Holde tilbake azureus 2.5 *Løst*

aavar
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Holde tilbake azureus 2.5 *Løst*

Inlägg av aavar »

Jeg har nå oppgradert fra hardy til interpid, og det har gått sågodt som smertefritt (selv om jeg måtte bruke de gamke kernelen for å få nettkortet til å fungere).
Men jeg har et problem. Jeg har til nå brukt azureus 2.5 til torrents, men i interpid så vil den oppgradere til azureus-wuze 3.0 (noe jeg ikke vil). Normalt sett så ville det vært nok (tror jeg) å kjøre en "aptitude hold azureus" for å holde den tilbake. Men siden det ikke er snakk om en normal upgrade, men at azureus blir erstattet av wuze så fungerer ikke dette.
Er det noen som har en måte å fikse det på?

Aavar

PS: Jeg vil bruke 2.5 fordi den bruker mindre resurser. Og vennligst ikke kom med forlag til andre klienter/versjoner.
Senast redigerad av 1 aavar, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Holde tilbake azureus 2.5

Inlägg av Hund »

Varför vill du inte byta till den nya versionen?

Om det inte går att låsa versionen via Synaptic har jag ingen aning, bortsett från att du kan leta reda på källkoden för version 2.5 och kompilera den själv?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
aavar

Inlägg av aavar »

Hund skrev:Varför vill du inte byta till den nya versionen?
aavar skrev:PS: Jeg vil bruke 2.5 fordi den bruker mindre resurser.
Det finnes også binærversjoner som tar-gz, men jeg kunne helst tenkt meg å installere fra deb.

Noen andre som vet?

Aavar
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det bruka bli krångel när man inte vill ha versionen som kommer från förråden.
Dock tycker jag det borde vara lättare med azureus, det är väl en java applikation???

Jag har tittat på beroenden och jag tycker det ser ut som hardy versionen skulle kunna fungera att installera under intrepid. Testa detta:
Hämta deb paketet här ifrån http://no.archive.ubuntu.com/ubuntu/poo ... u4_all.deb
Installera med dpkg -i azureus_2.5.0.4-1ubuntu4_all.deb Se bara till att ha tagit bort den nya versionen först.

Beroenden dessa behöver du ha installerade:
libcommons-cli-java - kan vara ett problem den har gått upp en siffra 1.0-11 -> 1.1-3
libswt3.2-gtk-java -kan också vara ett problem då den har gått upp två siffror (libswt-gtk-3.4-java, intrepid)
liblog4j1.2-java
libseda-java
och en java runtime miljö...

I alla värsta fall kan du titta i getdeb om det finns ett paket där...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Prova med att köra kommandot

Kod: Markera allt

echo azureus hold | sudo dpkg --set-selections
Det finns en buggrapport på aptitude om just detta problem
holding a package in aptitude does not set dpkg's selection
aavar

Inlägg av aavar »

Takk Bowmore! Det fungerte som bare det.

Aavar
Bowmore

Re: Holde tilbake azureus 2.5 *Løst*

Inlägg av Bowmore »

Är man bara ute efter att hålla ner storleken på Azureus så är detta alternativ det bästa.

Azureus/Vuze består egentligen av två paket, paketet Azureus och paketet Vuze. Det senare (Vuze) lägger till mulimediabiten som jag själv inte är intresserad av så jag avinstallerade helt enkelt paketet Vuze som endast är rekommenderat och alltså inte tvingande. Därmed fick jag samma gränssnitt som i tidigare versioner av Azureus.

Fördelen med att ha senaste Azureus-versionen är att den hålls bättre uppdaterad, nackdelen är att den tar lite mer plats, dvs 11.8MB jämfört med den tidigare versionen som tar 8,1 MB.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"