bredden. Jag har två paneler, en uppe å en nere, dessa är som standard 24 bildpunker höga, så 1024-48=976 valde jag på höjden. Nu kommer alla firefox-fönster att öppnas med den storleken. Ingen optimal lösning, men kanske bättre än ingenting.
När jag testade för mig så ryckte firefox-fönstret till rätt vad det var när jag klickade på länkar, om du har liknande problem så testa en mindre storlek, eller att avbocka "wobbly windows" (geleaktiga fönster)
Program → Lägg till7ta bort sök på compiz, så hittar du "Inställnigshanterare för compizconfig" installer den. Öppna den sen under System → Inställningar
Leta upp Regex matching och bicka i den
Leta upp Fönsterregler, bocka i och öppna den, välj fliken Size rules och klicka på ny. Skriv in class=Firefox och ställ in storleken till nåt lämpligt. Jag har upplösningen 1280x1024, så valde 1280 på bredden. Jag har två paneler, en uppe å en nere, dessa är som standard 24 bildpunker höga, så 1024-48=976 valde jag på höjden. Nu kommer alla firefox-fönster att öppnas med den storleken. Ingen optimal lösning, men kanske bättre än ingenting.
När jag testade för mig så ryckte firefox-fönstret till rätt vad det var när jag klickade på länkar, om du har liknande problem så testa en mindre storlek, eller att avbocka "wobbly windows" (geleaktiga fönster)
-
Hej hittade lösningen på en annna del av forumet. Tråden var inte markerad [LÖST] så jag tittade inte ordentligt innan.
Här är länken: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=202&t=33097
P.S Ganska mycket firefox-relaterade stul nu. Men tack vare detta fin-fina forum hittade jag också lösningen till add-ons strul som jag hade.
Vad glad och tacksam man blir att alla ni goa ubuntu Sverige människor finns
Här är länken: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=202&t=33097
Tack för din Copiz-lösning Cadryc, jag kommer att installera Compiz längre fram och skulle problemet återkomma då så har jag fått förslag på lösning av dig.axtr skrev:Hade samma problem nyss men löste det genom att trycka på F11 två gånger sedan att maximera fönstret (firefox) och sedan att stänga av det genom ALT+F4. Nu ska det vara fixat förhoppningsvis. Vet inte om det är nån långtids lösning men det fungerar även efter omstart av datorn.
P.S Ganska mycket firefox-relaterade stul nu. Men tack vare detta fin-fina forum hittade jag också lösningen till add-ons strul som jag hade.
Vad glad och tacksam man blir att alla ni goa ubuntu Sverige människor finns

-
Re: Få tillbaka avstängningskrysset och nedre panelen [LÖST]
Vill bara tillägga att Cadrycs lösning med Inställnigshanterare för compizconfig också fungerar utmärkt för mig.
Mitt ursprungliga problem återkom nyligen, men nu hade jag tagit bort den nedre panelen efter att ha följt Bossiemans pimp-up manual.
Då funkade inte axtrs lösning längre men som tur var kunde jag med framgång använda mig av Cadrycs.
Tack ännu en gång.
Mitt ursprungliga problem återkom nyligen, men nu hade jag tagit bort den nedre panelen efter att ha följt Bossiemans pimp-up manual.
Då funkade inte axtrs lösning längre men som tur var kunde jag med framgång använda mig av Cadrycs.
Tack ännu en gång.