Tänkte köpa eee pc 901 men ?
- Forcevision
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Tänkte köpa eee pc 901 men ?
Tjabba !
Tänkte köpa en eee pc 901 denna: http://www.asus.se/products.aspx?l1=24& ... odelmenu=2
Hörde att det finns en ubuntu version som ärför eee pc datorena stämmer detta ?
Går det att använda mobilt bredband i den versionen ?
Sedan vad tror ni om den eee pc 901 som jag tänkte köpa eller har ni något annat förslag på den typen av dator ?
/Forcevision
Tänkte köpa en eee pc 901 denna: http://www.asus.se/products.aspx?l1=24& ... odelmenu=2
Hörde att det finns en ubuntu version som ärför eee pc datorena stämmer detta ?
Går det att använda mobilt bredband i den versionen ?
Sedan vad tror ni om den eee pc 901 som jag tänkte köpa eller har ni något annat förslag på den typen av dator ?
/Forcevision
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Tänkte köpa eee pc 901 men ?
Jag har tidigare använt en Eee 700, och en Eee 900. Har ingen ägarerfarenhet av Aspire One, eller någon av de andra netbooksen som finns på marknaden.
I dagsläget kör jag med en Eee 901, dess batteritid sparkar stjärt! Kan utan problem arbeta bort 5 timmar på den. Med lite småidlande, viloläge, slösurf, då-och-då mailkoll kan jag ha den i gång så många timmar att jag hinner somna innan den dör.
Mitt enda egentliga tips är att testa burken rakt på. Man måste trivas med en sådan här tingest, annars blir det fnurr på linan. Jag var ett tag inne på att skaffa en Aspire One, men blev nipprig på dess touchpadknappar som kändes helt väsensfrämmande för mig. Och efter att ha köpt en 901:a är jag mer än nöjd.
Beträffande Eee och Ubuntu så finns det både distar och kernlar som är anpassade för diverse Eee-varianter. Huruvida de fungerar med mobilt bredband eller ej vet jag inte då jag själv bara göra Ubuntu 8.10 med anpassas kärna. Dock lär det väl inte vara några som helst problem att uppdatera till 8.10-reposets networkmanager om det nu skulle ligga någon gammal i den Eee-anpassning du råkar välja.
I dagsläget kör jag med en Eee 901, dess batteritid sparkar stjärt! Kan utan problem arbeta bort 5 timmar på den. Med lite småidlande, viloläge, slösurf, då-och-då mailkoll kan jag ha den i gång så många timmar att jag hinner somna innan den dör.
Mitt enda egentliga tips är att testa burken rakt på. Man måste trivas med en sådan här tingest, annars blir det fnurr på linan. Jag var ett tag inne på att skaffa en Aspire One, men blev nipprig på dess touchpadknappar som kändes helt väsensfrämmande för mig. Och efter att ha köpt en 901:a är jag mer än nöjd.
Beträffande Eee och Ubuntu så finns det både distar och kernlar som är anpassade för diverse Eee-varianter. Huruvida de fungerar med mobilt bredband eller ej vet jag inte då jag själv bara göra Ubuntu 8.10 med anpassas kärna. Dock lär det väl inte vara några som helst problem att uppdatera till 8.10-reposets networkmanager om det nu skulle ligga någon gammal i den Eee-anpassning du råkar välja.
Jag sitter på en eee1000h och känner mig riktigt nöjd. Det var xp installerat på den från början men jag lyckades efter lite krångel att få in ubuntu 8.10 och har nästan konfigurerat datorn klart nu.
Jag har ingen erfarenhet av andra mini-pc, men det finns lite mer att läsa på http://eeeforum.se/
Jag har ingen erfarenhet av andra mini-pc, men det finns lite mer att läsa på http://eeeforum.se/
- Stirner
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Självklart!!! Ska du köpa dig en eee maskin. Jag har i dagsläget en eeepc 701 och en eeepc 901 det är mina två små favoriter just nu. Vad gäller os så är min åsikt att dom "specialgjorda" inte är så roliga och väldigt fula men det är en smaksak. prestandan finns det inget att klaga på. Jag vill ändå slå ett slag för en eeePc 901 med Ubuntu 8.10 och eee kernel
Mobilt bredband funkar out of box i ubuntu 8.10 och i eeebuntu vad jag vet säkert.
Du hittar installations hjälp och optimering i min blogg http://www.stirner-eee.blogspot.com
Mycke nöje //Stirner
Mobilt bredband funkar out of box i ubuntu 8.10 och i eeebuntu vad jag vet säkert.
Du hittar installations hjälp och optimering i min blogg http://www.stirner-eee.blogspot.com
Mycke nöje //Stirner
http://stirner-eee.blogspot.com Stirner eee blog howto tips och trix för dig med eeePc http://stirner-eee.blogspot.com
- ebbot
- Kontakt:
Tycker som Bossieman att Asus inte är så Linuxvänliga och Asus tycks hålla med.
Själv har jag en Aspire One istället. Mycket skönare tangentbord!
Själv har jag en Aspire One istället. Mycket skönare tangentbord!
Senast redigerad av 1 ebbot, redigerad totalt 25 gånger.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
- Hrodvitner
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Slår också ett slag för Acer Aspire One. Trevligare tangentbord och snyggare design. Nackdelen är att 8gb-varianten bara har ett 3-cellsbatteri med 2-3 timmars batteritid. Större batterier finns att köpa och priserna är på väg ner så det är kanske inte en avgörande faktor.
- ebbot
- Kontakt:
Håller med om batteriet. Har kompletterat min med 1 Gb minne och ersatt SSD:n med en 80 Gb hd. Det gjorde susen!Hrodvitner skrev:Slår också ett slag för Acer Aspire One. Trevligare tangentbord och snyggare design. Nackdelen är att 8gb-varianten bara har ett 3-cellsbatteri med 2-3 timmars batteritid. Större batterier finns att köpa och priserna är på väg ner så det är kanske inte en avgörande faktor.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
I dagsläget finns ingen netbook med Ubuntu att köpa i Sverige såvitt jag vet, däremot finns det netbooks med GNU/Linux baserade på andra GNU/Linux-distributioner.
Jag har personligen följande krav på en netbook:
Minst 9" skärm - GNU/Linux - BlueTooth - möjlighet att köpa med/till ett 6-cellsbatteri - tgt. med å/ä/ö - och absolut viktigast: inbyggt 3G-modem.
Har tittat på LG x110 men tycker inte den håller samma klass som Acer Aspire One. Har känt på Asus maskiner och tycker dom känns lite plastiga. Så hade jag gått och köpt en idag skulle det bli en Acer Aspire One med inbyggt 3G-modem - dock är jag osäker på om den går att få tag på utan...
Skall dock vara ärlig att säga att jag - och det i brist på en Android-telefon - förmodligen skulle köpt en Iphone 3G före en netbook om man ser till mitt 'behov' - att surfa var jag än är. Iphone är (förutom att man faktiskt kan ringa på den) oslagbar som media, mail & surfmaskin, det går inte att komma undan tyvärr.
Jag har personligen följande krav på en netbook:
Minst 9" skärm - GNU/Linux - BlueTooth - möjlighet att köpa med/till ett 6-cellsbatteri - tgt. med å/ä/ö - och absolut viktigast: inbyggt 3G-modem.
Har tittat på LG x110 men tycker inte den håller samma klass som Acer Aspire One. Har känt på Asus maskiner och tycker dom känns lite plastiga. Så hade jag gått och köpt en idag skulle det bli en Acer Aspire One med inbyggt 3G-modem - dock är jag osäker på om den går att få tag på utan...
Skall dock vara ärlig att säga att jag - och det i brist på en Android-telefon - förmodligen skulle köpt en Iphone 3G före en netbook om man ser till mitt 'behov' - att surfa var jag än är. Iphone är (förutom att man faktiskt kan ringa på den) oslagbar som media, mail & surfmaskin, det går inte att komma undan tyvärr.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- ebbot
- Kontakt:
Min Aspire One har hål i moderkortet för 3G-chip så det är på gång. Har hört att de är på väg att lansera en med 3G. Dessutom är ny Atomgenerationen på gång.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Mycket större än 9" skärm så är det ju inte en netbook längre utan en laptopfarmfield skrev:Jag har personligen följande krav på en netbook:

- farmfield
- Kontakt:
Hehe, då förtydligar jag med att jag sätter kravet på 9-10" skärm - 7" är för litet och 12" och uppåt är ju, som du säger, mer laptop än netbook...KiviE skrev:Mycket större än 9" skärm så är det ju inte en netbook längre utan en laptopfarmfield skrev:Jag har personligen följande krav på en netbook:
Minst 9" skärm - GNU/Linux - BlueTooth - möjlighet att köpa med/till ett 6-cellsbatteri - tgt. med å/ä/ö - och absolut viktigast: inbyggt 3G-modem.Vid 10" skärm tycker jag är en lämplig gräns för netbook och isf är du mer ute efter en laptop än en netbook
-
Finns hos OnOff, dock inte med GNU/Linux vad jag sett.ebbot skrev:Min Aspire One har hål i moderkortet för 3G-chip så det är på gång. Har hört att de är på väg att lansera en med 3G. Dessutom är ny Atomgenerationen på gång.
- farmfield
- Kontakt:
Enl. min 'lokala' OnOff-butik så kommer den butiken aldrig ta in GNU/Linux-baserade netbooks. Den inställningen är det ofta ute hos kedjorna tyvärr... Just vad gäller OnOff så säljer ju dom bara Asus så då är det ju slut på det oavsett - om dom inte tar in nåt annat märke då.MvM skrev:Finns hos OnOff, dock inte med GNU/Linux vad jag sett.
-
OnOff säljer väl inte bara ASUS
Dom säljer väl både Acer Aspire One och HP Mini Note också.
Eller menar du modeller dom säljer med GNU/Linux ? Det blir väl över huvud taget inte många butiker som säljer såna när Asus slutar leverera. Tycker inte man sett många Acer med Linux i butik. Finns väl inte så många fler ? Säljs MSI Wind med GNU/Linux ?

Eller menar du modeller dom säljer med GNU/Linux ? Det blir väl över huvud taget inte många butiker som säljer såna när Asus slutar leverera. Tycker inte man sett många Acer med Linux i butik. Finns väl inte så många fler ? Säljs MSI Wind med GNU/Linux ?
- farmfield
- Kontakt:
Jag tänkte såklart fel, sorry...
Jag sökte på 'linux' på OnOff's hemsida och fick bara upp Asus EeePC - men den visar ju inte en Aspire One med XP vid en sån sökning - tänkte helt enkelt fel...
Men eftersom dom bara sålde Asus med Linux så säljer ju dom numera ingen netbook med GNU/Linux såvida dom inte tar in nån netbook med GNU/Linux från någon annan tillverkare nu...

Jag sökte på 'linux' på OnOff's hemsida och fick bara upp Asus EeePC - men den visar ju inte en Aspire One med XP vid en sån sökning - tänkte helt enkelt fel...

Men eftersom dom bara sålde Asus med Linux så säljer ju dom numera ingen netbook med GNU/Linux såvida dom inte tar in nån netbook med GNU/Linux från någon annan tillverkare nu...

- ebbot
- Kontakt:
Det finns ju andra ställen att köpa från. För min del är det ett krav att slippa Windows, Osx m.fl.
På frågan om det finns en distribution till Eee så är svaret ja,Ubuntu eee. Skillnaden mellan Ubuntu och Ubuntu eee är att man optimerat Ubuntu eee till netbooks, dvs. SSD, skärmstorlek, mm. Den funkar fint på Aspire One också.
Funkar mobilt "bredband" på Ubuntu så går det också på Ubuntu eee.
Å andra sidan har ju Intel Atom 330 kommit ut. Kan ju vara värt att vänta på den. En dubbelkärna på 8 W!
På frågan om det finns en distribution till Eee så är svaret ja,Ubuntu eee. Skillnaden mellan Ubuntu och Ubuntu eee är att man optimerat Ubuntu eee till netbooks, dvs. SSD, skärmstorlek, mm. Den funkar fint på Aspire One också.
Funkar mobilt "bredband" på Ubuntu så går det också på Ubuntu eee.
Å andra sidan har ju Intel Atom 330 kommit ut. Kan ju vara värt att vänta på den. En dubbelkärna på 8 W!
- farmfield
- Kontakt:
Det tycker jag inte borde vara ett orimligt krav, dock var det ett ohållbart krav för mig den här gången...ebbot skrev:För min del är det ett krav att slippa Windows, Osx m.fl.

Jag behövde en burk snabbt & en burk med 'rätt' hårdvara. Priset skulle dessutom vara max 6.000:- vilket gjorde att jag bara hade två burkar att välja mellan till slut.
Den Sony - som alltså var andra alternativet - hade iof en Core2Duo på 1.6Ghz istället för min Celeron Dual Core på 1.6 Ghz (som iof inte går att frekvens-skala, grrr). Sony'n saknade dock webkamera och hade Intel x3100-kortet som jag tyckte var lite för klent...
Så till slut hade jag inget val ändå, den jag köpte var helt enkelt enda alternativet att få Intel CPU, Webcam o.s.v. för det priset - 5.000:- vilket dessutom var en tusenlapp under Sony's maskin...
Någon som vet hur man billigast får tag på en eee pc 901?
-
blocket.se ??