Krashat

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
flippflopp
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Krashat

Inlägg av flippflopp »

Tjena!
Jag är ny på ubuntu och har redan lyckats krasha det. Höll på och pillade ibland de grafiska inställningarna i compiz... med kuben och det där. Jag vet inte riktigt vad som hände men helt plötsligt flimra allt till och skärmen badade i färger.. sen loggades jag ut. Varje gång jag loggar in nu så blir skärmen bara full av diverse färger, däremot kan jag använda inloggningssidan som vanligt.

Vet inte om man kan lösa det på nåt bra sätt eller om man måste installera om allt... och isf hur gör jag det??

hjälp tack :)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Krashat

Inlägg av Cadryc »

Välkommen.

Testa det här, när du kommit till inloggningssidan, nere till vänster (om du inte bytt tema för inloggningsskärmen), under Alternativ finns det nånstans Felsäker Gnome eller liknande, välj det och logga in.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
flippflopp

Inlägg av flippflopp »

Tack för svaret men det funkar inte heller. blir samma sak. När jag kommer in blir det samma färger på skärmen sen blir jag utloggad igen efter någon sekund. Kanske bara hjälper att installera om... hur går jag det isf? Kan jag bara ta bort ubuntu mappen rakt av? Jag sitter på vista oxå nämligen...
flippflopp

Inlägg av flippflopp »

Jag installerade om nu i stället... gick rätt fort. tack ändå!
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

När du precis har startat datorn, så står det strax "Loading Grub stage 1.5" eller liknande, tryck på Esc då så komemr du till en meny. Om du dualbootar med Vista så kommer den menyn antagligen upp utan att man behöver bry sig. Väl i menyn, om det finns fyra eller fler Ubuntu-alternativ så testa nån annan. Annars så välj en där det står (recovery) i slutet, ubuntu startas då, man ser en massa text som fladdrar förbi, sen komemr man till en meny, välj "reconfigure x-server". När det är klart så välj Normal boot, förhoppnigsis har det hjälpt.

Vad gäller eventuell ominstalaltion, har du installerat genom Vista, som i http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Instal ... 804Windows så ta bort Ubuntu genom Vistas kontrollpanel (tror jag iaf att det heter, i xp är så). Har du gjort en normal dualboot (Ubuntu på egen partition) så är det bara att boota med LiveCD och installera Ubuntu, när man kommer till partionering så välj Manuel, och välj partitionen där ubuntu ligger, bocka i att den ska formatteras, som monteringspunkt så välj "/". Om du har filer i Ubuntu som du vill rädda så kan man göra det med LiveCDn innan man installerar.

EDIT, flipflop han före med sitt inlägg med en minut, men låter det här stå kvar ifall det kanske hjälper nån annan i framtiden. Gött att det löste sig iaf :)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Du kan ju alltid återställa till ursprungsinställningarna genom att döpa om konfigurationsfilen.

Du startar då Felsäker terminal istf Felsäker Gnome och loggar in.

Där döper du sen om konfigurationsfilen med kommandot

Kod: Markera allt

mv  -R  ~/.gconf/apps/compiz  ~/.gconf/apps/compiz_backup
Det borde fungera men du får konfigurera om compiz.

Edit:
Aj då, sen igen :(
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"