unrar mapp

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
casper2
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

unrar mapp

Inlägg av casper2 »

Hejsan jag skulle vilja kunna packa upp många olika rar filer på en gång.
tillexempel om jag tankar ner en serie, slippa gå in på varje avsnitt och välja packa upp.
hoppas ni fattar vad jag menar..
Användarvisningsbild
dmz

Re: unrar mapp

Inlägg av dmz »

Kod: Markera allt

find *.r* -exec rar x {} /mnt/TV/temp/ \;
Kanske t.ex?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
casper2
Kontakt:

Inlägg av casper2 »

då packar den väl upp varenda rar fil på hela datorn eller?
Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av simonw »

markera alla filer du vill packa upp, högerklicka och välj packa upp här. voila!
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

casper2 skrev:då packar den väl upp varenda rar fil på hela datorn eller?
Bara i eventuella underkataloger och bara om de underkatalogerna matchar *.r*. Men find-kommandot hittar inte bara *.rar, utan också *.rm (realmedia), *.rc (resource) osv. Byt *.r* till *.rar så borde den bli mer förutsägbar.
casper2
Kontakt:

Inlägg av casper2 »

Hur markerar jag filer i olika undermappar?
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

David Andersson skrev:
casper2 skrev:då packar den väl upp varenda rar fil på hela datorn eller?
Bara i eventuella underkataloger och bara om de underkatalogerna matchar *.r*. Men find-kommandot hittar inte bara *.rar, utan också *.rm (realmedia), *.rc (resource) osv. Byt *.r* till *.rar så borde den bli mer förutsägbar.
Men även mindre funktionell eftersom rar-filer inte alltid slutar på .rar. Om man ska slänga in detta som alias spelar nog inte .rc-filer etc så stor roll då man oftast vet vad man gör.
Däremot undrar jag lite över detta när vi ändå är inne på samma tema:

for i in $(find -name \*.r\*); do rar x $i; done
Det fungerar fint - förutom att det blir en infinite loop av alltihopa. Jag kan inte se varför dock.
David Andersson

dmz skrev: Däremot undrar jag lite över detta när vi ändå är inne på samma tema:

Det fungerar fint - förutom att det blir en infinite loop av alltihopa. Jag kan inte se varför dock.
Jag kan inte se varför heller. Men find+-exec och find+xargs har fördelen att det är enklare att fixa så det funkar med mellanslag i filnamn, jämfört med for+$(). Enklast är nog for+*.

for i in *.rar; do rar x "$i"; done
(Byt *.rar mot */*.rar eller my_rars/*.rar om de ligger i dessa underkataloger)

Avvikelse från ämnet

Om det finns kommandoradsnybörjare i tråden så kan jag tipsa om att innan man använder ett mönster med * eller ? i ett kommando som skapar eller ändrar filer så kan man kolla att det matchar precis de filer man tänkt sig med ls eller bara find (utan exec el xargs). Exempel:

ls *.rar
find -name \*.r\*
eller behålla kommandot som skapar eller ändrar filer, men inleda det med echo, så det inte körs, men man ser vad som kommer att köras:

for i in *.rar; do echo rar x "$i"; done
for i in $(find -name \*.r\*); do echo rar x $i; done
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

David Andersson skrev:
dmz skrev: Däremot undrar jag lite över detta när vi ändå är inne på samma tema:

Jag kan inte se varför heller. Men find+-exec och find+xargs har fördelen att det är enklare att fixa så det funkar med mellanslag i filnamn, jämfört med for+$(). Enklast är nog for+*.

for i in *.rar; do rar x "$i"; done
(Byt *.rar mot */*.rar eller my_rars/*.rar om de ligger i dessa underkataloger)

Avvikelse från ämnet

Om det finns kommandoradsnybörjare i tråden så kan jag tipsa om att innan man använder ett mönster med * eller ? i ett kommando som skapar eller ändrar filer så kan man kolla att det matchar precis de filer man tänkt sig med ls eller bara find (utan exec el xargs). Exempel:

ls *.rar
find -name \*.r\*
eller behålla kommandot som skapar eller ändrar filer, men inleda det med echo, så det inte körs, men man ser vad som kommer att köras:

for i in *.rar; do echo rar x "$i"; done
for i in $(find -name \*.r\*); do echo rar x $i; done
Jag har dock inga mellanslag i filnamn. Har även försökt med xargs utan gott resultat.
David Andersson

dmz skrev:

Har du numrerade rar-filer, typ Lost.r01, Lost.r02, Lost.r03 ? Om jag minns rätt så kommer unrar att ta hand om r02, r03 automatisk när den får r01. Då kanske det med kommandot ovan ser det ut som den behandlar r02 och r03 flera gånger, men inte infinite. (Reservation: mitt minne och att att rar x inte gör samma sak som unrar).

En sak minns jag nu. Det finns en tråd om att matcha numrerade rar-filer. Vänta. Japp. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=67&t=26376
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

David Andersson skrev:
dmz skrev:

Har du numrerade rar-filer, typ Lost.r01, Lost.r02, Lost.r03 ? Om jag minns rätt så kommer unrar att ta hand om r02, r03 automatisk när den får r01. Då kanske det med kommandot ovan ser det ut som den behandlar r02 och r03 flera gånger, men inte infinite. (Reservation: mitt minne och att att rar x inte gör samma sak som unrar).

En sak minns jag nu. Det finns en tråd om att matcha numrerade rar-filer. Vänta. Japp. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=67&t=26376
Ja, det stämmer, hittas .rar t.ex packas resterande delar upp automagiskt. Ska kika på länken.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"