error loading operating system
error loading operating system
Tja tog å installera xp på en gammal hårdisk för att flash bios, dell stödjer ju inte flash från dos..
hur som helst har tagit ut disken nu och kopplat in linux disken igen men får meddelandet error load...
kan tänka mig att det går att fixa genom att stoppa in liveCdn.. är det någon som vet vad som ska göras?
hur som helst har tagit ut disken nu och kopplat in linux disken igen men får meddelandet error load...
kan tänka mig att det går att fixa genom att stoppa in liveCdn.. är det någon som vet vad som ska göras?
Senast redigerad av 1 ZefQ, redigerad totalt 27 gånger.
Re: error loading operating system
Vad får du för error load ..., eller står det bara så?
jo står bara
Error loading operating system
borde ju ha att göra med att jag koppla ur linux disken installerade xp på en annan disk, men ja tycker om jag startar med cd borde jag ju kunna ändra något så den kollar på rätt ställe
Error loading operating system
borde ju ha att göra med att jag koppla ur linux disken installerade xp på en annan disk, men ja tycker om jag startar med cd borde jag ju kunna ändra något så den kollar på rätt ställe
Problemet är att det inte finns nåt operativsystem att ladda, alltså ingen bootbar enhet.
Det kan bero på att disken inte hittas. Har du anslutit den rätt. Inte glömt t.ex strömkabeln.
Det kan också bero på att disken inte finns med i bootordningen i bios. Kolla där också.
Det kan bero på att disken inte hittas. Har du anslutit den rätt. Inte glömt t.ex strömkabeln.
Det kan också bero på att disken inte finns med i bootordningen i bios. Kolla där också.
har kollat den hittar disken utan problem..
Ok, den hittas. Antar att du även kollade bootlistan, dvs den som talar om i vilken ordning enheterna ska bootas upp, t.ex floppy, CD, HDD, ... så att Ubuntudisken fanns med där också.
Har du funktionen att få upp bios bootmeny? Är en annan tangent än den du använder för att komma in i bios. I så fall prova att boota upp disken den vägen. I mitt fall är det ESC men vilken det är brukar också stå där det står vilket tangent du ska trycka för att gå in i bios.
Om inte så kan vi alltid prova att skriva om MBR men är tveksam om det hjälper.
Det mest troliga är att det är en inställning i bios som förändrats när du flashade det och att du behöver ställa om nåt där.
Edit: Vad är det för disk? IDE eller SATA?
Har du funktionen att få upp bios bootmeny? Är en annan tangent än den du använder för att komma in i bios. I så fall prova att boota upp disken den vägen. I mitt fall är det ESC men vilken det är brukar också stå där det står vilket tangent du ska trycka för att gå in i bios.
Om inte så kan vi alltid prova att skriva om MBR men är tveksam om det hjälper.
Det mest troliga är att det är en inställning i bios som förändrats när du flashade det och att du behöver ställa om nåt där.
Edit: Vad är det för disk? IDE eller SATA?
Det är en sata, jo testade med bootmenyn tog att den skulle starta från sata men samma fel fortfarande.
gjorde ett diagnostics test på den och den funkade.
bdv. jag flashade aldrig biosen.. så de torde ju inte vara det iaf..
gjorde ett diagnostics test på den och den funkade.
bdv. jag flashade aldrig biosen.. så de torde ju inte vara det iaf..

Jag antar att du bara har en disk och du skrev att du tog ur Ubuntu-disken medan du installerade XP men vi kan ju prova att skriva om MBR.
För det så behöver du starta upp en livecd och där skriva följande kommandon i terminalen:
Värdena för x och y får du av svaret på kommandot find.
För det så behöver du starta upp en livecd och där skriva följande kommandon i terminalen:
Kod: Markera allt
sudo grub
find /boot/grub/stage1
root (hdx,y)
setup (hdx)
quit
nä nu jävlar jag kan inte ens starta från skiva..
jag får koppla in windows disken igen tillsammans med linux disken och ta det därifrån...
jag får koppla in windows disken igen tillsammans med linux disken och ta det därifrån...
Då är det nog inte grubs MBR trots allt 
Edit: Är du säker på att DVD/CD ligger före hårddisken i bootordningen i bios?

Edit: Är du säker på att DVD/CD ligger före hårddisken i bootordningen i bios?
jodå jag tog till och bort hårddisken från bootordningen och jag försökte starta med skivan från boot menyn..
Hmm.., du kan överhuvudtaget inte boota något medium.
Står still nu just nu, lite stressad då jag ska iväg men dyker upp senare ikväll, men problemet ligger troligen i bios.
Kanske nån annan kan hjälpa dig men ska fundera på saken under tiden.
Står still nu just nu, lite stressad då jag ska iväg men dyker upp senare ikväll, men problemet ligger troligen i bios.
Kanske nån annan kan hjälpa dig men ska fundera på saken under tiden.
ok..
jag har kopplat in windows disken igen.. om jag bara låter det gå så får jag fortfarande samma felmedelande, men om jag går till bootmenyn och väljer att starta upp från den disken så laddar den xp den disken är en vanlig IDE.
SATA disken synns från xp..
EDIT: stänger jag av sata-disken så startar allt som de ska(förutom att de är windows då..)
jag har kopplat in windows disken igen.. om jag bara låter det gå så får jag fortfarande samma felmedelande, men om jag går till bootmenyn och väljer att starta upp från den disken så laddar den xp den disken är en vanlig IDE.
SATA disken synns från xp..
EDIT: stänger jag av sata-disken så startar allt som de ska(förutom att de är windows då..)
Är det en SATA DVD/CD du har?
Hade du endast din Ubuntu SATA-disk inkopplad när du körde ett fungerade Ubuntu?
I så fall (men kanske även annars) så kan det ha att göra med AHCI / Emulated IDE / Raid inställningen i Bios att göra. Det modet kan heta nåt annat i ditt Bios och ligger ofta dolt nånstans under t.ex Advanced. Frågan är vilket mode du har inställt. I och för sig så inser jag inte hur det kan ha ändrats automatiskt men ändå kanske värt att kolla upp.
Hittar du inget om det så är frågan vilket dator, moderkort o/e bios du har så kanske det går att hitta nån info om hur man kommer åt det i ditt bios.
Edit:
Funderar också på om det är din DVD/CD-enhet som strular då den väl ligger före hårddisken i bootordningen. Du kan ju prova med XP först i ordningen och se om den bootar normalt då. Isf är det en av enheterna som låg före som ställer till det eftersom det gick att boota XP från bootmenyn.
Hade du endast din Ubuntu SATA-disk inkopplad när du körde ett fungerade Ubuntu?
I så fall (men kanske även annars) så kan det ha att göra med AHCI / Emulated IDE / Raid inställningen i Bios att göra. Det modet kan heta nåt annat i ditt Bios och ligger ofta dolt nånstans under t.ex Advanced. Frågan är vilket mode du har inställt. I och för sig så inser jag inte hur det kan ha ändrats automatiskt men ändå kanske värt att kolla upp.
Hittar du inget om det så är frågan vilket dator, moderkort o/e bios du har så kanske det går att hitta nån info om hur man kommer åt det i ditt bios.
Edit:
Funderar också på om det är din DVD/CD-enhet som strular då den väl ligger före hårddisken i bootordningen. Du kan ju prova med XP först i ordningen och se om den bootar normalt då. Isf är det en av enheterna som låg före som ställer till det eftersom det gick att boota XP från bootmenyn.
nä vanlig cd/dvd, jo jag hade bara ubuntu-disken i.
det är ju en dell man skulle ju inte kunna ändra något vettigt i bios om så världen existens hängde på det.
men jag kan tänka mig att på något sätt så ställdes det om i o med att jag tog bort SATA och stoppa i en IDE, men de borde ju ha ändras tillbaks isof..
jag är inte hemma fören på söndag men ska testa sätta den andra dvd/cd som master, annars ta bort dom helt.
tack ska du ha för all hjälp men funkar inte något så får jag pröva formatera den från xp och installera om, har backup på allt som är värt att spara så..
som tur är.
en fråga dock.. att den inte bootar normalt när jag har båda i kan ju kanske bero på att båda nog är satt som master
vet inte riktigt hur bios löser det där med SATA/IDE hierarkin
det är ju en dell man skulle ju inte kunna ändra något vettigt i bios om så världen existens hängde på det.
men jag kan tänka mig att på något sätt så ställdes det om i o med att jag tog bort SATA och stoppa i en IDE, men de borde ju ha ändras tillbaks isof..
jag är inte hemma fören på söndag men ska testa sätta den andra dvd/cd som master, annars ta bort dom helt.
tack ska du ha för all hjälp men funkar inte något så får jag pröva formatera den från xp och installera om, har backup på allt som är värt att spara så..

en fråga dock.. att den inte bootar normalt när jag har båda i kan ju kanske bero på att båda nog är satt som master
vet inte riktigt hur bios löser det där med SATA/IDE hierarkin
Du har alltså två dvd/cd ide-enheter!?ZefQ skrev:jag är inte hemma fören på söndag men ska testa sätta den andra dvd/cd som master, annars ta bort dom helt.
Du bör och behöver inte formatera om SATA-disken från Windows. Dessutom undrar jag hur du ska kunna installera Ubuntu då din DVD inte vill boota upp bootbara DVD/CD-diskar. Fixar sig det så sköter du formatering mm under nyinstallationen.ZefQ skrev:tack ska du ha för all hjälp men funkar inte något så får jag pröva formatera den från xp och installera om, har backup på allt som är värt att spara så..som tur är.
Master/slave-konceptet gäller bara IDE-enheter för att kunna skilja ut två enheter som är inkopplade på samma kabel, dvs kopplade till samma kontakt på moderkortet. Så det enda man behöver tänka på är att om man har två enheter på samma IDE-kabel så måste de vara byglade som master och slave. Undantaget är om det är en Cable Select (CS)-kabel, då måste enheterna vara byglande som CS. Har man bara en enhet inkopplad på en IDE-kabel så spelar det ingen roll hur den enheten är byglad. SATA-enheter är alltid master. Så att som du, både ha en IDE- och SATA-HDD som master är helt OK.ZefQ skrev:en fråga dock.. att den inte bootar normalt när jag har båda i kan ju kanske bero på att båda nog är satt som master
En summering så här långt
Den bild jag har av hur din dator är konfigurerad och fungerar just nu är
- DVD/IDE två enheter
- IDE/HDD har Windows installerat
- SATA/HDD har Ubuntu installerat
Boot via bios bootordning
IDE/DVD . . ?
DVD/IDE . . ?
IDE/HDD . . klarar att boota Windows
IDE/DVD . . klarar inte att boota en livecd
SATA/HDD. klarar inte att boota Ubuntu, ger "error loading operating system"
IDE/DVD . . ?
IDE/HDD . . klarar inte att boota Windows, ger "error loading operating system"
SATA/HDD. ?
Boot via bios bootmeny
DVD/IDE . . ?
IDE/HDD . . klarar att boota Windows (SATA-disken syns)
SATA/HDD. klarar inte att boota Ubuntu, ger "error loading operating system"
Tänkte det var bra att skiva ner bilden för att det förhoppningsvis skulle trilla ner en och annan tioöring, men inte gjorde det det

Edit: Röd text ovan är korrigeringar.
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 21 gånger.
jo jag har 2 st cd/dvd
och konfigureringen stämmer bra.. förutom en sak om jag stänger av SATA disken så bottar windows normalt.. han aldrig kolla om skivan funkar då
skavan funkar som den ska om man stoppar in den när windows har startat.. jag kanske skulle testa göra den där installeringen som man kan göra om man inte har alternativet att boota från cd. om du vet vad jag syftar på
vore ju skönt att inte behöva formatera om de är ju jobbigt att konfigurera om allt igen..
och konfigureringen stämmer bra.. förutom en sak om jag stänger av SATA disken så bottar windows normalt.. han aldrig kolla om skivan funkar då
skavan funkar som den ska om man stoppar in den när windows har startat.. jag kanske skulle testa göra den där installeringen som man kan göra om man inte har alternativet att boota från cd. om du vet vad jag syftar på
vore ju skönt att inte behöva formatera om de är ju jobbigt att konfigurera om allt igen..
Ok, så jag skulle gissa att det är så att allt funkar normalt när du inte har SATA-enheter inkopplade och att det då är SATA i sig som strular till det. Det enda jag kommer på just nu är emulerad ide vs ahci, vilket du borde komma åt tycker jag, trots att det antagligen är en dator du fått subventionerat via jobbet. Då brukar de stänga av en del grejer för att slippa supporta klåfingriga kunder
Vet inte om jag vet vilket alternativ du menar, kanske installation via USB-minne?

Vet inte om jag vet vilket alternativ du menar, kanske installation via USB-minne?
nä inte via jobbet var bara dum nog å köpa en DELL iaf.. tror fan inte de finns någon sådan inställning. men ska kolla.
nä med ubuntu skivan kan man om man inte har alternativet boota från skivan göra en installation som gör att man får en boot meny där man väljer att antingen starta windows eller ubuntu så kaske jag kan komma in på livecd:n på det viset.
eller så kanske jag faktiskt skulle fölfölja min tanke på att flasha å kolla om det ställer allt till rätta.
nä med ubuntu skivan kan man om man inte har alternativet boota från skivan göra en installation som gör att man får en boot meny där man väljer att antingen starta windows eller ubuntu så kaske jag kan komma in på livecd:n på det viset.
eller så kanske jag faktiskt skulle fölfölja min tanke på att flasha å kolla om det ställer allt till rätta.
Intressant det där med din inställning om DellZefQ skrev:nä inte via jobbet var bara dum nog å köpa en DELL iaf.. tror fan inte de finns någon sådan inställning. men ska kolla.

Det kan vara nån raid-inställning som blivit fel.
Möjligen funkar det, men troligen bara om du inte har SATA-enheten anslutenZefQ skrev:nä med ubuntu skivan kan man om man inte har alternativet boota från skivan göra en installation som gör att man får en boot meny där man väljer att antingen starta windows eller ubuntu så kaske jag kan komma in på livecd:n på det viset.

Kanske det, men frågan är om det hjälper. Det gör det nog inte om det är fel i inställningarna i bios.ZefQ skrev:eller så kanske jag faktiskt skulle fölfölja min tanke på att flasha å kolla om det ställer allt till rätta.
Blev faktisk själv påmind om det idag (första gången för den här datorn) när jag slog på den. Den hittade inte mina diskar utan fick upp en meny, samma som man får när man bootat upp en livecd. Kollade om det låg nån skiva i läsarna men icke. Efter ett tag insåg jag att det satt ett usb-minne med en ubuntu live istoppad. Efter några omstarter så fungerade allt igen. Möjligen är det lithiumbatteriet på moderkortet som börjar ge sig. Vi får se om det dyker upp igen de närmaste dagarna och isf byter jag batteri. Kan vara samma problem för dig. Den här datorn är "bara" fem år gammal och ett batteri ska hålla 5-10 år.
En annan tanke är att du återställer bios till default-inställningarna och ser om det löser ditt problem.