Någon bra OS X Dock för Ubuntu? LÖST
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- Ambassadeur5000
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Någon bra OS X Dock för Ubuntu? LÖST
Hallå!
Är det någon som har koll på en bra OS X dock för Ubuntu? Jag körde tidigare Kubuntu och använde då Paddock vilken var helt okej men inte mer.
Är det någon som har koll på en bra OS X dock för Ubuntu? Jag körde tidigare Kubuntu och använde då Paddock vilken var helt okej men inte mer.
Senast redigerad av 3 Ambassadeur5000, redigerad totalt 22 gång.
Re: Någon bra OS X Dock för Ubuntu?
AWN och Cairo är poppis. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Ambassadeur5000
Ahaaa.Hund skrev:AWN och Cairo är poppis.
Dem skall vi kolla upp.
Tack o Bock

- Ambassadeur5000
Installerade AWN. Jag är riktigt imponerad - Detta skall vi ha
Tack en än gång

Tack en än gång
- Ambassadeur5000
Se där ja! en ännu bättre dock:-)KiviE skrev:Se även denna tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=205&t=33668
Jag kollade i synaptic men där var det massor av Cairo, vilken väljer man

Eller skall man installera det på ett annat sätt?
Berätta gärna, jag är rutten på det här

MVH
Mats
- Cadryc
Installera cairo-dock, då vill den ta med lite fler paket som cairo-dock är beroende utav, bara att köra på.
- Ambassadeur5000
Installerade den men hittar den inteCadryc skrev:Installera cairo-dock, då vill den ta med lite fler paket som cairo-dock är beroende utav, bara att köra på.

Vad kan vara fel?
- Cadryc
Hmm, den kanske inte lade sig i nån meny nej... Tryck Alt + F2 och skriv cairo-dock
Sen kan man skapa en startare och ange cairo-dock på kommando-raden. Högerklicka på en skrivbordet → skapa startare
Eller högerklicak på en panel → Lägg till i panel och välj Skapa startare
Eller högerklicak å Program uppe till vänster → Redigera menyer → välj lämplig meny och klicka på Ny Post
Allt beroende på vart man vill ha genvägen.
Sen kan man skapa en startare och ange cairo-dock på kommando-raden. Högerklicka på en skrivbordet → skapa startare
Eller högerklicak å Program uppe till vänster → Redigera menyer → välj lämplig meny och klicka på Ny Post
- Ambassadeur5000
Yepp! Då startade den:-) Måste nog stänga av AWN, blir kaos här - Hahahaha.Cadryc skrev:Hmm, den kanske inte lade sig i nån meny nej... Tryck Alt + F2 och skriv cairo-dock
Tack för hjälpen

- Ambassadeur5000
Jag lyckades strta Cairo en gång genom att trycka alt-F2. Sedan kan jag inte köra kommandot igen.Hmmmm???Ambassadeur5000 skrev:Yepp! Då startade den:-) Måste nog stänga av AWN, blir kaos här - Hahahaha.Cadryc skrev:Hmm, den kanske inte lade sig i nån meny nej... Tryck Alt + F2 och skriv cairo-dock
Tack för hjälpen
Om Cairo inte startar kan du prova att starta det via terminalen för att kunna se ev felmeddelanden som den spottar ur sig.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Som ny dockanvändare i GNU/Linux - annars så är jag ju van sådan från OS X - så rekommenderar jag dig att ta en titt på Cairo innan du gör ett slutgiltigt val, den är grym.Ambassadeur5000 skrev:Installerade AWN. Jag är riktigt imponerad - Detta skall vi ha![]()
Tack en än gång
Och ja, man kan nästan tro att jag är sponsrad av dom, hehe, men jag är bara så löjligt förtjust eftersom Cairo-Dock har allt det jag alltid velat ha med dockan i OS X...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Ambassadeur5000
Provade Cairo och den ser kanooon utfarmfield skrev:Som ny dockanvändare i GNU/Linux - annars så är jag ju van sådan från OS X - så rekommenderar jag dig att ta en titt på Cairo innan du gör ett slutgiltigt val, den är grym.Ambassadeur5000 skrev:Installerade AWN. Jag är riktigt imponerad - Detta skall vi ha![]()
Tack en än gång
Och ja, man kan nästan tro att jag är sponsrad av dom, hehe, men jag är bara så löjligt förtjust eftersom Cairo-Dock har allt det jag alltid velat ha med dockan i OS X...

Tyvärr så försvinner docken när jag stänger av datorn och startar upp den igen - Hmmm

En annan liten fråga också: Jag kan tyvärr inte få 3D effekten som tex OS X Leopard, dvs att själva plattan programmen svävar på.
Du lär peta in programmet ifråga i .xinitrc eller dylikt, så startar det varje gång du drar igång X.Ambassadeur5000 skrev:Provade Cairo och den ser kanooon utfarmfield skrev:Som ny dockanvändare i GNU/Linux - annars så är jag ju van sådan från OS X - så rekommenderar jag dig att ta en titt på Cairo innan du gör ett slutgiltigt val, den är grym.Ambassadeur5000 skrev:Installerade AWN. Jag är riktigt imponerad - Detta skall vi ha![]()
Tack en än gång
Och ja, man kan nästan tro att jag är sponsrad av dom, hehe, men jag är bara så löjligt förtjust eftersom Cairo-Dock har allt det jag alltid velat ha med dockan i OS X...![]()
Tyvärr så försvinner docken när jag stänger av datorn och startar upp den igen - Hmmm![]()
En annan liten fråga också: Jag kan tyvärr inte få 3D effekten som tex OS X Leopard, dvs att själva plattan programmen svävar på.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- Ambassadeur5000
dmz skrev:Du lär peta in programmet ifråga i .xinitrc eller dylikt, så startar det varje gång du drar igång X.Ambassadeur5000 skrev:Provade Cairo och den ser kanooon utfarmfield skrev:Som ny dockanvändare i GNU/Linux - annars så är jag ju van sådan från OS X - så rekommenderar jag dig att ta en titt på Cairo innan du gör ett slutgiltigt val, den är grym.Ambassadeur5000 skrev:Installerade AWN. Jag är riktigt imponerad - Detta skall vi ha![]()
Tack en än gång
Och ja, man kan nästan tro att jag är sponsrad av dom, hehe, men jag är bara så löjligt förtjust eftersom Cairo-Dock har allt det jag alltid velat ha med dockan i OS X...![]()
Tyvärr så försvinner docken när jag stänger av datorn och startar upp den igen - Hmmm![]()
Aha. dum fråga kanske men vad är xinitrc? är det något program. Är det svårt fixat? Berätta gärna mer.
MVH
Mats
- corneliusbrother
- Kontakt:
Enklare, lägg till cairo i system->administration->sessioner. Det måste väl funka.
- farmfield
- Kontakt:
Jupp, absolut enklast att lägga till 'cairo-dock' som startobjekt i 'sessioner'.corneliusbrother skrev:Enklare, lägg till cairo i system->administration->sessioner. Det måste väl funka.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Ambassadeur5000 skrev:Du lär peta in programmet ifråga i .xinitrc eller dylikt, så startar det varje gång du drar igång X.dmz skrev:Provade Cairo och den ser kanooon utfarmfield skrev:Som ny dockanvändare i GNU/Linux - annars så är jag ju van sådan från OS X - så rekommenderar jag dig att ta en titt på Cairo innan du gör ett slutgiltigt val, den är grym.Ambassadeur5000 skrev:Installerade AWN. Jag är riktigt imponerad - Detta skall vi ha![]()
Tack en än gång
Aha. dum fråga kanske men vad är xinitrc? är det något program. Är det svårt fixat? Berätta gärna mer.
MVH
Mats[/quote]
~/.xinitrc , där kan du specificera applikationer etc som ska startas när X drar igång. Troligen är det precis samma sak som att redigera i Gnome's menyer.
Så här kan den se ut t.ex:
Kod: Markera allt
####### ALL WM's ######
xrdb -load /home/dmz/.Xresources &
unclutter -idle 1 &
feh --bg-center /mnt/Docs/Wallpapers/Arch_Darkwave.jpg &
### AWESOME 2.3 ###
#xset m 2/4 &
exec awesome
### XFCE4 ###
#lxpanel &
#exec startxfce4
### STUMPWM ###
#exec stumpwm
### WMII ###
#exec wmii
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
- corneliusbrother
- Kontakt:
Edit: Skrev felfarmfield skrev:Jupp, absolut enklast att lägga till 'cairo-dock' som startobjekt i 'sessioner'.corneliusbrother skrev:Enklare, lägg till cairo i system->administration->sessioner. Det måste väl funka.
Senast redigerad av 1 corneliusbrother, redigerad totalt 25 gånger.