Hejsan.
Försöker installera ett tema (gnome), men när jag väljer .tar.gz-filen så får jag felmeddelandet "Kan inte flytta katalog över katalog".
Har provat ändra rättigheterna för den filen, men utan resultat.
Tips?
"Kan inte flytta katalog över katalog" LÖST
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
"Kan inte flytta katalog över katalog" LÖST
Senast redigerad av 2 RobinBengtsson1, redigerad totalt 14 gång.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: "Kan inte flytta katalog över katalog"
Filer med ändelsen tar.gz är kompirmerade arkivfiler. I vanliga fall vill man packa upp dom, men här gör du som så här.
1. Starta inställningsverktyget Tema genom att gå till System - Inställningar - Utseende.
2. Klicka på knappen Installera tema. Dialogrutan Temainstallation kommer att visas.
3. Ange platsen för temaarkivfilen i rullgardinsrutan. Alternativt, bläddra efter filen genom att klicka på knappen Bläddra. När du har markerat filen, klicka på OK.
4. Klicka på knappen Installera för att installera det nya temat.
1. Starta inställningsverktyget Tema genom att gå till System - Inställningar - Utseende.
2. Klicka på knappen Installera tema. Dialogrutan Temainstallation kommer att visas.
3. Ange platsen för temaarkivfilen i rullgardinsrutan. Alternativt, bläddra efter filen genom att klicka på knappen Bläddra. När du har markerat filen, klicka på OK.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
maths57 skrev:Filer med ändelsen tar.gz är kompirmerade arkivfiler. I vanliga fall vill man packa upp dom, men här gör du som så här.
Det är precis så jag gör (Eller rättare sagt högerklicka på skrivbordet->byta skrivbordsbakgrund->tema), då problemet uppkommer.
Provade första packa upp torrbollen, men det var mest bildfiler, även om jag antog att det kanske innehöll ex. bakgrundsbilder och en ny tarball med själva temat.
Du kan installera temat "manuellt" genom att packa upp tar.gz filen och lägga den i mappen ~/.themes.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Hade exakt samma problem.
Om du redan har installerat temat men tagit bort det eller nåt liknande så kan det hända att temafilerna finns kvar i mappen ~/.themes . Det är därför det inte går att "flytta katalog över katalog". Pröva ta bort mappen i ~/.themes och installera om temat. Funkade för mig.
Om du redan har installerat temat men tagit bort det eller nåt liknande så kan det hända att temafilerna finns kvar i mappen ~/.themes . Det är därför det inte går att "flytta katalog över katalog". Pröva ta bort mappen i ~/.themes och installera om temat. Funkade för mig.
- Fatcaesar
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
jag hadde samma problem igår, det som hände var att när jag installerade ett tema men var tvungen att göra det igen så fick jag felmedelandet andra gången.
Löste det genom att installera det manuelt.
Löste det genom att installera det manuelt.