Installations frågor på Acer Aspire One
Installations frågor på Acer Aspire One
Jag har precis införskaffat en Acer Apspire One. Den kommer med Linux Linpus förinstallerat och jag är lite missnöjd med den distrubitionen. Den fixar inte wine och windows program så värst bra. Jag har hittat en mkt användbar guide för installation av Ubuntu på den men innan jag ger mig i kast med detta har jag några frågor som ja hoppas få svar på, här kommer dem:
1. Kan jag installera Ubuntu Eee versionen? Är detta i så fall ett smartare val än 8.10?
2. Min Aspire One har SSD HD på 8GB jag har utökat detta med ett minneskort på 8GB. Linpus Linux fixar så att dessa tillsammans bildar en och samma disk på 16GB, kommer detta funka i Ubuntu?
3. Slutligen, ungefär hur mkt platts kommer Ubuntu att ta upp på hårddiken?
Hoppas ni kan hjälpa mig med dessa frågor!!
1. Kan jag installera Ubuntu Eee versionen? Är detta i så fall ett smartare val än 8.10?
2. Min Aspire One har SSD HD på 8GB jag har utökat detta med ett minneskort på 8GB. Linpus Linux fixar så att dessa tillsammans bildar en och samma disk på 16GB, kommer detta funka i Ubuntu?
3. Slutligen, ungefär hur mkt platts kommer Ubuntu att ta upp på hårddiken?
Hoppas ni kan hjälpa mig med dessa frågor!!
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Installations frågor på Acer Aspire One
1. Jodå, Ubuntu EEE funkar på Aspire One. Har själv en Aspire One men kör Xubuntu istället.
2. Det går att göra i andra distributioner också dock inte säker på exakt vilken metod Linpus använt sig av.
3. Xubuntu tar knappt 2 Gb utrymme. I mitt fal har jag ersatt den kassa SD:n med en riktig hårddisk på 80 Gb och satt in 1 Gb minne. Kan rekommenderas! Kolla dock att det är ZIF-anslutning och vilken tjocklek 1,8-tumshårddisken har så den får plats. Min är av märket Toshiba och kräver 2 mm extra vilket gjorde att jag modda lite mer än annars. Fördelen är storleken och hastigheten. 80 Gb för 800 kr är inte allt för dyrt.
Det enda negativa jag ser är att Xubuntu startar så mycket långsammare än Linpus. Det går säkert att få upp hastigheten men per standard startar den långsamt.
2. Det går att göra i andra distributioner också dock inte säker på exakt vilken metod Linpus använt sig av.
3. Xubuntu tar knappt 2 Gb utrymme. I mitt fal har jag ersatt den kassa SD:n med en riktig hårddisk på 80 Gb och satt in 1 Gb minne. Kan rekommenderas! Kolla dock att det är ZIF-anslutning och vilken tjocklek 1,8-tumshårddisken har så den får plats. Min är av märket Toshiba och kräver 2 mm extra vilket gjorde att jag modda lite mer än annars. Fördelen är storleken och hastigheten. 80 Gb för 800 kr är inte allt för dyrt.
Det enda negativa jag ser är att Xubuntu startar så mycket långsammare än Linpus. Det går säkert att få upp hastigheten men per standard startar den långsamt.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Denna guide har jag installerat 8.10 efter vilket fungerade perfekt:
https://help.ubuntu.com/community/AspireOne110L
https://help.ubuntu.com/community/AspireOne110L
Ok jag tackar för den guiden, verkar mkt lovande. Själv hade jag hittat denna: http://ubuntu.se/wiki/Acer_Aspire_One_m ... 4tverkkort
Är det typ samma månne tro fast på Svenska??? Nå ja, hur funkar det med "storage expansion" SD kortet på vänster sidan av datorn, utökar den det totala utrymmet till 16 GB (om man har ett 8 GB kort dvs) eller får jag 2 enheter, dvs 8 GB vardera? Hoppas jag inte vimsar till frågan allt för mkt!
Är det typ samma månne tro fast på Svenska??? Nå ja, hur funkar det med "storage expansion" SD kortet på vänster sidan av datorn, utökar den det totala utrymmet till 16 GB (om man har ett 8 GB kort dvs) eller får jag 2 enheter, dvs 8 GB vardera? Hoppas jag inte vimsar till frågan allt för mkt!
Ebbot, vad är den största skillnaden på Xubuntu och Ubuntu. Kan tillägga att jag inte alls kommer överens med Kubuntu... Och det där med hårddisken lät intressant! Kanske du skulle kunna knåpa ihop en guide om hur man byter hårddisk, vet massor som har haft tankarna på det men inte vågat. Var fick du förresten tag på hårddisken?
Den guiden har jag skrivit men efter 8.10 släpptes så fungerar den jag länkade till bättre. Du har mer inbyggt stöd för ljudkort och nätverkskort. Du behöver inte bygga om något utan allt fungerar bättre från start. Jag får nog skriva om min guide eller poängtera tydligare att den är för Ubuntu 8.04Samber skrev:Ok jag tackar för den guiden, verkar mkt lovande. Själv hade jag hittat denna: http://ubuntu.se/wiki/Acer_Aspire_One_m ... 4tverkkort
// rancor
Ok! Verkade som en mkt lyckad guide och på svenska också!! Men då kör jag efter den som gäller 8.10 och tack för all hjälp...so far! Får jag ngt strul så lär postar jag min frågor här!Samber skrev:Den guiden har jag skrivit men efter 8.10 släpptes så fungerar den jag länkade till bättre. Du har mer inbyggt stöd för ljudkort och nätverkskort. Du behöver inte bygga om något utan allt fungerar bättre från start. Jag får nog skriva om min guide eller poängtera tydligare att den är för Ubuntu 8.04
Ok nu är det äntligen, äntligen dags! Mer Ram-minne har inskaffats till "Aspire'n", ett botbart USB minne har fixats och i morgon ska jag installera Ubuntu 8.10 enl guiden här ovan! Men en sista fråga innan jag kör: Kan/ska jag ha SD kortet (dvs det vänstra, i mitt fall 8GB) intryckt eller skapar detta problem vid USB installationen?
Inga problem, du kan ändå inte installera på SD-kortet så installationen bryr sig inte om den finns där eller inte.Samber skrev:Ok nu är det äntligen, äntligen dags! Mer Ram-minne har inskaffats till "Aspire'n", ett botbart USB minne har fixats och i morgon ska jag installera Ubuntu 8.10 enl guiden här ovan! Men en sista fråga innan jag kör: Kan/ska jag ha SD kortet (dvs det vänstra, i mitt fall 8GB) intryckt eller skapar detta problem vid USB installationen?
Har du monterat minnet? Jag va lite lätt skakis första gången jag plockade ner min om man säger så

Personligen hatar jag zif-anslutningar och här har du 3 att arbeta med
// rancor
Nja i ärlighetens namn ligger minnet här bredvid datorn... I morgon tänkte jag ge mig i kast med allt, dvs installera minnet följt av Ubuntu! Jo jag är också lite skakis inför ram bytet, men youtube har ju flera bra "guider" och jag har ju mekat ett och annat förr, men mek i bärbart är nytt för min del. Ngt ytterligare tips du kan ge mig? Ngt som är värt att tänka på!?
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Xubuntu kör Xfce istället för Gnome eller KDE. Tyvärr är det en massa Gnomepaket med ändå vilket gör Xubuntu långsammare än det kunde vara. Xfce har funkat bra för mig. Innan jag bytte till *buntu så körde jag Fluxbox och Enlightenment.Samber skrev:Ebbot, vad är den största skillnaden på Xubuntu och Ubuntu. Kan tillägga att jag inte alls kommer överens med Kubuntu... Och det där med hårddisken lät intressant! Kanske du skulle kunna knåpa ihop en guide om hur man byter hårddisk, vet massor som har haft tankarna på det men inte vågat. Var fick du förresten tag på hårddisken?
Det finns ett gäng guider på nätet om modifiering av bärbara datorer. Dessa har intressanta guider om Acer Aspire One:
http://jkkmobile.blogspot.com/
http://tnkgrl.wordpress.com
Hårddisk, minnet och blåtanden beställde jag från Tyskland (Getdigital). Tyvärr schablade dom till min beställning så de skickade paketet utan något namn... Följaktligen tog det tre veckor att få paketet. Hårddisken är en Toshiba 80 Gb Lif/Zif hårddisk som tyvärr är 2 mm tjockare än Samsungs vilket gjorde att jag fick skära bort ett (onödigt) skruvfäste i plast. Om ni ska öppna datorn så använd ett kreditkort (eller liknande) och dra längs fåran under tangenbordet (se video på tnkgrls hemsida). Passa bara så ni inte gör mitt enda misstag; se upp så att de svarta plastklipsen som håller tangentbordet på plats inte försvinner in när man trycker in dom. Den som sitter under lysdioderna verkar nämligen inte gå att få ut igen...
Toshibas Zif-anslutning är av någon underlig anledning spegelvänd övriga hårddiskar så vänd kabeln upp och ner. Ta även loss plastbiten på kabeln (bara att trä av).
En annan sak jag undrar är om högra pekplatsknappen är sladdrig eller om den blev det när jag öppnade. En polare har samma problem utan att ha öppnat den. De4t går ju iofs att fixa men det är lite jobbigt.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Tack för tipsen om de svarta plastklipsen och länkarna. Själv upplever jag inte den högra pek-knappen som sladdrig... Få se hur det blir efter jag gjort ingreppet. Om så sker hör jag av mig!Samber skrev:En annan sak jag undrar är om högra pekplatsknappen är sladdrig eller om den blev det när jag öppnade. En polare har samma problem utan att ha öppnat den. De4t går ju iofs att fixa men det är lite jobbigt.
Jag har börjat utöka guiden för att även fungera med 8.10 nu. Inte helt klart, det fattas installationen av fläktkontrollen
Kanon bra rancor!!! Få se om jag hinner installera innan du är klar då för om någon timma slutar jag jobbet och sen är det hem och meka som gäller!!
Okey Ram minnet är installerat och jag är halvt skakis av att ha monterat ner min fina Acer. Men nu är den ihop skruvad och installationen av Ubuntu har påbörjats, jag följer denna guide: https://help.ubuntu.com/community/AspireOne110L och nu till en fråga: Hur lyckas jag få SD kortet att monteras som /media/Data som mannen bakom guiden lyckats med (se fet stil här nedan). Sda1 har jag valt precis som han skriver och anget att den ska va / men hur gör jag med SD kortet. Hittar inget /media/data alternativ, ska jag istället välja Home?
enl.beskrivningen
My setup:
* The SSD, /dev/sda1 is 8GB ext2, used for /
* I use no swap partition
* I use the left card reader for permanent file storage (mounted as /media/Data)
Hoppas ngn fattar vad jag menar!?
enl.beskrivningen
My setup:
* The SSD, /dev/sda1 is 8GB ext2, used for /
* I use no swap partition
* I use the left card reader for permanent file storage (mounted as /media/Data)
Hoppas ngn fattar vad jag menar!?
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hej!
Har installerat Ubuntu 8.10 enligt länken ovan på min Aspire One 150. Allt funkar kanon ett tag...
Helt plötsligt fungerar inte den trådbudna anslutningen.
Har installerat Ubuntu 8.10 enligt länken ovan på min Aspire One 150. Allt funkar kanon ett tag...
Du har inte stängt av det på knappen?lillkillen skrev:Hej!
// rancor
-
Nej men är inte "knappen" bara till wireless?
Har provat att ominstallera 8.10 och uppkopplingen slutar fungera efter uppdateringen och omstart. Kanske ska jag välja bort någon eller några av de 259 uppdateringarna?
Har provat att ominstallera 8.10 och uppkopplingen slutar fungera efter uppdateringen och omstart. Kanske ska jag välja bort någon eller några av de 259 uppdateringarna?
Ok,
Följ denna anvisningen: https://help.ubuntu.com/community/AspireOne110L gällande "WLan" och ath5k-metoden
// rancor
Följ denna anvisningen: https://help.ubuntu.com/community/AspireOne110L gällande "WLan" och ath5k-metoden
// rancor
-
Ok!
Tyckte jag gjorde precis som det stod. Det gjorde jag då förmodligen inte.
Ominstallerar och försöker igen.
När jag ändrar repositories måste jag väl uppdatera igen? Kanske där jag missat.
Tyckte jag gjorde precis som det stod. Det gjorde jag då förmodligen inte.
Ominstallerar och försöker igen.
När jag ändrar repositories måste jag väl uppdatera igen? Kanske där jag missat.