Blev tvungen att skicka mitt moderkort för RMA och jag gjorde en temporär win-installation med mitt gamla moderkort på min andra disk. Nu råkade det dock vara så att grub var installerat på den vilket innebär att jag nu inte kommer åt min ubuntu-installation (8.04) efter att ha återställt ordningen med nytt moderkort igen.
Upptäckte att det inte gick att välja uppdatera från live-CD'n heller så nu måste jag således försöka få tillbaka grub så jag kan boota upp och uppdatera inifrån.
Frågan är bara hur jag ska gå tillväga. Jag vill prova att uppdatera inifrån min aktiva installation först, allt för att förhoppningsvis slippa bråka med att fixa till stödet för både grafik- och ljudkort igen, vilket jag måste göra om jag installerar från noll. I slutändan kanske jag måste göra det ändå men jag vill iaf prova först.
Grub avinstallerat, vad göra? [LÖST]
Grub avinstallerat, vad göra? [LÖST]
Senast redigerad av 2 Alfafan, redigerad totalt 13 gång.
Re: Grub avinstallerat, vad göra?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tack. Får prova senare.
Det fungerade.
Problemet nu är att jag har ett annat problem, när jag väljer att boota windows så startas den windowsinstallation som jag har på min ANDRA disk, alltså hd1,0 och inte hd0,0 som den borde starta.
Detta till trots att jag editerat i menu.lst så att samtliga alternativ anger hd0,x
Såhär står det i menu.lst.
title Windows NT/2000/XP (loader)
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
chainloader +1
Jag kan inte fatta varför den bootar från hd1.0 istället.
Ubuntu startar problemfritt nu dock... och den ligger på samma disk, hd0,x som jag vill boota windows från.
Har det med andra map-raden att göra?
Antar att jag måste koppla bort den andra disken tills jag har en lösning på detta, eller ta bort grub igen.
Problemet nu är att jag har ett annat problem, när jag väljer att boota windows så startas den windowsinstallation som jag har på min ANDRA disk, alltså hd1,0 och inte hd0,0 som den borde starta.
Detta till trots att jag editerat i menu.lst så att samtliga alternativ anger hd0,x
Såhär står det i menu.lst.
title Windows NT/2000/XP (loader)
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
chainloader +1
Jag kan inte fatta varför den bootar från hd1.0 istället.
Ubuntu startar problemfritt nu dock... och den ligger på samma disk, hd0,x som jag vill boota windows från.
Har det med andra map-raden att göra?
Antar att jag måste koppla bort den andra disken tills jag har en lösning på detta, eller ta bort grub igen.
Fixat.
Ändrade till:
map (hd0) (hd1)
map (hd0) (hd1)
och nu fungerar det som det ska. Åtgärdat!
Ändrade till:
map (hd0) (hd1)
map (hd0) (hd1)
och nu fungerar det som det ska. Åtgärdat!