Hej!
Det är så att en kompis har en dator med ubuntu på , han har det grafiska.
Och det är så att han vill vid upprepade tillfällen att jag ska hjälpa han med vissa saker.
Och jag orkar inte skriva på msn till han längre, så jag tänkte höra med er om det finns något bra program som jag kan fjärrstyra hans dator med?
Jag har Ubuntu på min dator också
fjärrstyra ubuntu?
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: fjärrstyra ubuntu?
dmz skrev:ssh
Okej om jag ska installera SSH server på hans dator skriver jag följande i terminalen:
sudo apt-get install ssh-server
eller?
Hur ställer jag in ssh så att jag kommer åt den med ett speciellt användarnamn samt lösenord?
lär jag installera klienten på min dator eller är den redan installerad?
sudo apt-get install openssh gissar jag på. Sedan får du redigera /etc/ssh/ .Lulle skrev:dmz skrev:ssh
Okej om jag ska installera SSH server på hans dator skriver jag följande i terminalen:
sudo apt-get install ssh-server
eller?
Hur ställer jag in ssh så att jag kommer åt den med ett speciellt användarnamn samt lösenord?
lär jag installera klienten på min dator eller är den redan installerad?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Finns ett annat sätt också
Kompisen går in på System → Administration → Fjärrskrivbord och gör rätt inställningar
Du går in på Program → Internet → Fjärrskrivbordvisare
Kompisen går in på System → Administration → Fjärrskrivbord och gör rätt inställningar
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Cadryc skrev:Finns ett annat sätt också
Funkar inge vidare, jag får bara en svartbild då dvs jag ser inte ett skit.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Du skulle kunna installera NX-servern på kompisens dator och NX-klienten på din egen. Du kan ladda ner grejerna från Nomachine. Jag har för mig att det var tre grejer man skulle installera på datorn som kör servern och man skulle göra det i en viss ordning.
Här har du en guide för hur du installerar NX NoMachine på ubuntu, guiden är för Ubuntu 7.04 Fiesty Fawn men det funkar typ likadant på 8.10:
http://www.blindhog.net/tutorials/nomac ... untu-7.htm
EDIT: För att sedan fjärrstyra så installerar du även NX Client på din egen dator såklart :-)
http://www.blindhog.net/tutorials/nomac ... untu-7.htm
EDIT: För att sedan fjärrstyra så installerar du även NX Client på din egen dator såklart :-)