Acer Aspire One, Ubuntu 8.10 och processorns temperatur
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Acer Aspire One, Ubuntu 8.10 och processorns temperatur
Är det någon som VET hur man kan mäta processorns temperatur i Ubuntu 8.10 på en Acer Aspire One. Jag har testat lm-sensors och sensors-aplet, men det verkar inte fungera på Acer Aspire One.
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Acer Aspire One, Ubuntu 8.10 och processorns temperatur
Har en också men har inte provat det du söker. Är du säker på att du konfigurerat lm-sensors rätt? Guide
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Tack för länken. Nej, jag ör inte helt säker på det, men jag har läst lit evarstans på nätet att lm-sensors inte ska fungera på Acer Aspire One, men, men...ebbot skrev:Har en också men har inte provat det du söker. Är du säker på att du konfigurerat lm-sensors rätt? Guide
Jag har iaf installerat Acer Fan Control och den verkar fungera fint på min Acer Aspire One 110. Det blev verkligen en enorm skillnad på ljudvolymen efter installationen av fläktkontrollen. Rekommenderas! Jag hör ju att fläkten lite då och då går igång, men om temperaturstyrningen fungerar vet jag inte eftersom det inte går att kontrollera temperaturen.
Jag har samma problem. Det går inte att konfigurera lm-sensors för sensors-detect hittar ingenting. Den långa listan på sensorer som den inte hittar slutar så här
En grej till:... Some south bridges, CPUs or memory controllers may also contain
embedded sensors. Do you want to scan for them? (YES/no): YES
Silicon Integrated Systems SIS5595... No
VIA VT82C686 Integrated Sensors... No
VIA VT8231 Integrated Sensors... No
AMD K8 thermal sensors... No
AMD K10 thermal sensors... No
Intel Core family thermal sensor... No
Intel AMB FB-DIMM thermal sensor... No
Sorry, no sensors were detected.
Either your sensors are not supported, or they are connected to an
I2C or SMBus adapter that is not supported. See
http://www.lm-sensors.org/wiki/FAQ/Chapter3 for further information.
Samma för någon annan?acpi -t
Battery 0: Charging, 75%
Jag använder den här kärnan till Ubuntu 8.10 på min Acer Aspire One. Nu har jag inte hunnit testa om den håller vad den lovar, men fan control fungerar utan att man behöver göra något manuellt. Dessutom tycker jag att ljudet har blivit betydligt bättre med den modifierade kärnan. Läs mer på Bossiemans blogg.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... -a110.html
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... -a110.html
Jag är tveksam till om det finns sensorer öht i AA1. Testa kärnan jag länkar till i posten ovanför så slipper du trixa.IXPNU skrev:Jag har samma problem. Det går inte att konfigurera lm-sensors för sensors-detect hittar ingenting. Den långa listan på sensorer som den inte hittar slutar så här
En grej till:... Some south bridges, CPUs or memory controllers may also contain
embedded sensors. Do you want to scan for them? (YES/no): YES
Silicon Integrated Systems SIS5595... No
VIA VT82C686 Integrated Sensors... No
VIA VT8231 Integrated Sensors... No
AMD K8 thermal sensors... No
AMD K10 thermal sensors... No
Intel Core family thermal sensor... No
Intel AMB FB-DIMM thermal sensor... No
Sorry, no sensors were detected.
Either your sensors are not supported, or they are connected to an
I2C or SMBus adapter that is not supported. See
http://www.lm-sensors.org/wiki/FAQ/Chapter3 for further information.Samma för någon annan?acpi -t
Battery 0: Charging, 75%
Hej,
jag använder den kärnan och jag har *inte* märkt någon förbättring av just fläktthantering, som du:
Men det "ska" alltså egentligen funka ändå? Är "fan control" ett program eller en teknisk term eller vad förresten?
jag använder den kärnan och jag har *inte* märkt någon förbättring av just fläktthantering, som du:
Jag använder mig därför av acerfand, ett program som någon har snickrat ihop som på något vis lyckas läsa av processortemperaturen och stänga av flläkten när temperaturen ligger under en viss nivå.fan control fungerar utan att man behöver göra något manuellt
Men det "ska" alltså egentligen funka ändå? Är "fan control" ett program eller en teknisk term eller vad förresten?
Fan Control är väl ett script/program, som laddas ner och läggs i en katalog. Innan använde jag acerfand, misstänker att det är det som ingår i specialkärnan också. Nu minns jag inte ändringara, men sedan fick man manuellt ändra i lite filer för att få fan control att fungera. Nu talar jag alltså om INNAN jag installerade specialkärnan för AA1. Jag är ganska säker (typ 90%) säker på att fan control fungerade av sig självt efter att jag uppgraderat till nya kärnan. Allting ska ju fungera så det är bara att testa att använda tex minnessloten på vänstersidan av datorn för att se om det adderas mer utrymme till hårddisken om man trycker in ett SD-kort. Det var ju något som inte fungerade med "orginal"-kärnan. Jag har inte testat, men återkommer...IXPNU skrev:Hej,
Jag använder mig därför av acerfand, ett program som någon har snickrat ihop som på något vis lyckas läsa av processortemperaturen och stänga av flläkten när temperaturen ligger under en viss nivå.fan control fungerar utan att man behöver göra något manuellt
Edit:
Jag fick inte kortläsarna att fungera. Vet ej om det beror på minneskortet eller Linux. Konstigt, dom ska ju fungera i nya kärnan.
Hej
Min första post här :-)
Jag har skrivit en liten gnome-panel-applet som använder sig av samma temperaturmätningsskript som acerfand-skriptet (acer-ec.pl) så nu kan jag se min temperatur samt en liten graf, (som systemövervakarappletten)
acerfand fick jag aldrig att funka så bra med den nya biosen 3309
Bättre hade kanske varit att skrivit en modul till lm-sensors ( någon som vet hur? )
Det här det första jag programmerar till gnome och linux så just nu är det inte så vackert gjort kanske ( jag passar tex data över mha en fil )
Är någon intresserad av att testa, vidareutveckla eller förbättra så postar jag gärna min kod...
Daniel
Jag har skrivit en liten gnome-panel-applet som använder sig av samma temperaturmätningsskript som acerfand-skriptet (acer-ec.pl) så nu kan jag se min temperatur samt en liten graf, (som systemövervakarappletten)
Bättre hade kanske varit att skrivit en modul till lm-sensors ( någon som vet hur? )
Det här det första jag programmerar till gnome och linux så just nu är det inte så vackert gjort kanske ( jag passar tex data över mha en fil )
Är någon intresserad av att testa, vidareutveckla eller förbättra så postar jag gärna min kod...
Daniel
Tja, om jag hade haft kunskap att utveckla koden så hade jag gärna gjort det, men tyvärr har jag inte det. Intressant script ändå!dntoll skrev:Hej
Daniel
Applikationen verkar funka rätt stabilt...
Jag ska fixa lite småsaker så postar jag det sedan...
Är det någon som fått acerfand att fungera med nyaste biosen 3309? Enligt skriptet skall det fungera men inte för mig, fläkten startar en gång i sekunden, jag såg att andra haft samma problem.
Jag ska fixa lite småsaker så postar jag det sedan...

Är det någon som fått acerfand att fungera med nyaste biosen 3309? Enligt skriptet skall det fungera men inte för mig, fläkten startar en gång i sekunden, jag såg att andra haft samma problem.
Ok här är koden iaf http://www.familjentoll.se/ubuntu/Aspir ... Sensor.tar
Och så här ser den ut:
Jag har inte utvecklat något förut till Ubuntu så absolut inga garantier att något funkar... Används på egen risk...
För att installera:
#Kompilera och kopiera filer, kan var så att kompileringen misslyckas ifall ni saknar libbar men jag har inkluderat den körbara filen också så den bör kopieras
Högerklicka sedan på panelen och välj lägg till.. Aspire One Temperature Sensor Applet
Applikationen består av två delar en gnome-applet och ett skript som pollar hårdvaran så för att det ska fungera måste båda vara igång,
Jag la in AspireOneTermalSensor.sh så det körs automatiskt vid omstart annars visar mätaren bara senast mätta värde
AspireOneTermalSensor.sh behöver även acer_ec.pl för att fungera...
Men vore kul om någon som har en Aspire One testar...Jag vill såklart ha feedback!
Daniel i 50 grader C
Och så här ser den ut:

Jag har inte utvecklat något förut till Ubuntu så absolut inga garantier att något funkar... Används på egen risk...
För att installera:
#Kompilera och kopiera filer, kan var så att kompileringen misslyckas ifall ni saknar libbar men jag har inkluderat den körbara filen också så den bör kopieras
Kod: Markera allt
sudo ./install.sh
Applikationen består av två delar en gnome-applet och ett skript som pollar hårdvaran så för att det ska fungera måste båda vara igång,
Jag la in AspireOneTermalSensor.sh så det körs automatiskt vid omstart annars visar mätaren bara senast mätta värde
AspireOneTermalSensor.sh behöver även acer_ec.pl för att fungera...
Men vore kul om någon som har en Aspire One testar...Jag vill såklart ha feedback!
Daniel i 50 grader C
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag har en AAO 150 som jag installerat acerfand på vilken verkar fungera bra men för att ha koll på temperaturen har jag provat denna applet.
Först var det svarta siffror på röd bakgrund men när temeperaturen uppnådde 60 grader övergick det till gula siffror på svart bakgrund och det stod 0 C.
Efter reboot är appleten grafiskt borta.
Först var det svarta siffror på röd bakgrund men när temeperaturen uppnådde 60 grader övergick det till gula siffror på svart bakgrund och det stod 0 C.
Efter reboot är appleten grafiskt borta.