fjärrskrivbord till linux från win xp

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Victor »

Det är så att jag vill kunna komma in på min datorn (ubuntu 6.10) via en tunnel (om det är ssh eller vnc mfl spelar ingen roll) från min xp datorn. Jag är totalt noob på det här med fjärrskrivbord till linux datorer så en utförlig guide skulle sitta fint :P

Vilket program ska jag använda på linuxdatorn respektive xpdatorn? Handlar det om en serverclient och en vanlig client? Vilken teknik är enklast att börja med?

Som sagt jag skulle uppskatta en guide. Proggen kan vara både grafiska eller "kommandon i terminalen" men om jag ska köra i terminalen önskar jag en riktigt utförlig guide.. Hehe, ledsen att jag har så stora krav men jag hoppas och tror att det är någon som kan detta och gärna kan knåpa ihop något eller om ni har en bra guide som redan ligger ute på internet så får ni jättegärna länka mig till den.

Tack på förhand!

PS. Jag har letat och läst det mesta i detta forum och faktiskt inte hittat något bra svar. Bara att man ska använda olika diverse tekniker som trådskaparen oftast kan men inte kom på, typ :P. ds
// So long, and thank you for all the fish

"Your Ubuntu User number is # 10448"
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Victor »

haha, typiskt :P nu hittade jag ett svar.

Det är ju bara att starta sitt fjärrskrivbord genom linux, tanka tightvncviewer och sedan använda sitt ipnummer man har på "server" datorn..

tack ändå!
// So long, and thank you for all the fish

"Your Ubuntu User number is # 10448"
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"