Tjena.
Jag har spelat in en intervju med videokamera och sitter och försöker transkribera innehållet. Men micken verkar ha varit dåligt inställd för det hörs ganska dåligt och dränks i ett brummande ljud. Tänkte höra om någon vet nått bra program eller någon teknik man skulle kunna använda för att försöka reducera brummandet.
TAck på förhand.
Teknik för att reducera brum i videofil
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Teknik för att reducera brum i videofil
Senast redigerad av 1 InfiniDimm, redigerad totalt 20 gånger.
...mot bättre vetande?
- Konservburk
Re: Teknik för att reducera brum i videofil
Bandpassfilter?
- DeepThought
Det kan räcka med ett hög- eller lågpassfilter också. Beror lite på vad det är för typ av brus, men det är bara att testa sig fram! Dock har jag noll koll på vilket program som passar, men jag hittade den här:
http://www.linuxformat.co.uk/pdfs/downl ... _begin.pdf
Det står lite om ljudfilter m.m.
EDIT: Den var visst lite gammal, men det är nog sannolikt så att programmens funktionalitet har blivit bättre sedan dess, så det går nog att göra idag också (om än lite annorlunda).
http://www.linuxformat.co.uk/pdfs/downl ... _begin.pdf
Det står lite om ljudfilter m.m.
EDIT: Den var visst lite gammal, men det är nog sannolikt så att programmens funktionalitet har blivit bättre sedan dess, så det går nog att göra idag också (om än lite annorlunda).
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag installerade Audacity 1.3.5-beta samt FFmpeg.
Med hjälp av det senare extraherade jag ljudet ur filmfilen och importerade detta till Audacity där jag använde brusreduceringsfunktionen. Att resultatet blev ganska dåligt mer beror nog mera på den dåliga videoupptagningen än mjukvaran eller operatören (som förvisso var var ansvarig för videoupptagningen).
Med hjälp av det senare extraherade jag ljudet ur filmfilen och importerade detta till Audacity där jag använde brusreduceringsfunktionen. Att resultatet blev ganska dåligt mer beror nog mera på den dåliga videoupptagningen än mjukvaran eller operatören (som förvisso var var ansvarig för videoupptagningen).
...mot bättre vetande?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Brusreduceringen i Audacity är en enkel spektral subtraktion har jag för mig. Det är ingen bra metod, speciellt inte när brusskattningen är dålig. Det brukar uppstå korta tonstöter med olika frekvenser som försämrar ljudkvaliteten.
Möjligtvis så innehåller t.ex. Speex eller GSM någon bra brusreducering för tal, det skulle jag testa i brist på bättre idéer.
Möjligtvis så innehåller t.ex. Speex eller GSM någon bra brusreducering för tal, det skulle jag testa i brist på bättre idéer.