Tillbaka till M$ :(

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
zoddic

Inlägg av zoddic »

Tja!

Har nu tagit det tråkiga beslutet att låta ubuntu vila ett tag och jag tänkte skriva av mig lite här. Varför?

Ja det kan man fråga sig. Ubuntu är ju så mycket trevligare än windows på alla sätt. Dock är det de ständiga problemen ubuntu (linux) som har fått mig att ta beslutet.

1. Strul med hårdvara och drivrutiner.

Trots att det blir bättre och bättre med stöd för diverse devices så får man ändå lov att säga som det är: i windows funkar allt direkt utan strul. I ubuntu funkar nästan allt direkt, efter 5 timmars googlande. I mitt fall är det väl grafiken som man stört sig på. En så enkel sak som tv-ut borde vara något som funkar så fort man stoppar i kabeln. Tyvärr är inte så fallet.

2. Snabbheten?

Av någon anledning så känns windows snabbare, både fönsterhantering och arbete. Jag vet inte vad jag har råkat ut för men en så enkel sak som att firefox startas upp på 2 hundradelar på windowsburken och 3 sekunder på ubuntuburken (lika hårdvara) - varför är det så här? Stabilitet i all ära - men snabbhet är inte heller helt fel.

3. Mjukvara

Trots att det även här börjar bli mycket bättre så tycker jag att programvaran som finns tillgänglig till windows är bättre. Om än inte gratis. Om det i linux skulle funnits ett program som utför det som autohotkey gör i windows hade jag aldrig någonsin (trots 1) och 2)) gått tillbaka till MS. Att en så liten grej kan utmynna i ett så stort nerköp :(

Jag ber att få återkomma till ubuntus härliga värld när jag ser en förbättring på ovanstående problem. Ha de gött så länge! Man vet aldrig, om 2 dagar är jag säkert tillbaka och pillar med beryl och tv-uten igen :)
dysfunctional

Inlägg av dysfunctional »

Blev tvungen att vädra lite egna åsikter när ja läste ditt inlägg. Jag är fullt införstådd med att linux inte passar alla så det här är inget försök att tjafsa med dig eller så :).

[quote="zoddic"]i windows funkar allt direkt utan strul.[/quote]
Tycker detta var lite väl överdrivet faktiskt. Håller med om att grafikkort är betydligt lättare att få igång i windows, detta beror väl mest på tillverkarna som inte är så sugna på att göra ordentliga drivrutiner för linux. I övrigt tycker jag linux är minst lika bra på denna punkt, om inte bättre. Men det hela hänger ju på vad man har för hårdvara... Vissa har tur, och har hårdvara som är lätt att få igång. Andra inte. Precis som i Windows. Det jag verkligen uppskattar med linux är att man får en begriplig förklaring då det uppstår fel, istället för bluescreens å sporadiska omstarter.

[quote="zoddic"]Trots att det även här börjar bli mycket bättre så tycker jag att programvaran som finns tillgänglig till windows är bättre. Om än inte gratis.[/quote]
"Om än inte gratis" nej precis... Jag e så nöjd med att ja slipper vara en pirat eller en väldigt, väldigt fattig person sen ja började med linux. Visst saknar man exempelvis vissa funktioner i photoshop men jag saknar definitivt inte den dåliga känslan man får av att köra program illegalt som jag jämt gjorde förr, och som jag tror de allra, allra flesta windows-användare gör. (Har ju dock ingen aning om hur det är i ditt fall)

I linux känns det som man gör en god gärning genom att bara använda programmen! Och när man börjar donera pengar kan man ju verkligen sova gott om nätterna :). Det är mycket lättare att betala för saker då det är frivilligt tycker jag.

Glöm dock inte bort att ubuntu utvecklas i raketfart så jag hoppas du är redo att prova på det igen om ett tag. Ha det bra sålänge! :)
ubuntu user #10385.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="zoddic"]Tja!

2. Snabbheten?

Av någon anledning så känns windows snabbare, både fönsterhantering och arbete. Jag vet inte vad jag har råkat ut för men en så enkel sak som att firefox startas upp på 2 hundradelar på windowsburken och 3 sekunder på ubuntuburken (lika hårdvara) - varför är det så här? Stabilitet i all ära - men snabbhet är inte heller helt fel.

3. Mjukvara

Trots att det även här börjar bli mycket bättre så tycker jag att programvaran som finns tillgänglig till windows är bättre. Om än inte gratis. Om det i linux skulle funnits ett program som utför det som autohotkey gör i windows hade jag aldrig någonsin (trots 1) och 2)) gått tillbaka till MS. Att en så liten grej kan utmynna i ett så stort nerköp :([/quote]
Problem 2: Testa å kör en annan fönsterhanterare te.x. Windowmaker
Problem 3: Testa å kör xbindkeys vilket gör samma sak som autohotkey
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

:rolleyes: :(

Trist att det blev så här för dig, zoddic.

Vi hade gärna sett dig vara kvar som en nöjd användare.
Men bara nöjd, eller bara användare, räcker inte. Det köper jag.
Tyvärr stämmer inte alltid saker och ting för oss och då blir det trist och tråkigt.
Du gör rätt som tar det som bäst passar dig och som känns mest rätt för Dig.

Lite som i det verkliga livet, rent av.

Jag önskar att du skall bli nöjd med ditt val. Jag skönjer också att du har
känsla för att titta in i Ubuntu-världen då och då, för att se hur vi har det.

Når Ubuntu upp till dina krav en dag, förstår jag att du återigen kommer in
på vår arena och prövar dig fram.

Du kommer att vara mycket välkommen åter, den dagen!

Sedan till dig, dysfunctional: Ditt svar här ovan är bättre än vad jag kunnat
åstadkomma själv. Det blir lika mycket mitt svar. Tack för det!

Till er båda, samt övriga läsare, vill jag framföra mina hälsningar.

Broder Tuck
(litenedstämd, zoddic fattas oss, men vi kanske råkar zoddic igen. Låt oss hoppas. ;) :/ )
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Inlägg av Martin Olsson »

Det är alltid lika tråkigt när någon inte fått rätt på grejorna och gett upp. :(

Jag har själv varit nära att ge upp flera gånger. När man som jag uppnått en ålder på 40++ är de facto inlärningsförmågan sämre. Jag har i alla fall trevat vidare och problemen har löst sig efter hand, i många fall tack vare detta utmärkta forum. ;)

Som jag nämt i en annan tråd, anser jag att det är oehört viktigt att vi gemensamt skapar en hårdvarudatabas, där vi specar vilken hårdvara och periferiutrustning vi själva fått att fungera med Ubuntu. De allra flesta "ger upp-fallen" beror ju på trilskande hårdvara. Det är sällan någon klagar på de utmärkta applikationer vi har tillgång till i Linuxvärlden.

Jag måste fortfarande ha möjlighet att boota i M$ Widows då jag har viss periferiutrustning som inte alls stöds i LInuxvärlden. :(
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="zoddic"]Man vet aldrig, om 2 dagar är jag säkert tillbaka och pillar med beryl och tv-uten igen :)[/quote]
Hej

Varje gång jag startar Windows numera så saknar man Beryl....;) (händer dock mer o mer sällan)

Starttiderna för program vet jag inte... nu kör jag FF3, Minefield i WIndoze samt ibland IE7...
IE7 är ju direkt usel angående starttider med flera flikar.

Angående drivrutiner håller jag med dig.... rent ut sagt synd o skam att inte
saker som en TV Out funkar utan tegelstenshowtos.

Men bättre tider stundar om några Linuxare får styra det här åt rätt håll. Förmodligen
redan i Feisty Fawn

Hursomhelst så utan Beryl blir det nog panik....:lol:
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

[quote="zoddic"]2. Snabbheten?

Av någon anledning så känns windows snabbare, både fönsterhantering och arbete. Jag vet inte vad jag har råkat ut för men en så enkel sak som att firefox startas upp på 2 hundradelar på windowsburken och 3 sekunder på ubuntuburken (lika hårdvara) - varför är det så här? Stabilitet i all ära - men snabbhet är inte heller helt fel.[/quote]
Windows är optimerat för att vara snabbt på alla sätt. Linux för att vara säkert och stabilt. Därav skillnaden. Vad man gillar beror ju på vad man prioriterar.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
zoddic

Inlägg av zoddic »

kul att se lite respons ! mjo jag kanske var lite väl negativ när jag skrev tråden, hade haft en 6 timmars holmgång vs. ubuntu då och var lite irriterad :) Men jag anser fortfarande att det mesta jag skrev stämmer in på just min hårdrukonfiguration och mjukvarukrav.
Problem 2: Testa å kör en annan fönsterhanterare te.x. Windowmaker
Jo visst, jag har kört lite olika, gnome, xfce, kde, enlightenment men det känns ändå lite "slött". Och har man en burk med 64bit 3200+ processor, 1,5 gig ram och ett skapligt grafikkort (6600gt) så tycker jag ändå att man borde få lite mer respons av operativet.
Problem 3: Testa å kör xbindkeys vilket gör samma sak som autohotkey
Okej, tack för tipset. Grejjen är att jag använder ett script till autohotkey som är typ 1 mil långt. Jag antar att autohotkey scripts inte kan laddas i xbindkeys. För dem som undrar varför jag tycker detta är så viktigt är det för att jag spelar ett online-spel på ganska hög nivå där jag verkligen inte klarar mig utan detta program + scriptet. Så det är där skon klämmer. Spelet i sig funkar kanon i ubuntu, men det är lite som att spela biljard utan kö om ni fattar va jag menar.
Windows är optimerat för att vara snabbt på alla sätt. Linux för att vara säkert och stabilt. Därav skillnaden. Vad man gillar beror ju på vad man prioriterar.
Jo, det är lite det jag menar. Men det vore ju trevligt då man lyckas konfa sitt system så att man får det bästa från båda världar :)

Som sagt kul me lite respons, jag får hänga med på forumet å följa utvecklingen ! Ha det.
voidoom

Inlägg av voidoom »

Okej, tack för tipset. Grejjen är att jag använder ett script till autohotkey som är typ 1 mil långt. Jag antar att autohotkey scripts inte kan laddas i xbindkeys.
Kanske kan vara intressant att skapa en ny tråd om detta, eller fortsätta att använda denna tråd, där du klistrar in exempel hur autohotkey-skriptet är uppbyggt så kanske någon kan försöka att hitta xbindkeys motsvarighet? Det kanske inte alls går... men år det bra borde det inte vara någon omöjlighet att göra ett hack som konverterar om hela autohotkey-skriptet till ett xbindkeys-skript? Det finns kanske fler som sitter i samma sits som du. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tror det är många som är villiga att försöka ändra om ditt script till xbind bara för att visa att det funkar.
zoddic

Inlägg av zoddic »

Tror det är många som är villiga att försöka ändra om ditt script till xbind bara för att visa att det funkar.
okej, ja visst det vore ju skitkul om nån försökte och lyckades :)

scriptet ligger här om nån skulle vilja testa: http://www.kamala.se/dkr6.38.ahk
Ramon
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Ramon »

En sak som brukar sega till det rätt så mycket är vissa effekter som är på från start. Vet inte hur det är med gnome för jag har mest kört kde hittills. Men i kde i allla fall så finns det en "fading-effekt" som gör att fönster etc. tonas ner mjukt när man trycker ner de till aktivitetsfältet t.ex. (denna effekt finns ju påslagen i windows xp från början också). Om man slår av effekten så öppnas mappar fortare, ja rentav direkt på min burk iaf, man kan minimera, maximera fönster mycket fortare etc. Testa att slå av effekten. Jag gillar dessutom inte när fönster ska fadeas ner sådär, de ska komma upp direkt :)
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

Största problemet som jag ser med Ubuntu är bristande hårdvarustöd. Jag vet att detta inte är Ubuntus fel, men vanliga användare vill att saker ska funka "plug and play" och **** i vad det beror på om det inte funkar. Som tur är så har jag hört att bättre hårdvarustöd är ett mål för nästa version av Ubuntu och ju fler Ubuntuanvändare det blir i världen desto större blir trycket på hårdvarutillverkare att erbjuda drivrutiner. Därför är det viktigt att vi blir fler användare som kanske är beredda att lägga lite tid på att få saker att funka i väntan på kommande versioner ...

*(petri0: städat språk tack)

** Men vfn, "skiter i"? Inte städat? Jag vill inte bli uthängd för ovårdat språk bara för att jag skriver talspråk! Lägg ner sånt larv tack!
Ramon

Inlägg av Ramon »

Jepp, true. Nästa version av ubuntu kommer i två versioner, en med öppen källkod som nu och en med stängd källkod. Skillnaden är att den med stängd källkod kommer att ha bättre hårdvarustöd bl.a. för grafikkort.

Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.82486
Användarvisningsbild
Sigge

Inlägg av Sigge »

Ramon skrev:

[quote="Ramon"]Men i kde i allla fall så finns det en "fading-effekt" som gör att fönster etc. tonas ner mjukt när man trycker ner de till aktivitetsfältet t.ex. Om man slår av effekten så öppnas mappar fortare, ja rentav direkt på min burk iaf, man kan minimera, maximera fönster mycket fortare etc. Testa att slå av effekten.[/quote]
Jag undrar hur man slår av denna effekt i KDE?
Ubuntu (=medmänsklighet) kan förena världen!
Ramon

Inlägg av Ramon »

Jag minns tyvärr inte exakt, har inte inne KDE nu efter ominstallationen jag gjorde, men kolla vid fönsterinställningarna i KDE Control Center. Där på ett ställe kan man antingen dra i ett reglage hur fort fönster ska fadeas eller stänga av effekten helt helt. Sen tror jag inte att det stod exakt "fade".
Användarvisningsbild
Sigge

Inlägg av Sigge »

Tack Ramon.
Nu har jag hittat hur man gör så att fönsterbyten etc. blir blixtsnabba i KDE.

Välj Systeminställningar -> Skrivbord -> Fönsterbeteende -> Flytta och markera av Animera, minimera och återställ. Eller dra regeln till Snabb.
Ubuntu (=medmänsklighet) kan förena världen!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Mjo, det är väl lite olika vad som funkar på olika datorer - precis som det är med window$.
En stor anledning till att jag valde Ubuntu är att det är enklare att installera än PytteMjuk Fönster©.
På min barebone, med nvidia-kort, blåtandsplupp, intern kortläsare, usbansluten Palm och lite annat, så är ubuntu *mycket* mer plug-n-play än vad Windows är. Ubuntus installationsskiva och en vända med automatix så har jag en perfekt hemdator med allt som jag behöver.
På win är jag tvungen att installera win, antivirus, anti adware, anti-andra-intrång, ServicePack2, itunes, office pro, palm desktop software, ljuddrivisar, grafikdrivisar, firefox (och säkert nåt mer som jag glömt) för att ens komma i närheten av funktionaliteten i Ubuntu.
XP är en patchad gröt av konstiga .dll-filer tycker jag.
Vista är redan omkört av MacOS och Ubuntu/Beryl (och div. andra linux-distar) - både vad det gäller funktionalitet och utseende.
Linux är dessutom fritt - ett nog så viktigt statement i dagens värld.

Windows kan MS behålla -jag vill inte ha det.
dysfunctional

Inlägg av dysfunctional »

[quote="Broder Tuck"]Sedan till dig, dysfunctional: Ditt svar här ovan är bättre än vad jag kunnat
åstadkomma själv. Det blir lika mycket mitt svar. Tack för det![/quote]
Och jag imponeras av den värme och klokhet du förmedlade i ditt
välformulerade svar, självklart blir jag väldigt glad av att höra att
du gillade mitt. Tack själv! :)

Jag tar ju själv mina första stapplande steg i linux-världen och det är alltid
kul att känna att man redan kan bidra med något.

Lite OT detta men jag hoppas toleransen är högre i just detta forum.
ubuntu user #10385.
Användarvisningsbild
popstr
Kontakt:

Inlägg av popstr »

[quote="zoddic"]Av någon anledning så känns windows snabbare, både fönsterhantering och arbete.[/quote]
Jag upplever motsatsen. Jag tvingas använda Windows XP SP2 på jobbet och det är brutalt långsamt. Flera gånger om dagen sitter jag bara och stirrar på skärmen några minuter medan datorn jobbar med något som tydligen är jättesvårt, som gick jättesnabbt för en stund sedan.

Hemma däremot, där jag kör Ubuntu 6.10, har jag inga prestandaproblem alls. Det bör även tilläggas att windows-datorn på jobbet har bättre hårdvara...
[img width=350 height=19]http://img440.imageshack.us/img440/6985/userbar320716kg7.gif[/img]
"Människans frihet består inte i att hon kan göra vad hon vill,
däremot i att hon inte är tvungen att göra det hon inte vill."
Jean-Jacques Rousseau
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"