Sweclockers artikel: Kom igång med Ubuntu
Sweclockers artikel: Kom igång med Ubuntu
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Sweclockers artikel: Kom igång med Ubuntu
Bra artikel, intressant vinkling att lägga panelen till höger och kalla paneltilläggen för motsvarighet till Gadgets. Men varför går tjommen in i terminalen för att köra program med Wine? Man kan väl högerklicka på exe-filen och välja att öppna med Wine lika gärna, så slipper nya användare terminalen.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag tyckte också att det var en bra artikel, sedan tycker jag inte att det är fel att nya användare direkt börjar testa att göra enkla saker i terminalen. Ju snabbare man lär sig terminalen, desto mer magi kan man utföra längre fram.Cadryc skrev: Man kan väl högerklicka på exe-filen och välja att öppna med Wine lika gärna, så slipper nya användare terminalen.
/MIcke

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Men vad skall man säga om inledningen?

Jasså gör den det?Sweclockers skrev:Med GPL-licensen är det säkerställt att Linux kommer att fortsätta att vara gratis...

- farmfield
- Kontakt:
För powerusers är det såklart kanonbra men tänk på att dom flesta vanliga användare felaktigt ser terminalen som 'DOS' och därmed uppfattar GNU/Linux som 'omodernt'...micke_nordin skrev:Jag tyckte också att det var en bra artikel, sedan tycker jag inte att det är fel att nya användare direkt börjar testa att göra enkla saker i terminalen. Ju snabbare man lär sig terminalen, desto mer magi kan man utföra längre fram.
Jag vet att detta inte är ett populärt synsätt för entusiasterna men hoppas vi på ett 'genombrott' för GNU/Linux så skall terminalen hållas till just powerusers, inte 'vanligt folk'...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- micke_nordin
- Kontakt:
Det är det där sättet att tänka som gör att folk är tvingade att köra med 640 * 480 i skärmupplösning eftersom det är "för krångligt för vanliga användare att ställa in sin skärmupplösning själv i konfigurationsfiler", alltså gör vi så att sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg bara duger till att byta tangentbordslayout med. Det är det sättet att tänka som allvarligt får mig att fundera på att byta till arch...farmfield skrev: Jag vet att detta inte är ett populärt synsätt för entusiasterna men hoppas vi på ett 'genombrott' för GNU/Linux så skall terminalen hållas till just powerusers, inte 'vanligt folk'...
Att folk när en massa missuppfattningar gör inte att vi måste göra vårat OS korkat så att de skall slippa lära om...farmfield skrev:men tänk på att dom flesta vanliga användare felaktigt ser terminalen som 'DOS' och därmed uppfattar GNU/Linux som 'omodernt'...
/Micke

- farmfield
- Kontakt:
Noops, jag tycker inte det skall göras om alls, bara att man skall lägga lösningar med GUI i fokus - självklart skall man kunna göra allt i terminalen. Om man vill!micke_nordin skrev:Att folk när en massa missuppfattningar gör inte att vi måste göra vårat OS korkat så att de skall slippa lära om...
Som sagt, det är inte ett populärt synsätt men frågeställningen är; Vill vi att GNU/Linux skall bli (läs: anses vara) "i klass" med Windows och MacOS X och då kunna konkurrera med Windows-burkarna på Siba?
Jag ser det ur mina kunders ögon... Flasha med Compiz-Fusion så blir folk eld & lågor, ta fram terminalen så blir folk livrädda... Min 'kamp' vad gäller GNU/Linux är att få ut systemet till 'slutkund' och då behöver det bli som en kombo av Windows & OS X, allt skall bara fungera och alla inställningar görs i ett snyggt GUI - för så vill folk ha det idag...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<