boot-alternativ
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
boot-alternativ
Ligger tråden fel så flytta den till lämpligt ställe, jag är själv osäker.
Vore bra med en sammanställning på vilka boot-alternativ det finns att lägga till på kernel-raden i grub.
Nånting i den här stilen.
-----------------------------------------------------------------------------
acpi=off
Advanced Configuration and Power Interface (ACPI)
Deaktiverar gränssnit genemot hårdvaranv för avancerad inställningar och strömhantering. ACPI är en öppen standard, men då hårdvaran inte följer standarden kan det avhjälpa problem vid uppstart att avaktivera acpi-stödet i ubuntu.
------------------------------------------------------------------------------
acpi=off är väl den som jag har lite koll på själv, men rätta mig om jag har fel i det jag skrev, och skriv gärna till fler
Har tänkt försöka få till nåt i wikin, tillsammans med de här videoguiderna http://www.youtube.com/view_play_list?p ... 30F34C4D03
Vore bra med en sammanställning på vilka boot-alternativ det finns att lägga till på kernel-raden i grub.
Nånting i den här stilen.
-----------------------------------------------------------------------------
acpi=off
Advanced Configuration and Power Interface (ACPI)
Deaktiverar gränssnit genemot hårdvaranv för avancerad inställningar och strömhantering. ACPI är en öppen standard, men då hårdvaran inte följer standarden kan det avhjälpa problem vid uppstart att avaktivera acpi-stödet i ubuntu.
------------------------------------------------------------------------------
acpi=off är väl den som jag har lite koll på själv, men rätta mig om jag har fel i det jag skrev, och skriv gärna till fler
Har tänkt försöka få till nåt i wikin, tillsammans med de här videoguiderna http://www.youtube.com/view_play_list?p ... 30F34C4D03
Re: boot-alternativ
vga=0x368 för 1680x1050 i framebuffern. Kräver lrmi.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- Cadryc
Du har itne lust att vidareutveckla det där lite? Vad är lrmi ?dmz skrev:vga=0x368 för 1680x1050 i framebuffern. Kräver lrmi.
Finns det nån bra tabell för värden för andra upplösningar?
Cadryc skrev:Du har itne lust att vidareutveckla det där lite? Vad är lrmi ?dmz skrev:vga=0x368 för 1680x1050 i framebuffern. Kräver lrmi.
Finns det nån bra tabell för värden för andra upplösningar?
Kod: Markera allt
Name : lrmi
Version : 0.10-1
URL : http://sourceforge.net/projects/lrmi
Licenses : MIT
Groups : None
Provides : None
Depends On : glibc
Optional Deps : None
Required By : None
Conflicts With : None
Replaces : None
Installed Size : 33.84 K
Packager : Phil <dtw.at.jiwe.org>
Architecture : i686
Build Date : Thu 07 Jun 2007 06:06:24 PM UTC
Install Date : Fri 14 Nov 2008 03:44:19 AM UTC
Install Reason : Explicitly installed
Install Script : No
Description : Library for calling real mode BIOS routines under Linux
[357] 1440x900 (8:8:8)
Addera 512 till det redan existerande talet; 869 == vga=869 som kernelparameter för 1440x900 med 24/32-bitars färgdjup.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
- Cadryc
acpi=force
Tvingar fram användandet av acpi, även då mjukvaran inte får förväntade svar från hårdvaran.
Det är iaf vad jag tror nån som verkligen vet får mer än gärna säga om det är rätt eller fel
Tvingar fram användandet av acpi, även då mjukvaran inte får förväntade svar från hårdvaran.
Det är iaf vad jag tror nån som verkligen vet får mer än gärna säga om det är rätt eller fel
- Cadryc
Lysande

Jag ska börja översätta den sidan, postar svenska texten här så får ni kolla den

- Cadryc
Här följer min översättning, originaltext i röd färg så ser ni det blivit rätt, korrekturläs och säg till om ni hittar nåt som kan göras bättre.
Det är den här sidan det är hämtat ifrån https://help.ubuntu.com/community/BootO ... %20Options
EDIT Daniel Nylander har kollat texten http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 49#p266776
nu ska jag bara lära mig att göra en wiki-sida
Det är den här sidan det är hämtat ifrån https://help.ubuntu.com/community/BootO ... %20Options
Är det förlåtligt att kalla detta för "boot-alternativ"? Eller ska det va "Uppstartsalternativ" ?vga=xxx
Set your framebuffer resolution to VESA mode xxx. Check here for a list of possible modes.
Ställ framebuffer-upplösningen till VESA läge xxx. Kolla här för en lista med mjliga lägen.
acpi=off ELLER noacpi
This parameter disables the whole ACPI system. This may prove very useful, for example, if your computer does not support ACPI or if you think the ACPI implementation might cause some problems (for instance random reboots or system lockups).
Den här parametern kopplar bort hela ACPI-systemet. Det kan vara användbart om tex datorn inte stöder ACPI eller om man misstänker att ACPIimplementationen orsakar problem (såsom slumpmässiga omstarter av datorn eller att den hänger sig). ACPI - Advanced Configuration and Power Interface
acpi=force
Activates the ACPI system even if your computer BIOS date is older than 2000. This parameter overwrites acpi=off and can also be used with current hardware if the ACPI support is not activated despite apm=off.
Aktiverar ACPI även om datorns BIOS är daterat som är äldre än år 2000. Den här parametern skriver över acpi=off och kan även användas med aktuell hårdvara då ACPIstöd inte är aktiverat, trots apm=off
pci=noacpi ELLER acpi=noirq
These parameters disable the PCI IRQ routing
De här parametrarna inaktiverar PCI IRQ-routing
pci=acpi
This parameter activates the PCI IRQ routing
Den här parametern aktiverar PCI IRQ-routing
acpi_irq_balance
ACPI is allowed to use PIC interrupts to minimize the common use of IRQs.
ACPI tillåts använda PIC-avbrott för att minimera det allmänna användandet av IRQ:er
acpi_irq_nobalance
ACPI is not allowed to use PIC interrupts.
ACPI tillåts ej att använda PIC-avbrott
acpi=oldboot
Deactivates the ACPI system almost completely; only the components required for the boot process will be used.
Inaktiverar ACPI-systemet nästan helt, endast komponenter som behövs för uppstartsprocessen kommer att användas.
acpi=ht
Deactivates the ACPI system almost completely; only the components required for hyper threading will be used
Inaktiverar ACPI-systmet nästan helt, endast komponenter för hyper-threading kommer att användas.
noapic
Disable the "Advanced Programmable Interrupt Controller (APIC)".
Inaktiverar APIC (Advanced Programmable Interrupt Controller).
nolapic
Disable the "local APIC".
Inaktiverar ”local-APIC”.
apm=off OR noapm
Disable the Advanced Power Management.
Inaktiverar avancerad strömhantering (APM, Advanced Power management):
irqpoll
Changes the way the kernel handles interrupt calls (set it to polling). Can be useful in case of hardware interrupt issues.
Ändrar sättet kärnan tar hand om avbrotts-förfrågningar (sätt den till polling). Kan vara användbart då hårdvaran har problem med avbrottshanteringen.
xforcevesa
Force X to start using VESA driver. Usefull for some notebooks with uncommon video interfaces.
Tvingar X (som har hand om det grafiska) att starta med VESA-drivrutinen. Användbart för hårdvara med ivanliga videogränssnitt.
EDIT Daniel Nylander har kollat texten http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 49#p266776
nu ska jag bara lära mig att göra en wiki-sida

- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Bra jobbat! Hittade det här. Hoppas du förstår mina korrekturtecken.
En del av de där orden som används skulle kanske behöva en lite närmare förklaring än vad som ges i originaltexten, känns det som.
Utanför ämnet: Finns det något sätt att stryka över text i ett inlägg, typ strike i HTML?Kolla här för en lista med möjliga lägen.
Det kan vara användbart om tex datorn inte stöder ACPI eller om man misstänker att ACPI<ta bort>implementationen</ta bort> orsakar problem
Aktiverar ACPI även om datorns BIOS är <ta bort>daterat som är</ta bort> äldre än år 2000.
Användbart för hårdvara med <ta bort>i</ta bort>vanliga videogränssnitt.
En del av de där orden som används skulle kanske behöva en lite närmare förklaring än vad som ges i originaltexten, känns det som.
- Cadryc
"implementering" kan jag ta bort, resten av grejerna är redan rättade
Jo, en del ord skulle ha en mer ingående förklaring, eller om man länkar dem vidare till en förklaring.
Jag har börjat så smått med en wiki-sida. Första gången jag gör en sån så kommer om inte annat att be nån att kolla över det.
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/boot-alternativ

Jo, en del ord skulle ha en mer ingående förklaring, eller om man länkar dem vidare till en förklaring.
Jag har börjat så smått med en wiki-sida. Första gången jag gör en sån så kommer om inte annat att be nån att kolla över det.
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/boot-alternativ
- Konservburk
http://www.kernel.org/doc/Documentation ... meters.txtCadryc skrev:Vore bra med en sammanställning på vilka boot-alternativ det finns att lägga till på kernel-raden i grub.
- Cadryc
Ja där kom väl den officiella dokumentationen, omfattande får jag säga, tack konservburk
Wikisidan kan ju fyllas på allt eftersom, antar jag.

Wikisidan kan ju fyllas på allt eftersom, antar jag.
Ja där kom den listan
Cadryc, varför inte länka till den listan från wikin och sen fylla på då vi ser någon option i listan som visar sig vara användbar och kanske också löst någons problem. Tror nog att wikin ska hållas nere med de mest användbara boot-optionerna.

Cadryc, varför inte länka till den listan från wikin och sen fylla på då vi ser någon option i listan som visar sig vara användbar och kanske också löst någons problem. Tror nog att wikin ska hållas nere med de mest användbara boot-optionerna.
- Cadryc
Trodde att jag redan hade lagt till Konservburks länk i artikeln, klockan är nog mer än man tror.
Nu är iaf länken ditlagd, längst ner.
Jag tror också att det finns en poäng i att inte ha för mycket. De som kan tänkas pröva de mer avancerade grejerna har nog inga problem med att följa länken ändå. Ska man ha länkarna högst upp kanske? så är de enklare att få tag på.
Men däremot så kanske en del termer skulle förklaras lite mer, som maths57 är inne på.
Nu är iaf länken ditlagd, längst ner.
Jag tror också att det finns en poäng i att inte ha för mycket. De som kan tänkas pröva de mer avancerade grejerna har nog inga problem med att följa länken ändå. Ska man ha länkarna högst upp kanske? så är de enklare att få tag på.
Men däremot så kanske en del termer skulle förklaras lite mer, som maths57 är inne på.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
En lysande multimediasida! Nu får ju även de som helst tar in via bilder och ljud en chans. Det var väl det här vi diskuterade någonstans för ett par månader sedan och nu finns det ett konkret exempel.