Ändra kör-sökvägen som i Windows?

Användarvisningsbild
morphman86
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Ändra kör-sökvägen som i Windows?

Inlägg av morphman86 »

Hej, jag vet att det kan låta udda, men nu när jag väl fått igång mitt kära Diablo 2 i Ubuntu så får jag inte allt att fungera. Jag gillar att modifiera och ha mig och gjorde snabbt iordning en mod till Diablo och det var då nästa problem dök upp...

För att kunna köra en mod, så förutsätter programmet att man har windows och ger en instruktioner om att man skall ändra egenskaperna på genvägen som följer:
I Target(Mål) skall man lägga till -direct -txt. Inga problem, det kan man göra med länkar i Ubuntu.
MEN, i Start(Kör) skall man ändra sökvägen till sin modifierade mapp. Man ändrar altså från ".../diablo II" till ".../diablo II/minmodmapp"! Jag kan se sökvägen till kör-mappen i länkegenskaperna, men jag kan inte skriva om den. Det är lixom ingen ändringsbar text...

Är det någon här som vet hur man kan göra?
Stolt f.d. ordförande för f.d. Vargstam och tredje gradens Lunni'Ka
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Ändra kör-sökvägen som i Windows?

Inlägg av Lars »

Det enklaste är att skapa ett litet skript som ser ut enligt nedanstående. Filen måste göras exekverbar innan det fungerar.

Kod: Markera allt

#!/bin/bash

cd katalog_du_vill_köra_ifrån
exec diablo2
Med reservation för att jag inte riktigt förstod hur du ville ha det.
Användarvisningsbild
morphman86

Inlägg av morphman86 »

Ja, eftersom jag inte vet exakt vad det scriptet gör, så kan jag visa hur jag vill ha det:

--------------------------
"Genväg till Diablo 2"

Mål: "/home/cadaver/.wine/program files/Diablo II" -direct -txt

Kör: "/home/cadaver/.wine/program files/Diablo II/mymod"
--------------------------

Jag tror Mål heter Komando och Kör heter Plats i Ubuntu...

Funktionen är att Diablo 2 skall kunna läsa txt-filer istället för bin-filer och att den skall hitta dessa i mappen mymod istället för i filen Patch.d2a
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

morphman86 skrev: Mål: "/home/cadaver/.wine/program files/Diablo II" -direct -txt
Kör: "/home/cadaver/.wine/program files/Diablo II/mymod"
Det första är väldigt lätt att åstadkomma, med hjälp av alias, ett script, en omdefinition av PATH etc. men det andra blir ju liksom en ändring av inställningarna för programmet diablo och då vet jag inte hur man pekar ut det.

Om du skriver hur du skulle göra i Windows så förstår vi antagligen lite bättre... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
morphman86

Inlägg av morphman86 »

I Windows skulle jag öppna mappen som Diablo ligger i (../Program Files/Diablo 2) och dra ut filen Diablo 2.exe med högerknappen för att skapa en genväg på skrivbordet. Sedan skulle jag högerklickat på genvägen, valt Egenskaper och lagt till "-direct -txt" (utan "") i rutan "Mål" och "/mymod" efter "../Diablo 2" i rutan Kör.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

morphman86 skrev:I Windows skulle jag öppna mappen som Diablo ligger i (../Program Files/Diablo 2) och dra ut filen Diablo 2.exe med högerknappen för att skapa en genväg på skrivbordet.
Högerklicka på skrivbordet och välj "Skapa startare" och dra Diablo2.exe till fältet "Kommando" i den.
morphman86 skrev:Sedan skulle jag högerklickat på genvägen, valt Egenskaper och lagt till "-direct -txt" (utan "") i rutan "Mål" och "/mymod" efter "../Diablo 2" i rutan Kör.
Lägg till "/mymod" efter Diablo2.exe i rutan "Kommando". Däremot är jag inte helt säker på vad rutan "Mål" har för funktion i Windows, är det i Vista den finns?
Rent generellt tycker jag att det verkar som att det kommando du egentligen vill köra är "Diablo2 /mymod -direct -txt", dvs Diablo2 med "/mymod" som parameter och "-direct -txt" som alternativ/options och då kan du lika gärna klämma in alltihop rakt av i Kommandofältet i Startaren... :)

[Edit] Det finns egentligen massor av sätt att åstadkomma det här på, men det här var det som mest liknar det sätt du beskrev som jag kunde komma på.
Användarvisningsbild
morphman86

Inlägg av morphman86 »

Det fungerar inte, eftersom datorn inte kan hitta filen "Diablo 2.exe/mymod" >.<

I windows är Mål adressen och namnet till filen som skall köras och där kan man även göra tillägg (som t.ex. "-console" i de flesta FPS-spel för att låsa upp konsollen) och Kör är adressen till filen man vill köra med tillägg för eventuella modifikationer (i det här fallet adressen till de textfiler som skall ersätta spelets egna bin-filer).
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

morphman86 skrev:Det fungerar inte, eftersom datorn inte kan hitta filen "Diablo 2.exe/mymod"
Anledningen till at det inte funkar är förmodligen att du ska ha ett mellanslag mellan "Diablo2.exe" och "/mymod".
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

I Windows finns det två rutor, "mål" och "starta i", är det dessa du pratar om? I den första rutan anger man kommandot som ska köras (sökväg till programfilen plus eventuella parametrar), i den andra rutan anger man vilken katalog programmet ska köras ifrån. Om man följer det sista exemplet på http://www.mewgood.com/direct.shtml så borde det bli något liknande detta:

Kod: Markera allt

#!/bin/bash

cd "/home/cadaver/.wine/program files/Diablo II/mymod"
wine ../"Diablo II.exe" -direct -txt
Jag gissar att man startar Windows-program med kommandot "wine", någon kan väl rätta mig om jag har fel.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"