Installation från USB-minne

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Squall Leonhart
Kontakt:

Installation från USB-minne

Inlägg av Squall Leonhart »

Brorsan ville få sin dator rensad och ominstallerat med Interpid (nuvarande system är Gutsy med partitionsproblem på grund av skumt hårdvarustöd så en uppgradering är omöjligt). Och jag är lite less på att bränna ut femtiotolv operativsystem för testning hit och dit så jag tänkte istället installera från ett USB-minne. Följde då en liten guide på hur man gör minnet boot-bart och även lägger in de nödvändigaste filerna. Sagt och gjort så pluggar jag in stickan i datorn och går in i bioset för att ändra så den startar från en USB-enhet. Där tog allt stopp. tydligen är datorn för gammal (något hopkok med pentium 4 från 2001 ungefär) för att kunna starta från USB alls. De enda alternativen är diskett, CD/DVD, hårddisk, nätverk och någon SCSI-grej som jag inte uppmärksammat tidigare. Funderade istället då på att installera från USB-minnet inifrån systemet om det är möjligt? Ungefär som man kan göra i Windows fast från CD.
Hur gör man detta om det är möjligt? Jag tänkte mig något i stil med att få igång en installation via USB-minnet i det uppstartade systemet som sedan lägger in ett uppstartstöd för USB så datorn sedan kan starta om och läsa från USB-minnet och på så sätt installera om systemet från grunden.

Partitionsproblemet bestod av att Gutsy inte kunde starta på hans dator utan en separat boot-partition (funkade felfritt i Feisty). Det blev error 25 eller något liknande och det problemet var tydligen vanligt och lättast att lösa med boot-partition enligt inlägg på engelska ubuntu-forumet.
Nu verkar den partitionen vara för liten av någon konstig anledning så efter ett uppgraderingsförsök så blev datorn lite grinig då en nyare kärna inte gick att lägga in så nu är det error 15 vid varje uppstart (oavsett vilken kärna man väljer). För att komma förbi det så måste man manuellt ändra bootparametrarna så den startar från rätt partition på rätt hårddisk.
Att lösa det är egentligen inga problem, problemet ligger istället i att systemet inte går att uppgradera utan avbrott i uppgraderingen och error 15 som följd. Därför är en ominstallation av systemet det bästa i detta läge enligt mig.

Tack på förhand!
Nikke
Kontakt:

Re: Installation från USB-minne

Inlägg av Nikke »

Jag måste gå in i bios för att sätta "Mp3 Player" som första boot alternativ, men den fanns inte heller för mig så jag började leta omkring tills jag hittade en sak som hette "Hardrives" då låg Mp3 Player där och min hårddisk bara det att hårddisken låg först, så jag ändrade Mp3 Player till boot alternativ 1 för Hardrives och då dök Mp3 Player upp bland bootlistan...

Hoppas jag förklarade bra :)
Squall Leonhart
Kontakt:

Inlägg av Squall Leonhart »

Haha! Jag måste vara blind. USB-alternativ fanns ju där på samma ställe som diskettstationerna. Inte helt uppenbart men en klar miss av mig. Tog för givet att det skulle finnas ett rent USB-alternativ, inte ett alternativ bland "disketterna". ;D
MvM
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av MvM »

Skönt att se man inte är ensam om att ha suttit en stund och rivit sitt hår med att förstå det där ;D
Tog mig ett antal omstarter och laborerande i bios innan jag fick min Eee att bota från USB... ::)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"