[LÖST] Hur editerar jag grub/menu.lst?
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
[LÖST] Hur editerar jag grub/menu.lst?
OBS! editeringen var önödig. Det visade sig att felen vid uppstarten hängde ihop med PATA-CDspelaren med SATA-adapter som inte gick att hitta i starten!
Efter många försök har jag nu lyckats installera Intrepid. Eller rättare sagt uppgradera från den tidigare versionen. För det har inte fungerat med vare sig CD, DVD, USB-pinne eller live-installation i mina desktop-datorer. Fortfarande fylls rutan med hundratals felmeddelanden efter Ubuntu-loggan men sedan jag läst felrapporten 290153 har jag lärt mig att vänta tills de tar slut och sedan skriva "exit" så att uppstarten kan fortsätta. Och då fungerar plötsligt allt helt OK. Det verkar vara något problem med att hitta SATA diskarna.
Enligt felrapporten skulle jag efter uppstarten editera filen /boot/grub/menu.lst och där lägga till "rootdelay=90" för att slipa detta.
Så långt är jag med och jag kan hitta "menu.lst". Men sedan blir det svårare för den som inte kan Linux bakom kulisserna (jag).
"rootdelay=90" skall läggas till "the kernel stanza" för den aktuella versionen. Vad betyder det? Var då? Är det vid meny-texten för uppstart av Intrepid i menu.lst? Och i så fall var i det avsnittet?
Och när jag har skrivit in texten och skall spara så har jag "ingen behörighet" att göra detta. Hur gör jag då?
Kan någon hjälpa mig att förstå detta som säkert är en bagatell för den som vet!
Lasse
Efter många försök har jag nu lyckats installera Intrepid. Eller rättare sagt uppgradera från den tidigare versionen. För det har inte fungerat med vare sig CD, DVD, USB-pinne eller live-installation i mina desktop-datorer. Fortfarande fylls rutan med hundratals felmeddelanden efter Ubuntu-loggan men sedan jag läst felrapporten 290153 har jag lärt mig att vänta tills de tar slut och sedan skriva "exit" så att uppstarten kan fortsätta. Och då fungerar plötsligt allt helt OK. Det verkar vara något problem med att hitta SATA diskarna.
Enligt felrapporten skulle jag efter uppstarten editera filen /boot/grub/menu.lst och där lägga till "rootdelay=90" för att slipa detta.
Så långt är jag med och jag kan hitta "menu.lst". Men sedan blir det svårare för den som inte kan Linux bakom kulisserna (jag).
"rootdelay=90" skall läggas till "the kernel stanza" för den aktuella versionen. Vad betyder det? Var då? Är det vid meny-texten för uppstart av Intrepid i menu.lst? Och i så fall var i det avsnittet?
Och när jag har skrivit in texten och skall spara så har jag "ingen behörighet" att göra detta. Hur gör jag då?
Kan någon hjälpa mig att förstå detta som säkert är en bagatell för den som vet!
Lasse
Senast redigerad av 1 LasseD, redigerad totalt 12 gånger.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Hur editerar jag grub/menu.lst?
Filen /boot/grub/menu.lst är en systemfil som måste redigeras i administrativt läge, öppna ett terminalfönster och skriv:
Då får du skriva in ditt lösenord och en textredigerare öppnas i administrativt läge varpå du har möjlighet att spara dina inställningar. Tänk på att int stänga terminalfönstret innan du stängt textredigeraren.
/Micke
Kod: Markera allt
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
/Micke

- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Tråkigt att du verkar ha haft så många problem.
Jag vet inte vad det där "kernel stanza" eller vad det var, är. Men du redigerar enklast menu.lst filen igenom att köra detta i en terminal:
Gnome:
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
KDE:
sudo kate /boot/grub/menu.lst
Xfce
sudo mousepad /boot/grub/menu.lst
Terminal:
sudo nano /boot/grub/menu.lst
Skrollar du ner en bit så ser du hur boot menyn är uppbyggd och du kan enkelt lägga till det som behövdes.
Ett tips är dock, innan du skriver in detta permanent i menu.lst är att skriva till det som uppstartsalternativ. Tror det är F6 som du trycker på när du set Grubmenyn.
Jag vet inte vad det där "kernel stanza" eller vad det var, är. Men du redigerar enklast menu.lst filen igenom att köra detta i en terminal:
Gnome:
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
KDE:
sudo kate /boot/grub/menu.lst
Xfce
sudo mousepad /boot/grub/menu.lst
Terminal:
sudo nano /boot/grub/menu.lst
Skrollar du ner en bit så ser du hur boot menyn är uppbyggd och du kan enkelt lägga till det som behövdes.
Ett tips är dock, innan du skriver in detta permanent i menu.lst är att skriva till det som uppstartsalternativ. Tror det är F6 som du trycker på när du set Grubmenyn.
- Osprey
- Kontakt:
1) Öppna ett terminalfönster "[Program] -> [Tillbehör] -> [Terminal]"
2) Använd kommandot "sudo gedit /boot/grub/menu.lst"
3) Klättra nedåt mot slutet av filen till du kommer till en rad som innehåller typ:
4) Lägg till rootdelay=90 på slutet av raden.
5) Spara med "[Arkiv] -> [Spara]" och hoppa ut ur "gedit".
6) Starta om burken med "sudo reboot" och se om det hjälpte...
2) Använd kommandot "sudo gedit /boot/grub/menu.lst"
3) Klättra nedåt mot slutet av filen till du kommer till en rad som innehåller typ:
Raden ska inte börja med "#" (kommentarmarkering) och det är onödigt om det står "(recovery mode)" i raden två rader upp som börjar med "title" (fortsätt nedåt isåfall).kernel /boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic root=UUID=a37354ff-b8ee-4d81-8eb1-09f058ef2307 ro quiet splash
4) Lägg till rootdelay=90 på slutet av raden.
5) Spara med "[Arkiv] -> [Spara]" och hoppa ut ur "gedit".
6) Starta om burken med "sudo reboot" och se om det hjälpte...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
När du ändå är inne och editerar i menu.lst så lägg även till rootdelay=90 på raden
som du hittar lite längre upp i menu.lst.
Den ska efter ändring då se ut så här
så slipper du en upprepning av problemet om det kommer ner en ny kernel (kärna)
# defoptions=quiet splash
Den ska efter ändring då se ut så här
# defoptions=quiet splash rootdelay=90
-
Tack Osprey och ni andra. Nu vet jag hur jag skall editera Grub menyfil och andra liknande. Alltid lär man sig något.
Tyvärr hade detta ingen verkan på min 10 minuter långa bootning med tjatiga felmeddelanden om ata6.
Men jag skall inte ge mig!
Lasse
Tyvärr hade detta ingen verkan på min 10 minuter långa bootning med tjatiga felmeddelanden om ata6.
Men jag skall inte ge mig!
Lasse
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Om jag får be, gksudo gedit... respektive kdesu kate (väl? )
använder man sudo till gui-program kan man ju få problem med rättigheter å tåcke.

använder man sudo till gui-program kan man ju få problem med rättigheter å tåcke.
Frågan är om du la in det rätt och isf om tiden är tillräcklig väl tilltagen.
Prova detta.
Starta om och se till att du får upp bootmenyn. Har du inte dualboot så måste du peppra ESC-tangenten direkt efter det att Bios-delen passerat på skärmen.
När du fått upp bootmenyn, tryck e för edit.
Sen markerar du raden som börjar med kernel och trycker e igen.
Kolla nu om rootdelay=90 finns med på den raden.
- Om den finns, öka till rootdelay=300
- Om inte, lägg till rootdelay=300 i slutet på raden.
Tryck sen Enter följt av b för att boota om.
Prova detta.
Starta om och se till att du får upp bootmenyn. Har du inte dualboot så måste du peppra ESC-tangenten direkt efter det att Bios-delen passerat på skärmen.
När du fått upp bootmenyn, tryck e för edit.
Sen markerar du raden som börjar med kernel och trycker e igen.
Kolla nu om rootdelay=90 finns med på den raden.
- Om den finns, öka till rootdelay=300
- Om inte, lägg till rootdelay=300 i slutet på raden.
Tryck sen Enter följt av b för att boota om.
- Osprey
- Kontakt:
Helt rätt!!Cadryc skrev:Om jag får be, gksudo gedit... respektive kdesu kate (väl? )![]()
Fast om jag hade fått välja så blev det "sudo vim" (med eller utan sudo)...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
- maths57
Och konfigurationsfilerna kan bli alldeles konstiga! Så använd sudo bara i terminalen och gksudo eller motsvarande om du kör något grafiskt.Cadryc skrev:Om jag får be, gksudo gedit... respektive kdesu kate (väl? )![]()
- Cadryc
Utanför ämnet:
Men, vad jag förstått, så kan man använda gksudo till "vanliga" operationer i terminalen? (bara dubbelkollar)
Utanför ämnet:maths57 skrev:Utanför ämnet:Cadryc skrev:Utanför ämnet: Om jag får be, gksudo gedit... respektive kdesu kate (väl? )![]()
Och konfigurationsfilerna kan bli alldeles konstiga! Så använd sudo bara i terminalen och gksudo eller motsvarande om du kör något grafiskt.
Men, vad jag förstått, så kan man använda gksudo till "vanliga" operationer i terminalen? (bara dubbelkollar)
Var vänlig att starta en ny tråd i ämnet sudo/gksudo om ni nödvändigtvis har behov att att diskutera detta!
Tack på förhand.
Tack på förhand.
-
Hm, nu verkar ni vara ganska långt över mitt huvud!
Lasse
Lasse
- Cadryc
Utanför ämnet:
Det har du alldeles rätt i, http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 79#p263014
LasseD, du skulle kunna posta din menu.lst här, så ser de kunniga hur den ser ut.
Utanför ämnet:Bowmore skrev:Utanför ämnet: Var vänlig att starta en ny tråd i ämnet sudo/gksudo om ni nödvändigtvis har behov att att diskutera detta!
Tack på förhand.
Det har du alldeles rätt i, http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 79#p263014
LasseD, du skulle kunna posta din menu.lst här, så ser de kunniga hur den ser ut.
- maths57
För mig skulle det bli så här.LasseD skrev:"rootdelay=90" skall läggas till "the kernel stanza" för den aktuella versionen. Vad betyder det? Var då? Är det vid meny-texten för uppstart av Intrepid i menu.lst? Och i så fall var i det avsnittet?
Utanför ämnet: Och nu har du ju fått en liten lektion i hur man öppnar ett program som roottitle Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-21-generic
root (hd0,2)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-21-generic root=UUID=5ab79433-bcd5-4e0e-bc11-c4b9a8a0db9b ro quiet splash rootdelay=90
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-21-generic
quiet

-
Jo Bowmore, jag lade in "rootdelay=300" isf 90.
Resultatet blev snyggare dvs ubunbtu-loggan visades under en lång tid och sedan dök inloggnings-skärmen upp och allt fungerar tycks det.
Frågan är vad det var som hände. Var det bara att jag slapp se alla felmeddelandena och i st fick titta på loggan?
Lasse
Resultatet blev snyggare dvs ubunbtu-loggan visades under en lång tid och sedan dök inloggnings-skärmen upp och allt fungerar tycks det.
Frågan är vad det var som hände. Var det bara att jag slapp se alla felmeddelandena och i st fick titta på loggan?
Lasse
DIn hårddisk där systemet ligger (systemdisk) verkar var en riktig sjusovare, om jag ska uttrycka det så
, och behöver alltså en längre tid på sig att komma igång. Oftast gäller detta SATA-diskar har jag förstått.
Optionen rootdelay=300 betyder att bootningen väntar ca 300s på din systemdisk att starta upp, alltså 5 minuter!, innan den fortsätter uppstarten. Nu tror jag inte att det behövs så lång tid för din systemdisk så vad jag skulle göra i ditt ställe är att minska värdet 300 successivt för att klura ut var gränsen går där systemet fortfarande klarar av att boota upp normalt och sen lägga mig strax över den gränsen.
Sist men inte minst så är du hjärtligt välkommen till oss på forumet

Optionen rootdelay=300 betyder att bootningen väntar ca 300s på din systemdisk att starta upp, alltså 5 minuter!, innan den fortsätter uppstarten. Nu tror jag inte att det behövs så lång tid för din systemdisk så vad jag skulle göra i ditt ställe är att minska värdet 300 successivt för att klura ut var gränsen går där systemet fortfarande klarar av att boota upp normalt och sen lägga mig strax över den gränsen.
Sist men inte minst så är du hjärtligt välkommen till oss på forumet

-
Tack för hjälpen Bowmore och för välkomnandet. Fantastisk uppslutning kring min, trodde jag, enkla lilla fråga!
Jag har också förstått att SATA-diskarnas uppstart ligger bakom problemet som jag tydligen inte är ensam om.
Någon därute föreslog att sätta delayen till 150 så nu skall jag försöka en långsam nedtrappning och se var det hela slutar.
Cadryc föreslog att jag skulle posta min "menu.lst" hit men jag har inte lyckats klura ut hur. Testade med "upload attachment" men fick beskedet att den typen av fil inte var tillåten. Kanske räcker det med det som maths57 skrev för det är precis så den biten av min ser ut nu!
LasseD
Jag har också förstått att SATA-diskarnas uppstart ligger bakom problemet som jag tydligen inte är ensam om.
Någon därute föreslog att sätta delayen till 150 så nu skall jag försöka en långsam nedtrappning och se var det hela slutar.
Cadryc föreslog att jag skulle posta min "menu.lst" hit men jag har inte lyckats klura ut hur. Testade med "upload attachment" men fick beskedet att den typen av fil inte var tillåten. Kanske räcker det med det som maths57 skrev för det är precis så den biten av min ser ut nu!
LasseD
- Cadryc
Nu har du ju fnurr på det
Men annars, om du ville posta din menu.lst, så när du har den uppe i en texteditor, så markera allt, kopiera och klistra in här. Kan va trevligt att klistra in inom Code-taggarna, posten blir inte så lång då (i knappraden ovanför man skriver sitt inlägg, klicka på Code så får man en code-börjar-tagg och en code-slutar-tagg, klistra in texten däremellan.

-
OK, så här ser min "/grub/menu.lst" ut medan jag hade rootdelay=90.
# menu.lst - See: grub(8), info grub, update-grub(8)
# grub-install(8), grub-floppy(8),
# grub-md5-crypt, /usr/share/doc/grub
# and /usr/share/doc/grub-doc/.
## default num
# Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0, and
# the entry number 0 is the default if the command is not used.
#
# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry
# is the entry saved with the command 'savedefault'.
# WARNING: If you are using dmraid do not change this entry to 'saved' or your
# array will desync and will not let you boot your system.
default 0
## timeout sec
# Set a timeout, in SEC seconds, before automatically booting the default entry
# (normally the first entry defined).
timeout 10
## hiddenmenu
# Hides the menu by default (press ESC to see the menu)
#hiddenmenu
# Pretty colours
#color cyan/blue white/blue
## password ['--md5'] passwd
# If used in the first section of a menu file, disable all interactive editing
# control (menu entry editor and command-line) and entries protected by the
# command 'lock'
# e.g. password topsecret
# password --md5 $1$gLhU0/$aW78kHK1QfV3P2b2znUoe/
# password topsecret
#
# examples
#
# title Windows 95/98/NT/2000
# root (hd0,0)
# makeactive
# chainloader +1
#
# title Linux
# root (hd0,1)
# kernel /vmlinuz root=/dev/hda2 ro
#
#
# Put static boot stanzas before and/or after AUTOMAGIC KERNEL LIST
### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST
## lines between the AUTOMAGIC KERNELS LIST markers will be modified
## by the debian update-grub script except for the default options below
## DO NOT UNCOMMENT THEM, Just edit them to your needs
## ## Start Default Options ##
## default kernel options
## default kernel options for automagic boot options
## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z
## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted.
## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro
## kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro
## kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro
# kopt=root=UUID=09e1b218-f26b-4d03-8c40-fc6a41c88fbc ro
## default grub root device
## e.g. groot=(hd0,0)
# groot=(hd0,0)
## should update-grub create alternative automagic boot options
## e.g. alternative=true
## alternative=false
# alternative=true
## should update-grub lock alternative automagic boot options
## e.g. lockalternative=true
## lockalternative=false
# lockalternative=false
## additional options to use with the default boot option, but not with the
## alternatives
## e.g. defoptions=vga=791 resume=/dev/hda5
# defoptions=quiet splash rootdelay=90 locale=sv_SE
## should update-grub lock old automagic boot options
## e.g. lockold=false
## lockold=true
# lockold=false
## Xen hypervisor options to use with the default Xen boot option
# xenhopt=
## Xen Linux kernel options to use with the default Xen boot option
# xenkopt=console=tty0
## altoption boot targets option
## multiple altoptions lines are allowed
## e.g. altoptions=(extra menu suffix) extra boot options
## altoptions=(recovery) single
# altoptions=(recovery mode) single
## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
## howmany=7
# howmany=all
## should update-grub create memtest86 boot option
## e.g. memtest86=true
## memtest86=false
# memtest86=true
## should update-grub adjust the value of the default booted system
## can be true or false
# updatedefaultentry=false
## should update-grub add savedefault to the default options
## can be true or false
# savedefault=false
## ## End Default Options ##
title Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-7-generic
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic root=UUID=09e1b218-f26b-4d03-8c40-fc6a41c88fbc ro quiet splash locale=sv_SE rootdelay=90
initrd /boot/initrd.img-2.6.27-7-generic
quiet
title Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-7-generic (recovery mode)
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic root=UUID=09e1b218-f26b-4d03-8c40-fc6a41c88fbc ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.27-7-generic
title Ubuntu 8.10, kernel 2.6.22-14-generic
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=09e1b218-f26b-4d03-8c40-fc6a41c88fbc ro quiet splash locale=sv_SE
initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet
title Ubuntu 8.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=09e1b218-f26b-4d03-8c40-fc6a41c88fbc ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
title Ubuntu 8.10, kernel 2.6.20-16-generic
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=UUID=09e1b218-f26b-4d03-8c40-fc6a41c88fbc ro quiet splash locale=sv_SE
initrd /boot/initrd.img-2.6.20-16-generic
quiet
title Ubuntu 8.10, kernel 2.6.20-16-generic (recovery mode)
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=UUID=09e1b218-f26b-4d03-8c40-fc6a41c88fbc ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.20-16-generic
title Ubuntu 8.10, kernel 2.6.17-11-generic
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.17-11-generic root=UUID=09e1b218-f26b-4d03-8c40-fc6a41c88fbc ro quiet splash locale=sv_SE
initrd /boot/initrd.img-2.6.17-11-generic
quiet
title Ubuntu 8.10, kernel 2.6.17-11-generic (recovery mode)
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.17-11-generic root=UUID=09e1b218-f26b-4d03-8c40-fc6a41c88fbc ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.17-11-generic
title Ubuntu 8.10, memtest86+
root (hd0,0)
kernel /boot/memtest86+.bin
quiet
### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST
# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title Other operating systems:
root
# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/hdc1